2021-10-05, 08:20
Medlem
Vad sägs om att resa Lars Vilks rondellhund vid E4:an där han kraschade? Helst med honom hållandes i kopplet.
https://twitter.com/hanifbali/status/1445050475502608387
Citera
2021-10-05, 08:24
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Lars Wilks förälder härstammar från Lettland. LW arbetade o var bosatt i Norge under många år.
Kan inte påstå att den tillverkningen av muhammed-hunden är någon hjältehandling.
Han har själv beskrivit hur den där Rondellhunden tillkom,
och då hade han ingen tanke på att det där beställningsarbetet om en hundfigur skulle väcka starka reaktioner.
Från början så verkar den M-Hunden inte ha gjorts till för att provocera
Det var ett beställningsjobb han fått under rubriken-Hundar. Värmlands hembygdsförening hade ett tema på just Hundar och gav Lars W i uppdrag att göra ett konstverk av en hund.
LW verkar inte ha förstått att några individer kunde bli så upprörda..när han kallade hunden för
M-Hund, tror inte ens han sa hela namnet Muhammed då i början.Men Värmlands Hembygdsförening valde att inte ta med hans bidrag.

När han fick beskydd/bevakning verkar han inte heller förstå hur livet skulle förändras och hans frihet begränsas.
Förstår mig inte på denne man.
Och när man betänker vad denna bevakning kostat både i pengar och att fyra polismän alltid fanns nära honom så blir hela den här rondell-hund-affären rysligt konstig..
Nu har två polismän också dött och han själv-
så onödigt o tragiskt.
Alla dessa år har minst fyra polismän varit anställda dygnet runt för att bevaka och skydda honom..
LW var en 80årig man men polismännen var unga män.
Beklagligt.

Han hade inte alls tänkt den här nivån av uppmärksamhet när han gjorde sina muhammedgrejer. Det hela är ju så sjukt även. Att "vuxna" människor kan gå igång på det. Det är väl generationer av kusingiften som lett fram till.
Muhammedhunden togs upp av några uppviglare ( vilka var det egentligen? Lever de fortfarande på svenska bidrag?) och sen var det igång.
Man kan säga mkt om tex USAs krig i MÖ men LV var knappast en representant för det militärindustriella komplexet.

Slutsatsen av hela affären är att islam är en sjuk ideologi och inte hör hemma i väst.
Citera
2021-10-05, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Det finns ju uppgifter om att däcken skall ha exploderat.

Det jag lurar på är ifall någon kan lagt ut en spikmatta.

Bilen (Range Rover Sentinel) hade punkteringsfria däck. Torde krävas en sprängladdning eller dylikt för att däcket skall punktera.

"RUN-FLAT SYSTEM

Evading extreme threats at high speeds is not a challenge thanks to a specially manufactured wheel that incorporates a run-flat system. The system has been tested for distances up to 50km at 80km/h."
Citera
2021-10-05, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
I stort sett alla media har publicerat åtminstone en kort sammanfattning av Vilks liv och verk, och alla nämner såklart rondellhundarna. Men ingen har publicerat bilderna. Varför? Om det är det som är det mest intressanta, varför inte visa läsarna vad det är för omtalade teckningar.

Har det med någon slags upphovsrätt att göra, att man inte får publicera utan tillstånd från den som äger upphovsrätten? Eller skyller man på att det är kränkande för muslimer? Eller är det bara feghet? I vilket fall så vore det ju relevant att visa teckningarna när man nu tjatar om dem.

Jag blir nästan lite sugen på att printa ut flygblad med teckningarna och sprida ut på lite väl valda ställen. Lägga på spårvagnshållplatser exv. ( I smyg alltså, inte stå och dela ut för hand till folk, jag vill leva ett tag till.) Bara för att se vad som händer.

Det är väldigt få medier som vågat visa teckningar som föreställer Mohammed.
Det blir reprisalier och de vet om det, de viker sig av just den anledningen.
Alltså vinner terrorn, muslimerna lyckas skrämma yttrandefrihet och kritik till tystnad.

Se vad som hände i Danmark.
Det är rätt sjukt allting, Lars hade 100k dollar i belöning på hans huvud p.g.a en teckning.

Sen kan Sverige tjata om nazism och rasism hur mycket de vill.
Alla borde veta var det riktiga hotet mot yttrandefrihet och demokrati kommer ifrån.
Den riktiga konsten är väl att överleva efter att ha publicerat sagd bild, den världen lever vi i år 2021. Ganska otroligt.
Senast redigerad av Aktiefadern 2021-10-05 kl. 09:10.
Citera
2021-10-05, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Vila i frid Lars.
Jag kan tänka mig att folk kanske får en mer förlåtande inställning till hans kontroverser. Det har varit så mycket tjafs om politik i fan decennier nu. Tror att folk kommer minnas honom för hans konstgärningar i stort och inte bara rondellhundarna och allt det där. Tänkte senast idag på nimis. Äe, jag blir fan lite ledsen nu. Brukar inte bry mig när kändisar dör annars.
Jag tycker nog iallafall att det var lite dåligt omdöme att han skulle hålla på att provocera muslimerna som han har gjort. Tänk vad detta har kostat Sverige med hans beskydd. Helt onödigt tycker jag när han vet hur farligt det kan vara. Om han inte förstod det var han dum i huvudet. Men mot dumheten kämpar gudarna förgäves. Nu kostade det också två polismäns liv. Nej för mig är han ingen idol och jag känner mig inte heller ledsen för hans död. Sen skiter jag i hur duktig han för övrigt skulle vara. Dum i huvet var han och som man bäddar får man ligga. Så tycker jag, svensk kvinna sedan flera generationer.
Citera
2021-10-05, 09:33
Medlem
Blåtås avatar
Han var ju en säkerhetsrisk. Klart det är tragiskt men nu blir det inget Jihad i Sverige iallafall, om man kan se det från den ljusa sidan.
Citera
2021-10-05, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Bilen (Range Rover Sentinel) hade punkteringsfria däck. Torde krävas en sprängladdning eller dylikt för att däcket skall punktera.

"RUN-FLAT SYSTEM

Evading extreme threats at high speeds is not a challenge thanks to a specially manufactured wheel that incorporates a run-flat system. The system has been tested for distances up to 50km at 80km/h."
Finns inga punkteringsfria däck, det är däck med en gummikudden på insidan av däcket som lägger sig mig fälgen om det blir punktering.

Och du kör inte 160 km/h med punka
Citera
2021-10-05, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Finns inga punkteringsfria däck, det är däck med en gummikudden på insidan av däcket som lägger sig mig fälgen om det blir punktering.

Skulle inte polisen som körde ha kunnat blivit sjuk, typ stroke tex.?
Citera
2021-10-05, 09:46
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser

Varför gör man valet att köra 160? Är det en normal hastighet för civila poliser? Vi andra tappar körkortet om vi kör 140.
Citera
2021-10-05, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Varför gör man valet att köra 160? Är det en normal hastighet för civila poliser? Vi andra tappar körkortet om vi kör 140.
Vem vet?. Allting händer i idiotsverige nu för tiden
Citera
2021-10-05, 10:01
Medlem
Har han några barn?? Syskon?
Citera
2021-10-05, 10:03
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

"RUN-FLAT SYSTEM

Det står att man kan få punktering då ju? Run flat, då har man punka fast det går att köra.

Det betyder ju inte att de är punkteringsfria
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in