Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Jag gick bara på åldersgruppen - visst man kan kanske dela på män och kvinnor då man kan se detta i statistiken från IVA men mycket mer än så går inte att göra.
Det går inte att utgå från att ALLA på IVA är utrikesfödda män.
Hur man än räknar så är det en väldigt kraftig överrepresentation av ovaccinerade på IVA - det går inte att bortse från.
Men om medelåldern På IVA är 57 år nu så kan man ju knappast titta på vaccinationstäckningen på enbart de som är 70 år och äldre, för de är bara de som har vaccinationstäckning på 90%
Nej jag utgick inte från att alla var utrikesfödda män och jag utgick inte heller från att alla var svenskfödda 70+ och jämt fördelat män och kvinnor.
Invandrare är överrepresenterade, det betyder inte att de är flest men kanske hälften?
Så då kan man gissa på att vaccinationstäckningen på de grupper som läggs in är ca 75% men så är ju nästan dubbelt så många män en kvinnor. Så vi måste dra bort några % till.
Jag skulle gissa på att vaccinationstäckningen på de grupper som läggs in på IVA är ca 72%.
Det betyder att vaccinationen kan minska trycket på vården, men bara till hälften.