2021-10-05, 11:53
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag läste EXAKT vad du skrev. Jag tar det igen

Du har fel.
Nej det har jag inte, du argumenterade för att fler ovaccinerade dör (vilket jag inte har ifrågasatt)
Citera
2021-10-05, 11:56
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Med nöje!!!!

Om du hade orkat ta dig tid att läsa den diskussion som inlägget du svarade på kommer i från. Så frågade jag varför den andra skribenten skrev att vaccinationstäckningen var 90% på de grupper som läggs in på IVA.

Och som jag skrev, det är du och Kalmar2004 som hävdar det.

Men medelålder på IVA är nu 57 år enligt FoHM och den åldersgruppen har en vaccinationstäckning på ca 85%.

Utrikesfödda är överrepresenterade och det är ca 5 gånger så stor chans för de att hamna på IVA om de är födda i Afrika eller Mellanöstern jämfört med om de är födda i Sverige.

Vaccinationstäckningen på utrikesfödda i 50-59 åren ligger på ca 62,5%

Mer kvinnor en män har vaccinerats samtidigt är ca 2 tredjedelar av de som vårdas på IVA män.

Hur kan man då få det till att de grupper som hamnar på IVA har en vaccinationstäckning på 90%?

Det är ju bara de grupper som är 70+ som har så hög vaccinationstäckning. I den gruppen är inte män och invandrare överrepresenterade!

Du är så lättstött!!

Om du vaknat på fel sida ta inte ut det på mig.

Utan att helt veta skulle det vara det jag också gissar på. I den gruppen är ju vaccinationstäckningen låg. FoHM har bra statistik på detta.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/vaccinationstackning-i-undergrupper/

Så där ja nu börjar det bli lite stake i dig

Det du länkar till är ett räkneexempel där jag höftade siffrorna och till och med skrev att rätta mig om jag har fel. Jag har aldrig hävdat att det med säkerhet är 90%.
Byt ut siffrorna till 70% och 30% om du tror det.
Då skulle det bli:
59 av 700 vaccinerade
41 av 300 ovaccinerade
Fortfarande en rejält högre risk att hamna där som ovaccinerad vilket var vad jag försökte illustrera.
Citera
2021-10-05, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ganska givet vilka som bör vaccinera sig om man kollar på dödsfallen från Bulgarien senaste dygnet.
Bra att de skriver ut sjukhistoriken på de avlidna.

https://www.mh.government.bg/bg/novini/aktualno/2-806-novi-sluchaya-na-koronavirusna-infekciya-sa-/

Du menar att det stör dig inte att lite över 50 personer utan andra sjukdomar strök med under en dag av Covid 19? Det är sånt man får räkna med om man är emot vaccin?
Citera
2021-10-05, 11:59
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Nej det har jag inte, du argumenterade för att fler ovaccinerade dör (vilket jag inte har ifrågasatt)
Åh herregud.

Citat:
Finns länkar tidigare i tråden, både i Sverige och Israel att ovaccinerade löper större risk att hamna på IVA men att dödligheten är betydligt högre för de vaccinerade (av de som faktiskt hamnar på IVA)

Men vi kan således konstatera att dödligheten INTE är betydligt högre för de vaccinerade (vilket var vad du påstod).

Jag får ge DIG det här tipset för 43e gången gillt (sen orkar JAG inte mer)
1 Läs
2 Tänk efter
3 Kontrollera fakta
4 Skriv

Notera steg 3.
Senast redigerad av korrektamund0 2021-10-05 kl. 12:02.
Citera
2021-10-05, 12:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Så där ja nu börjar det bli lite stake i dig

Det du länkar till är ett räkneexempel där jag höftade siffrorna och till och med skrev att rätta mig om jag har fel. Jag har aldrig hävdat att det med säkerhet är 90%.
Byt ut siffrorna till 70% och 30% om du tror det.
Då skulle det bli:
59 av 700 vaccinerade
41 av 300 ovaccinerade
Fortfarande en rejält högre risk att hamna där som ovaccinerad vilket var vad jag försökte illustrera.
Ja det är en högre risk, har aldrig sagt något annat.

Jag tror faktiskt inte att man hade eller kunde lyckats att vaccinera så många människor om inte vaccinet hade någon som helst effekt. Det är klar att det fungerar till viss del. Men vi behöver ju inte glorifiera vaccinet och göra det bättre en vad det är.

Jag hade önskat att det fungerade bättre och varade längre. Samt att folk inte blev så sjuka av det. Du vet att AZ tog min far. Han hade säkert varit i livet i dag om han inte vaccinerat sig mot covid. Vaccinet är inget mirakel.
Citera
2021-10-05, 12:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ja - de är överrepresenterade även för dödsfall men man kan ju inte utgå från att det bara ligger personer från dessa länder på IVA.

Finns ju flera i denna tråd som påstått att det bara är invandrare som hamnar på IVA och avlider med hänvisning till att de är överrepresenterade men då missar de att gruppen är ganska liten jämfört med den stora gruppen.

Om grupp A är överrepresenterad med 500% på IVA men bara är 5% av den totala befolkningen så kommer ju t ex Grupp B fortfarande vara i majoritet på IVA om den gruppen är 60% av befolkningen.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/2dddee08a4ec4c25a0a59aac7aca14f0/utrikesfodda-och-covid-19.pdf

Antal IVA-vårdade med covid-19 födelseregion:

Afrika - 198
Mellanöstern - 501
Sverige - 2 109

Äldre data men det varunder denna tid många påstod att det bara var folk från mellanöstern på IVA.

Jag tror många räknar med även andra generationens afrikaner/mellanöstern i sina påståenden. "Utsatta områden" pekade Tegnell tidigt ut.

Men visst finns det feta, rökare, skräpmatsätande soffpotatisar även bland svenskar som också har stor risk att hamna på iva.
Citera
2021-10-05, 12:17
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Åh herregud.

Men vi kan således konstatera att dödligheten INTE är betydligt högre för de vaccinerade (vilket var vad du påstod).

Jag får ge DIG det här tipset för 43e gången gillt (sen orkar JAG inte mer)
1 Läs
2 Tänk efter
3 Kontrollera fakta
4 Skriv

Notera steg 3.
Nu får du fan skärpa dig, Jag har inte skrivit att dödligheten är högre för de vaccinerade.
Jag har skrivit att dödligheten är högre för de VACCINERADE SOM HAMNAR PÅ IVA JÄMFÖRT MED DE OVACCINERADE SOM HAMNAR PÅ IVA.

Det är inte samma sak som att fler vaccinerade hamnar på Iva och det är inte samma sak som att fler vaccinerade dör än ovaccinerade, hur jävla svårt ska det vara att förstå enkla meningar ?

Om du har några invändningar mot det jag faktiskt skriver är du välkommen att framföra dessa men sluta med dina halmgubbar och invända mot sådant jag inte skrivit.

Att tjejer har svårt med logik vet jag men du börjar faktiskt bli patetisk.
Citera
2021-10-05, 12:22
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Njae till visd del men det kan mycket väl även varit virus, parasiter cancer och svamp som många dog av.
Pesten är en bakterie som finns än i dag. Men går att bota med antibiotika. Inte längesen det var ett utbrott av pest i Kina.
Citera
2021-10-05, 12:28
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du menar att det stör dig inte att lite över 50 personer utan andra sjukdomar strök med under en dag av Covid 19? Det är sånt man får räkna med om man är emot vaccin?

Jag tolkar nog inte deras rapport riktigt lika som dig.
När det står " för vilken det för närvarande inte finns information om samtidiga sjukdomar"
eller "för vilken inga samtidiga sjukdomar ännu har införts i systemet;"
Så tolkar du det som att det inte finns andra sjukdomar ?
Citera
2021-10-05, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja det är en högre risk, har aldrig sagt något annat.

Jag tror faktiskt inte att man hade eller kunde lyckats att vaccinera så många människor om inte vaccinet hade någon som helst effekt. Det är klar att det fungerar till viss del. Men vi behöver ju inte glorifiera vaccinet och göra det bättre en vad det är.

Jag hade önskat att det fungerade bättre och varade längre. Samt att folk inte blev så sjuka av det. Du vet att AZ tog min far. Han hade säkert varit i livet i dag om han inte vaccinerat sig mot covid. Vaccinet är inget mirakel.

Den stora frågan borde vara om VACCINET är så BRA och COVID är så FARLIGT att det motiverar ett kontrollsamhälle med vaccinpass där alla tvingas till ett medicinskt ingrepp. För att ta reda på svaret krävs en ganska komplex analys där man väger in många olika aspekter och jämför. Om covid var lika dödligt i alla åldersgrupper och vi skulle uppnå flockimmunitet utan biverkningar är det kanske motiverat i min mening. Men så är verkligen inte fallet. Här är exempel på några frågor jag funderar över.

1. Hur många och vilka behöver egentligen skyddas av vaccinet (jämför med andra risker som folk utsätter sig för)?
2. Hur väl stoppar vaccinet smittspridningen långsiktigt?
3. Hur påverkar massvaccineringen ett snabbt muterande virus utan chans till flockimmunitet? Skyddar man verkligen riskgrupperna i långa loppet eller är det kortsiktiga politiska mål vi jagar?
4. Räcker det inte om vi satsade alla resurser på att vaccinera riskgrupperna med marginal?
5. Hur skadligt är covid (inte restriktionerna mm) för samhället jämfört med andra belastningar (tex 1 miljon alkoholrelaterade vårdtillfällen sedan pandemin startade)?

Ska vi låta staten med uppbackning från olika kommersiella intressen kontrollera och tvångsmedicinera oss på grund av detta? Är covid verkligen så allvarligt? Är vaccinet verkligen så bra?
Senast redigerad av hasse3344 2021-10-05 kl. 12:49.
Citera
2021-10-05, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Pesten är en bakterie som finns än i dag. Men går att bota med antibiotika. Inte längesen det var ett utbrott av pest i Kina.
Min poäng var mer att pest inte alltid är samma sak som det du tror!
Från Wikipedia:
"I äldre tider skilde man inte lika tydligt på olika typer av infektionssjukdomar. Historiska uppgifter om utbrott av "pest" kan därför principiellt avse vilken dödlig infektionssjukdom som helst som fått stor spridning, och kan därför ej automatiskt antas vara samma sak som den infektionssjukdom som idag kallas pest."
Citera
2021-10-05, 12:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Nu tycker jag Folkhälsomyndigheten måste verka för att alla får en tredje vaccinationsspruta så snart som möjligt. Det är allvar nu. Sverige har öppnat och vi går mot katastrof om vi inte är skyddade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in