2021-10-01, 09:02
Medlem
arbetets avatar
Vart tog foliekapsylerna vägen?

Och Merry!

Citera
2021-10-01, 09:45
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Kommer ihåg en läsk från 80-talet med lite sprite/7-up smak som hette Frisco.

Wårby bryggeri, när det ingick i Konsum-sfären hade en läst med smak av vindruva och hallon i början av 80-talet som var rätt god. Men här kan minnet spöka lite med de exakta smakerna. Den fanns som 33 cl glasflaska som man brukade köpa i back.

Det fanns ett lokalt bryggeri i Kolsva, utanför Köping som hette Guttsta, gjorde en läsk som påminde om Champis/Pommac som hette President.

Jag vet inte om mitt minne spökar, men har för mig att Banco bryggeriet i småländska Skruv hade någon läst med lakritssmak eller om det var enbär.

I mitten av 80-talet fanns läsk i 50-cl burkar från ett danskt bryggeri (kan ha varit Faxe) med olika citrusfruktsmaker.

På 70-talet fanns en dryck, där motivet på förpackningen var typ en snubbe med motorcykel, kommer inte ihåg hur den smakade. Någon som minns den?
Frisco var god!
Citera
2021-10-01, 09:54
Medlem
massuppfittarens avatar
SHIO, var nice.
Citera
2021-10-01, 09:56
Medlem
Kongruensbojds avatar
Var mycket Pommac där ett tag med både godis och glass. Ja, glasspinnen minns jag det var en amerikansk (?) basketspelare i Alvik som frontade. Tänker att Pommac i sig är ganska beige, men att glassen måste varit för jävla god.

Någon som minns om den var det?
Citera
2021-10-01, 10:00
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Wasa Bryggeri brygger gamla klassiker, bland annat äppelläsken Guldus som har en lång historia.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Guldus

https://www.tradera.com/item/290411/...-from-category

Wasa tillverkade för ca 10 år sedan några 80-tals läskedrycker som Hiwa (ananassmak,) Coco Bahia och Vira Blåtira. Har tyvärr inte sett så mycket av Wasa bryggeris produkter, verkar inte som så många affärer tar in dem.

Guldus dricker kisarna i boken Janne, min vän av Peter Pohl. Beskrivs nästan som en religiös upplevelse vill jag minnas. Är den så speciell?
Citera
2021-10-01, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Vostok. Tror iaf den hette så, var liknande Russchian vil jag minnas? God var den nog eftersom jag kommer ihåg den.

wostok finns fortfarande.

ekologisk läsk från tyskland.

Finns även i stockholm på vissa ställen.

speciella smaker.
Citera
2021-10-04, 20:42
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
wostok finns fortfarande.

ekologisk läsk från tyskland.

Finns även i stockholm på vissa ställen.

speciella smaker.

Å fasen, då ska jag ut och leta! Den vill jag gärna smaka igen, den påminde mycket om Schweppes Russian men hade ytterligare någon smak. Fast det var ohyggligt länge sedan jag drack den, så det blir spännande att se om jag fortfarande gillar den - om jag ens hittar den.
Citera
2021-10-04, 21:49
Medlem
KallePiggs avatar
Blå fantomenläsk
Citera
2021-12-06, 01:35
Medlem
Elementarts avatar
Under 90-talet har jag för mig att det fanns en Batman-läsk, någon som minns vad det var för smak på den? Burken var helsvart med Batman-loggan på.
Citera
2021-12-06, 01:50
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Under 90-talet har jag för mig att det fanns en Batman-läsk, någon som minns vad det var för smak på den? Burken var helsvart med Batman-loggan på.

Batman var Apelsinsmak har jag för mig.

Vira Blåtira drack jag på 80-talet.
Citera
2021-12-06, 14:21
Medlem
Peter77s avatar
Elvira Blåtira
Coco Bahia
Rosa Pantern (inte så god, smakade tvål)
Shio "en bättre och mer naturlig läsk"

Är väl några jag kommer på på rak arm. Skulle dragit fram Cuba Cola med om det inte vore så att den dykt upp igen.

Citera
2021-12-06, 14:27
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Var mycket Pommac där ett tag med både godis och glass. Ja, glasspinnen minns jag det var en amerikansk (?) basketspelare i Alvik som frontade. Tänker att Pommac i sig är ganska beige, men att glassen måste varit för jävla god.

Någon som minns om den var det?

Glassen var OK, lite smaklös som jag minns det, Ang basketspelaren så hade Alvik under något/några år Pommaclinnen. https://www.google.com/imgres?imgurl...kQMygDegQIARAl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in