2021-10-05, 17:07
Medlem
Alkibiadess avatar
Pärmäkoski satsar på mer snabbhet i sin träning, vill gå ned ett par kilo och planerar att åka Tour de Ski. Men frågan är om inte tåget redan har gått.
Citera
2021-10-05, 17:33
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Vad tror vi förresten om Oskar i en stafett? Om det visar sig att han blivit en jävel på fristil under sommaren, ska han då avsluta? Beror väl mkt på övriga herrar men det ideala vore ändå att ha honom på en sistasträcka enligt min mening.

God tanke i teorin. Tror nog det blir rejält utslagsgivande och därmed "elda för kråkorna" med Oskar på sista. Stora styrkan framförallt är man mot man. Alltså fortsatt startman är det ideala.

Vem som är snabbast på ett upplopp borde Richard Jouve nämnas när han är i slag. Den trestegsraketen han skjuter in på upploppet är inte av denna värld. Det går snabbare och Snabbare och SNABBARE! Just den förmågan är intressant. Ribom t ex är väldigt dålig på upploppet är känslan (försöker komma på situationer när hon gjort ett super upplopp)?
Citera
2021-10-05, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Pärmäkoski satsar på mer snabbhet i sin träning, vill gå ned ett par kilo och planerar att åka Tour de Ski. Men frågan är om inte tåget redan har gått.

Hmmm - menar du med kilona eller med snabbheten?
Citera
2021-10-05, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
God tanke i teorin. Tror nog det blir rejält utslagsgivande och därmed "elda för kråkorna" med Oskar på sista. Stora styrkan framförallt är man mot man. Alltså fortsatt startman är det ideala.

Vem som är snabbast på ett upplopp borde Richard Jouve nämnas när han är i slag. Den trestegsraketen han skjuter in på upploppet är inte av denna värld. Det går snabbare och Snabbare och SNABBARE! Just den förmågan är intressant. Ribom t ex är väldigt dålig på upploppet är känslan (försöker komma på situationer när hon gjort ett super upplopp)?

Tror också det är en för tuff sträcka för Oskar på sista. Poromaa eller Calle troligare.

Ribom är väl ändå inte direkt Settlin-svag på upplopp? Övre halvan i klassiskt, men kanske undre halvan i fristil. Känns som hon oftare tappar uppför i sprint än blir riktigt bankad på upploppet allt som allt, men kanske har fel i den känslan.
Citera
2021-10-05, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Tror också det är en för tuff sträcka för Oskar på sista. Poromaa eller Calle troligare.

Ribom är väl ändå inte direkt Settlin-svag på upplopp? Övre halvan i klassiskt, men kanske undre halvan i fristil. Känns som hon oftare tappar uppför i sprint än blir riktigt bankad på upploppet allt som allt, men kanske har fel i den känslan.
Vill personligen aldrig se Calle i ett mästerskap igen eller ens världscup, okej om man "bara" har dåliga resultat men hans lista över DNF börjar bli pinsamt lång och sänker ett löjets skimmer över hela det svenska laget då han tyvärr väl ändå varit affischnamnet på herrsidan några år. Tack och lov börjar det ju nu bli ändring på det sista iallafall.
Citera
2021-10-05, 19:05
Medlem
rainbowias avatar
Citat:

Försöker komma på tillfällen. Val di Fiemme pallen var bra. Fast speciellt upplopp, där hon kom bakifrån i suget. Fast visst, fin träff i stakningen.
Jag tänker på U23-VM 2020. Där avgjorde hon i motlutet innan upploppet, eller minns jag fel?
Sedan svårt med juniorlopp där det inte blir lika skarpt läge.
Citera
2021-10-05, 19:23
Medlem
Citat:
Försöker komma på tillfällen. Val di Fiemme pallen var bra. Fast speciellt upplopp, där hon kom bakifrån i suget. Fast visst, fin träff i stakningen.
Jag tänker på U23-VM 2020. Där avgjorde hon i motlutet innan upploppet, eller minns jag fel?
Sedan svårt med juniorlopp där det inte blir lika skarpt läge.

Hängde rygg på Frida och stakade ned henne duktigt i någon nationell tävling, säger kanske mer om den första dock.

När det kommer till upplopp i fristil är jag blank, ja U23 avgjordes väl före upploppet, som iofs var typ 50m långt.
Citera
2021-10-05, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Pärmen spurtade ner Diggins i VM stafetten för bara någon månad sen så skulle väl inte dra slutsatsen att sista tåget lämnat perrongen
Citera
2021-10-05, 20:08
Medlem
katws avatar
Citat:
Hängde rygg på Frida och stakade ned henne duktigt i någon nationell tävling, säger kanske mer om den första dock.

Stämmer, det var i Volkswagen Tour i Gällivare mars 2019. I sprinten slog Ribom, med blanka skidor, Frida på upploppet.
Citera
2021-10-05, 20:19
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Pärmen spurtade ner Diggins i VM stafetten för bara någon månad sen så skulle väl inte dra slutsatsen att sista tåget lämnat perrongen

Var ju mer en fråga än ett påstående från min sida. Tänkte att hon börjar komma upp i åren och att det kanske inte blir så enkelt att hänga med alla unga åkare som kommit fram.
Citera
2021-10-05, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs

En stor styrka för Pärmen i masstartsliknande distanslopp är väl just spurten. Den är underskattad, hon spurtar ungefär lika bra efter X antal kilometer som hon gör i sprint. Dessvärre för henne har hon väl haft allt svårare att sätta sig i tillräckligt fördelaktiga lägen i sluten av loppen, när palltåget gått har hon inte varit med. Och ganska svårt att sätta fart själv är min uppfattning, antar att det är det sista hon syftar till om hon vill bli snabbare.
Citera
2021-10-05, 20:28
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:

Ja, kanske. Har han inte som ankare nu men är beredd att ändra mig om han visar tecken på framsteg i säsongsinledningen.

--
Skulle inte ranka Ribom som en dålig spurtare. Minns att hon besegrade Sundling på upploppet i Rukas jaktstart förra säsongen till exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in