Intressanta kommentarer från Lars Vilks själv om hur Polisen praktiskt isolerar honom från normala kontakter med hans närstående.
Det är Sveriges variant av diktaturländers "läger". Ett slags utomparlamentarisk "kommunarrest" med motiveringen Personsäkerhet. Kombinerat med ett spärrat pass så kan och faktiskt håller personer "frihetsberövade i kommunarrest" utan rättegång.
Och skulle de bli oacceptabla för Makten så dör de under mystiska omständigheter. Polismäns liv blir i sammanhanget en olycklig men nödvändig förlust som medger möjlighet till desinformation.
Lyssna till Lars Vilks.
https://www.expressen.se/kvallsposten/lars-vilks-kritik-mot-polisen-i-sista-intervjun/
Kritiken mot personskyddet
Men han kritiserar också hur hans personskydd har fungerat den senaste tiden, en kritik som är känd sen innan efter att han förra året JO-anmälde polisen i region Syd.
Huvudskälet är att han inte kunnat leva tillsammans med sin flickvän sen över 30 år.
– Det blir väldigt konstigt när man skulle styra över vad jag anser är mina intressen, säger han i podden.
– Jag kan ju göra många andra saker, om jag vill åka upp och träffa dig på din podd så får jag göra det. Men vill jag åka och träffa min livskamrat så vi kan åka ut på en tur, då gör man inte det. Då åberopar man säkerhetsskäl.