Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Ja det är en högre risk, har aldrig sagt något annat.
Jag tror faktiskt inte att man hade eller kunde lyckats att vaccinera så många människor om inte vaccinet hade någon som helst effekt. Det är klar att det fungerar till viss del. Men vi behöver ju inte glorifiera vaccinet och göra det bättre en vad det är.
Jag hade önskat att det fungerade bättre och varade längre. Samt att folk inte blev så sjuka av det. Du vet att AZ tog min far. Han hade säkert varit i livet i dag om han inte vaccinerat sig mot covid. Vaccinet är inget mirakel.
Den stora frågan borde vara om VACCINET är så BRA och COVID är så FARLIGT att det motiverar ett kontrollsamhälle med vaccinpass där alla tvingas till ett medicinskt ingrepp. För att ta reda på svaret krävs en ganska komplex analys där man väger in många olika aspekter och jämför. Om covid var lika dödligt i alla åldersgrupper och vi skulle uppnå flockimmunitet utan biverkningar är det kanske motiverat i min mening. Men så är verkligen inte fallet. Här är exempel på några frågor jag funderar över.
1. Hur många och vilka behöver egentligen skyddas av vaccinet (jämför med andra risker som folk utsätter sig för)?
2. Hur väl stoppar vaccinet smittspridningen långsiktigt?
3. Hur påverkar massvaccineringen ett snabbt muterande virus utan chans till flockimmunitet? Skyddar man verkligen riskgrupperna i långa loppet eller är det kortsiktiga politiska mål vi jagar?
4. Räcker det inte om vi satsade alla resurser på att vaccinera riskgrupperna med marginal?
5. Hur skadligt är covid (inte restriktionerna mm) för samhället jämfört med andra belastningar (tex 1 miljon alkoholrelaterade vårdtillfällen sedan pandemin startade)?
Ska vi låta staten med uppbackning från olika kommersiella intressen kontrollera och tvångsmedicinera oss på grund av detta? Är covid verkligen så allvarligt? Är vaccinet verkligen så bra?