2021-10-05, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
I folkräkningen 1990 söker jag på Lorenzon och 1966 och inget annat.
Om du söker på Lorentzon istället för Lorenzon då?
Citera
2021-10-05, 14:43
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nu vet vi en hel del MGM utom om han är GM. Snacka om att vara dömd på förhand.

Jo, då skulle jag givetvis själv ta mig till närmsta polisstation och överlämna mig snabbare än ögat. Såklart.
Citera
2021-10-05, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Franz.Biberkopf
Enligt vänner som GT/Expressen varit i kontakt med hade Lorentzon också ett aktivt norskt telefonnummer som han registrerat för att kunna ha kontakt med personer i Norge, som han var skyldig pengar.

Det telefonnumret är kopplat till den adress i Norge som nu kontrollerats av polisen. Dock stängdes det telefonnumret av två dagar efter explosionen.

Källa:https://www.expressen.se/gt/krim/insats-mot-norsk-lyxvilla--i-jakten-pa-bombmannen/

Oklart vad de menar.
Är livstecknet som de pratar om att hans norska telefonnummer stängdes av två dagar efter explosionen?

Vem som helst kan ha stängt av hans telefon, om de inte menar att ett abonnemang stängdes av.

Och han kan ju ha haft två telefoner, med det svenska simkortet i den ena, och det norska simkortet i den andra. Den svenska telefonen kan ha stängts av i branden om den brändes sönder tillsammans med Mark, och den norska kan ha stängts av när telefonen laddades ur, vilket kan dröja två dagar i en laddad telefon. Och kanske har de inte hittat den telefonen ännu i Marks lägenhet.

Och kan inte polisen se var det svenska och norska telefonnumrena befann sig när de stängdes av?
Senast redigerad av eoku 2021-10-05 kl. 14:58.
Citera
2021-10-05, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Enligt vad som skrivs så skrek åtminstone en av vittnena "Vad har du gjort din jävel!"

Så verkar som att de väldigt snabbt förstod vem som låg bakom explosionen, man får komma ihåg att det tar inte mer än någon minut att lämna en byggnad och försvinna utom synhåll.

Sedan hur han lyckats att hålla sig borta är en gåta till dess att man får tag på honom eller hittar något spår efter honom. I vanliga fall när någon under en längre tid lyckats försvinna spårlöst är personen död och kroppen hittas ej. I längden lämnar man ju några spår efter sig bara genom att leva liksom. Han kan inte för evigt gömma sig speciellt inte när hans bild nu finns överallt.

Vittnena sa även att han var tunt klädd, varvid många här i tråden spekulerar i att han planerat detta länge och väl och har haft grejer och kläder undangömda någonstans.

Andra inkl mig, spekulerar i att han kanske dog i explosionen.

Men svaren lär utebli till dess han är fasttagen eller kroppen är hittad.

Har lite svårt för "din jävel". Om han nu är en person med nattliga vanor är det ju inte så anmärkningsvärt att han är påklädd och först att evakuera byggnaden vid en sådan smäll? Det märkliga är absolut att han inte ger sig tillkänna, men vad vet "vi" om hans mentala status och hur han reagerar på en sånhär situation? Han kanske fortfarande ligger i fosterställning någonstans i huset mittemot, mobilen urladdad.
Citera
2021-10-05, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Om du tittar på screeningfrågorna, så inser du att detta mått är mer än trubbigt.

Dessutom. Norge 2a, Sverige 10a…

Nåja. Ni brunvänster har i vart fall något att vifta med.

Jag är forfarande nyfiken på om MGM har någon bakgrund som kan kopplas till sprängämnen. Det var ingen liten smäll.

Ja, Norge är något bättre. Men top 10 är inte att fördöma.

Vänster? Jag är i stort sett så kapitalistisk det går att bli.. Målet med livet är att bli rik och är man inte det har man misslyckats. Finns bara en person att skylla om man inte är rik..

Nej, en jävla smäll, men inte så svårt att få till. En vän till mig gjorde en bomb när han var 14, brände ut varenda ruta i hela området när han sprängde den på en bakgård. Hittade recept till sprängmedel på internet.
Citera
2021-10-05, 15:25
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Jag föredrar att ta intryck från användare som bifogar premisserna för sina påståenden. Det är därför jag efterfrågar det.

Övrigt är inget att räkna med.

Bakgrunden är denna tidiga artikel på AB. Journalisten säger sig ha läst några av Marks många och "långa brev". Där säger han sig ha arbetat som skeppsmäklare i först Monaco och London och därefter Norge. Han säger också i brevet - enligt AB - att han återvände för "tio år sedan", "hade svårt att få arbete" och sökte socialbidrag "för första gången 2011".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eEd61l/uppgifter-lamnade-lugnt-platsen-fore-explosionen
Citera
2021-10-05, 15:26
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jo, då skulle jag givetvis själv ta mig till närmsta polisstation och överlämna mig snabbare än ögat. Såklart.

Jag är inte lika säker på att denna figur skulle göra det. Han verkar va en udda typ som har problem med auktoriteter så inte helt omöjligt att han skulle hålla sig borta även om han är oskyldig. Men polisen har nog mer än vad dom säger så klart eftersom dom tidigt verkade säkra
Citera
2021-10-05, 15:34
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Bakgrunden är denna tidiga artikel på AB. Journalisten säger sig ha läst några av Marks många och "långa brev". Där säger han sig ha arbetat som skeppsmäklare i först Monaco och London och därefter Norge. Han säger också i brevet - enligt AB - att han återvände för "tio år sedan", "hade svårt att få arbete" och sökte socialbidrag "för första gången 2011".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eEd61l/uppgifter-lamnade-lugnt-platsen-fore-explosionen

Ok tack! Han har väl setts efter explosionen via övervakningskamera. Noterar dock att inga tidsangivelser eller plats för bilderna finns med nu heller. Teoretiskt sett kan det vara foton tagna innan smällen, men troligare efter.
Polisen har inte gjort det lätt för gemene man.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ALpw0q/sista-kanda-bilderna-pa-mark-lorentzon
Citera
2021-10-05, 15:40
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Jag är inte lika säker på att denna figur skulle göra det. Han verkar va en udda typ som har problem med auktoriteter så inte helt omöjligt att han skulle hålla sig borta även om han är oskyldig. Men polisen har nog mer än vad dom säger så klart eftersom dom tidigt verkade säkra

Jag tror inte någon är "säker" men misstankegraden är väl rätt hög antar jag.
Indicier än så länge så vitt vi vet. Polisen kan ha annat/mer vi inte vet förrän det är åtal på plats.
Citera
2021-10-05, 15:42
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ok tack! Han har väl setts efter explosionen via övervakningskamera
Syftar du på bilderna tagna vid bankomaten under flykten?
Citera
2021-10-05, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Vem är det som sagt att de tagits vid en bankomat? Är det polisen? Det ser ju mer ut som en butik.
Citera
2021-10-05, 16:07
Medlem
Citat:
Ok tack! Han har väl setts efter explosionen via övervakningskamera. Noterar dock att inga tidsangivelser eller plats för bilderna finns med nu heller. Teoretiskt sett kan det vara foton tagna innan smällen, men troligare efter.
Polisen har inte gjort det lätt för gemene man.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ALpw0q/sista-kanda-bilderna-pa-mark-lorentzon

Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty

Citat:
Ursprungligen postat av alexkl87
Vem är det som sagt att de tagits vid en bankomat? Är det polisen? Det ser ju mer ut som en butik.

Bilderna är tagna "i närtid" och alltså inte under någon flykt eller liknande. Det är ViaGetty som hittat på detta och spridit som sanning. Polisen har gått ut med bilderna för att visa en färskare Mark. Så som jag tolkar polisens formuleringar tycker jag det är troligare att bilderna är tagna ett par dagar innan smällen, dvs bilder de fått fram när de börjat leta efter övervakningskameror i närheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in