2021-10-05, 20:44
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yankee10
Nej, utan att ha koll på bakomliggande bilar och kunna avfärda dom som hot. Med andra ord ha en god uppsikt på skyddsbilen, vilket i detta fall misslyckats totalt
Följebilen behöver inte tvunget ha optisk kontakt med skyddsbilen då de har radio telefonlinjer samt GPS kartor som visar var respektive fordon befinner sig.
Att följefordonet låg ganska långt efter tyder på att de höll på med att skifta hastighet. Detta görs för
att kunna bedömma om något okänt fordon gör samma sak. Lättare att reka ut dessa bilar som är att betrakta som ett ev hot. Det kan även ha funnits andra mindre bilar mellan fordonen som också ingick i kortegen men som aldrig skulle bli kvar på en olycksplats typ denna utan de avviker från platsen som här där olyckan är framme.
Visst Lars Wiks namn ger ju vibbar till attentat men än så länge tycker jag mig inte se något som verkligen håller för attentatsteorin.
Citera
2021-10-05, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Följebilen behöver inte tvunget ha optisk kontakt med skyddsbilen då de har radio telefonlinjer samt GPS kartor som visar var respektive fordon befinner sig.
Att följefordonet låg ganska långt efter tyder på att de höll på med att skifta hastighet. Detta görs för
att kunna bedömma om något okänt fordon gör samma sak..
Frågan är om det skiftet i hastighet berodde på att de trodde de var förföljda eller om det gjordes av rutin?
Citera
2021-10-05, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Tack, jag har jobbat som tradarchaffis i 20 år, jag vet vad vikter och hastighet innebär. Kör man en instabil SUV som väger 4.5 ton i160 knyck utan mycket grava skäl, då är man fan inte klok! Alt, taskigt utbildad!

De som ville bli av med Vilks har fjärrstyrt livvaktsfordonet in i lastbilen för att garantera en säker död. Med dagens teknik är detta inte på något sätt science fiction.
Citera
2021-10-05, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
att kunna bedömma om något okänt fordon gör samma sak. Lättare att reka ut dessa bilar som är att betrakta som ett ev hot. Det kan även ha funnits andra mindre bilar mellan fordonen som också ingick i kortegen men som aldrig skulle bli kvar på en olycksplats typ denna utan de avviker från platsen som här där olyckan är framme.
Visst Lars Wiks namn ger ju vibbar till attentat men än så länge tycker jag mig inte se något som verkligen håller för attentatsteorin.

Är klar med att dom har kontakt på olika sätt. Men en följebil ska väll vara till snabb undsättning då skyddsbilen skulle exempelvis bli beskjuten eller prejad? Annars så är ju följebilen helt verkningslös. Sen så skulle man se det som en större risk till attentat om en bil blir beskjuten alternativt prejad eller om en anna bil höjer hastigheten ibland.
Citera
2021-10-05, 20:52
Medlem
Deckard-Cains avatar
Vilken bilmodell körde dem?
Citera
2021-10-05, 20:53
Medlem
R33GTRs avatar
Kan det ha stått en islamist vid skogskanten och slängt ut spikmatta?
Citera
2021-10-05, 20:53
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
De som ville bli av med Vilks har fjärrstyrt livvaktsfordonet in i lastbilen för att garantera en säker död. Med dagens teknik är detta inte på något sätt science fiction.

Egen påhittat? Eller har du källa?
Citera
2021-10-05, 20:58
Medlem
Är det någon som på riktigt vet vilken typ av bil (model) det var.
Citera
2021-10-05, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Egen påhittat? Eller har du källa?

Ja jag har så klart källor inom SÄPO som bekräftar detta, fikade med en snubbe där idag och han berättade allt. Det var bara att ringa upp honom och han bjöd in mig på kaffe och bullar och så fick jag veta allt. Det är nämligen så det brukar gå till när misshagliga personer undanröjs, man får veta allt bara man ringer och frågar. Testa att ring Putin i kväll så får du höra om all skit de hittat på i Ryssland.

Allvarligt talat nu. Jag kan så klart inte bevisa detta men för makthavarna utgör ju tekniken ett perfekt hjälpmedel när de ska röja någon ur vägen. Omständigheterna kring kraschen för direkt mina tankar till ett attentat och då är fjärrstyrning av fordonet en perfekt metod som inte behöver lämna några för ögat synliga spår.
Citera
2021-10-05, 21:03
Medlem
EndGames avatar
Det är för mig fullständigt vidrigt hur stadsmedias representanter går man ur huse för att prisa Vilks.

Det var verkligen ett annat sång när rondelhunden offentliggjordes.

De mer initierade får gärna rätta mig men jag kan inte minns några principiella artiklar på kultursidorna om vikten att stå upp för det sekulära samhället och rätten att provocera när verket släpptes?

Då var ju ändå Vilks till skillnad från säg Dan Park en etablerad konstnär med fler strängar på din lyra än enkom provokation för sakens skull.

Jag hade förmånen att träffa Vilks för tre år sedan och han var måhända sliten men ångrade han sig? Det förnekade han på direkt fråga från undertecknad.
Citera
2021-10-05, 21:07
Medlem
krigfOrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Är det någon som på riktigt vet vilken typ av bil (model) det var.
En armerad, skottsäker och bombsäker Range Rover Sentinel. Årsmodel 2016. 340 hk.
Citera
2021-10-05, 21:08
Medlem
Jag har haft en "däckexplosion" på autobahn i 180 km/h med punkteringsfria däck, ingen större sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in