Citat:
Ursprungligen postat av
IsraelIsland
Detta avser medianlönen. Vet ni inte vad medianlön är kan ni sluta läsa här och göra nåt annat i stället.
Jag tycker att 36400 är en riktigt bra medianlön för en ssk.
Vad tycker ni?
https://cornucopia.cornubot.se/2021/09/medianlonerna-okade-med-22-till-32-400.html?m=1
Jobbar som sjuksköterska. 36400 är en helt ok lön. Nyutbildade har runt 26-27 i ingångslön. I Sthlm ligger det något högre. Har nu som bemanningssköterska 50 000 i månaden. I somras tjänade jag 65 000 per månad. Har bemanningskollegor som tjänade 100 000 per månad under sommaren.
Hade jag jobbat inom landstinget så hade jag fått 37-40 i månaden. Tycker ändå 40 i månaden är den perfekta lönen. Nära gränsen för statlig inkomstskatt också vilket inte gör det mer lönsamt att arbeta mer än så.
Dubbel-OB nattetid börjar komma mer och mer. Att jobba inom bemanning lönar sig knappt då. Det bästa med att slippa landstinget är att man sliter arslet av sig men i slutändan får man inte ta semester när man vill eller ens få tjänstledigt. Arbetsmiljön är bland den sämsta i Sverige! Oerhört mkt skräpkollegor som snackar ner sina kollegor och patienter dygnet runt. Är du inte en i gänget med det beteendet blir du snabbt utfryst. Många avdelningar är skit och man klarar inte att vara där allt för länge. Avundsjuka kollegor, bortskämda. Hög stress och stor inrullning av patienter. Många saker som skall göras samtidigt.
Vill man få upp lönen gäller två saker.
1. Byt arbetsgivare / sjukhus / region.
2. Gå över till bemanning.
ps. Många landsting erbjuder sjuksköterskor 10-15000 kr / vecka i bonus om de skjuter upp sin semester under sommaren! Visst är det märkligt hur det helt plötsligt finns pengar till bonusar men inte höja grundlönen? Ha!