2021-10-05, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
Jag kan inte reglerna men någon form av avstånd bör dom hålla tydligen

Kan inte heller reglerna men man kan nog läsa mellan raderna att något är konstigt.

Rimliga avstånd borde vara att ligga absolut max inom synhåll.

Egentligen borde det väl inte finnas alltför många bilar emellan heller om nu något händer.
Citera
2021-10-05, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Vet inte hur länge den första kör i 160 innan den saktar ner

Men kan man inte ha koll på 2 km eller vad det blir som mest?

Den bakomliggande ökar väl med till 160 när den första går ner till laglig fart igen då?

Det finns ingen logik att släppa utom synhåll på en motorväg
Citera
2021-10-05, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Kan inte heller reglerna men man kan nog läsa mellan raderna att något är konstigt.

Rimliga avstånd borde vara att ligga absolut max inom synhåll.

Egentligen borde det väl inte finnas alltför många bilar emellan heller om nu något händer.

Jag håller med dig! Dock uttryckte polisen att dom skulle hålla avstånd men jag tänker att det bör ju vara så att de ser bilen men om dom kör om i 160 så kanske inte bakomliggande hann med denna gång
Citera
2021-10-05, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det kan aldrig uteslutas att han har somnat till. Det kan ju förklara första islaget. Men jag har väldigt svårt att förstå varför man gör en 90 graders sväng med full gas när fordonet i stort sett måste ha stannat. Hade det inte haft låg fart så skulle det ha kunnat volta vid det rattutslaget.

Jag tror att fordonet var preparerat för fjärrstyrning och att det styrdes rakt in i lastbilen.

Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Näh, men man kan ju sova dåligt ändå ibland, utan att vara överarbetad! Och kanske optimistiskt tro att man ändå klarar jobbet nästa dag, hellre än att ställa till det genom att sjukanmäla sig så att de måste kalla in vikarie, eller ställa in hela resan!

Ja och vakterna på häktet där Epstein förvarades kan ju faktiskt ha råkat somna på tjänsten. Båda två på samma gång.

Vet inte hur skarp kurvan är i verkligheten men eftersom det är en motorväg är den nog inte jätteskarp och då borde den andre livvakten märkt att han som körde var på väg att somna.

Seriöst alltså, du förstår nog hur löjligt osannolikt det är att två livvakter från polisen kör ihjäl sitt skyddsobjekt på det här sättet. Det bara råkar komma en lastbil och de råkar köra rakt in i den. Och det råkar vara Lars Vilks de transporterade.
Citera
2021-10-05, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
Jag håller med dig! Dock uttryckte polisen att dom skulle hålla avstånd men jag tänker att det bör ju vara så att de ser bilen men om dom kör om i 160 så kanske inte bakomliggande hann med denna gång

Jo han sa så ja. Men han sa också att de ska förhöras. (om varför) Om de ligger bakom i 120 (lagligt) och någon kör iväg i 160 så tar det ett tag att komma iväg 2 km före. Och då kan ju bakomvarande öka på när de tappar synkontakten. Annars finns ju ingen större vits med följebil.
Citera
2021-10-05, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Rena skandalen att inte följebilen hade ögon kontakt med polisbilen.
Vad ska man med en följebil till som kommer fram 2 minuter efter att något hänt?
Grovt tjänstefel.

Om nu den bepansrade bilen kört i 160, så tycker jag snarare att det är skandal att de kör så fort. Följebilen kanske saktade ner och ringde upp (eller kommunicerade via radio) för att be föraren köra lite långsammare eftersom han utsätter sig själv, sin kollega och LV för fara i de hastigheterna. När han svarar och fumlar med telefonen så tappar han kontrollen. Poliser är också människor. Människor gör misstag. Hade man kört i 110 så hade riskerna minskat radikalt.
Citera
2021-10-05, 14:22
Medlem
Sverige tål inte ett misslyckande till: Palme, Estonia, tsunamin, Anna Lind (utreddes inte som terrorism), coviden (högst dödstal i Norden o bland de högsta i Europa), låga uppklarandet av brottslighet hos polisen (med det är politikernas fel).... finns mer.

Säger inte att det är terrorism här men Polisen har inte råd med annat än som kommande statsministern sa om det som politikerna sjävla ställt till med: "Vända på varenda sten" och absolut inte dölja något. Något.
Citera
2021-10-05, 14:28
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det måste betyda att polisen kommer att ha fler detaljer i olyckan, och det ska bli intressant om de går ut med dem senare. Gör de inte det, finns det anledning att misstänka någon form av mörkning, inte annars. Helt klart blir det svårt att sätta munkavel på vittnen......

Det är inte så svårt att styra vittne om polis är snabbt framme och lägger orden i munnen.
Spelar som att hen vill ha info men lägger istället upp en story över händelsen och tillägger att det var trevligt att pratas vid och kanske träffas vi igen! Ha det gött"!

Det är klart att man vill ha det gött, säger dom så var det väl så, bäst är att inget veta utan att vi vänder blad och går vidare.
Citera
2021-10-05, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det gäller att fatta vad som är norr och södergående beroende på var bilderna tagna.. Själv fattar jag ingenting av alla dessa spekulationer och uttröttade avåkningar, gasande, svängande.
Fattar inte hur det överhuvudtaget skulle gå till i något av spekulationerna.

Vore intressant med fler som kunde rita in sina spekulationer i google maps bilder så man kan förstå hur de tänker uppifrån sett. Med dessa förvrängda teleobjektivbilder är det hopplöst att fatta hur bilen skulle ha rört sig.

Med bilderna som jag har postat tidigare så skedde genomåkningen vid krysset i mitten. Vid krysset nedan var kraschen. Det ser iaf ut att vara obestridlig fakta när man tittar på bilderna från både expressen och aftonbladet.
https://imgur.com/a/rLs0sEs

Man kommer inte så långt i motsatt färdriktning med en bil som är helt paj.
Citera
2021-10-05, 14:31
Avslutad
Undra hur muslimgrisarna hade reagerat om vi hade firat med raketer de människor som föll mot döden från flygplan i Afghanistan? Vi kanske ska börja fyra av raketer vi med varje gång ett handukshuvud faller mot sin värdelösa död?
Citera
2021-10-05, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Jag tror att fordonet var preparerat för fjärrstyrning och att det styrdes rakt in i lastbilen.

Ja och vakterna på häktet där Epstein förvarades kan ju faktiskt ha råkat somna på tjänsten. Båda två på samma gång.

Vet inte hur skarp kurvan är i verkligheten men eftersom det är en motorväg är den nog inte jätteskarp och då borde den andre livvakten märkt att han som körde var på väg att somna.

Seriöst alltså, du förstår nog hur löjligt osannolikt det är att två livvakter från polisen kör ihjäl sitt skyddsobjekt på det här sättet. Det bara råkar komma en lastbil och de råkar köra rakt in i den. Och det råkar vara Lars Vilks de transporterade.

Sannolikhetskalkyler gjorda i efterhand har en tendens av att bli till att "måla ringar runt pilen" (eller tvärtom snarare, i det här fallet)! Jo, det finns en massa faktorer som måste passa ihop för att få till "The Perfect Storm"; men en av de viktigare just här tror jag är "uttråkade poliser med överdrivet självförtroende på trist rutinuppdrag, som får för sig att gasa på litet extra på en tillsynes ofarlig vägsträcka, för att inte somna av leda och kanske kunna göra kväll litet tidigare"!
Citera
2021-10-05, 14:34
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Sverige tål inte ett misslyckande till: Palme, Estonia, tsunamin, Anna Lind (utreddes inte som terrorism), coviden (högst dödstal i Norden o bland de högsta i Europa), låga uppklarandet av brottslighet hos polisen (med det är politikernas fel).... finns mer.

Säger inte att det är terrorism här men Polisen har inte råd med annat än som kommande statsministern sa om det som politikerna sjävla ställt till med: "Vända på varenda sten" och absolut inte dölja något. Något.

Det djävliga är att det hålls stadig kurs ut över mörka vatten till att det brister!
Isen den blir bara tunnare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in