Kommer ihåg en läsk från 80-talet med lite sprite/7-up smak som hette Frisco.
Wårby bryggeri, när det ingick i Konsum-sfären hade en läst med smak av vindruva och hallon i början av 80-talet som var rätt god. Men här kan minnet spöka lite med de exakta smakerna. Den fanns som 33 cl glasflaska som man brukade köpa i back.
Det fanns ett lokalt bryggeri i Kolsva, utanför Köping som hette Guttsta, gjorde en läsk som påminde om Champis/Pommac som hette President.
Jag vet inte om mitt minne spökar, men har för mig att Banco bryggeriet i småländska Skruv hade någon läst med lakritssmak eller om det var enbär.
I mitten av 80-talet fanns läsk i 50-cl burkar från ett danskt bryggeri (kan ha varit Faxe) med olika citrusfruktsmaker.
På 70-talet fanns en dryck, där motivet på förpackningen var typ en snubbe med motorcykel, kommer inte ihåg hur den smakade. Någon som minns den?
Var mycket Pommac där ett tag med både godis och glass. Ja, glasspinnen minns jag det var en amerikansk (?) basketspelare i Alvik som frontade. Tänker att Pommac i sig är ganska beige, men att glassen måste varit för jävla god.
Wasa tillverkade för ca 10 år sedan några 80-tals läskedrycker som Hiwa (ananassmak,) Coco Bahia och Vira Blåtira. Har tyvärr inte sett så mycket av Wasa bryggeris produkter, verkar inte som så många affärer tar in dem.
Guldus dricker kisarna i boken Janne, min vän av Peter Pohl. Beskrivs nästan som en religiös upplevelse vill jag minnas. Är den så speciell?
Å fasen, då ska jag ut och leta! Den vill jag gärna smaka igen, den påminde mycket om Schweppes Russian men hade ytterligare någon smak. Fast det var ohyggligt länge sedan jag drack den, så det blir spännande att se om jag fortfarande gillar den - om jag ens hittar den.
Var mycket Pommac där ett tag med både godis och glass. Ja, glasspinnen minns jag det var en amerikansk (?) basketspelare i Alvik som frontade. Tänker att Pommac i sig är ganska beige, men att glassen måste varit för jävla god.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!