2021-10-04, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Med en hel del dötid och kafferaster. Produktiviteten torde ligga runt 50%.
Tyvärr tvärt om... oftare man gör övertid för att ha hopp om att få hem patienterna denna vecka än att man som sjuksköterska får ha sin 30min långa "rast" ostörd.
Önskar vi hade så mycket dötid... då kanske inte mina kollegor skulle bli sjukskrivna eller sluta.
Citera
2021-10-04, 19:24
Medlem
Sossesvins avatar
Svar ja, lönen är för låg.
Citera
2021-10-04, 19:31
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Varför år? Varför inte prestation?

Om där är tydliga mål lika för alla .. kommer utfallet styra lönen.. eller?
Längre erfarenhet ökar möjligheten till högre lön.. men jag har även sett motsatsen där de som har längre erfarenhet är mer trötta och presterar sämre.

Hur motiverar du högre lön om du har en yngre kollega som utför jobbet bättre än du?
Det fetade: straw man. Har jag inte påstått.

Jag är generellt för prestationsbaserad lön. T.ex. missgynnas jag själv av nuvarande system vi har på vår klinik där kompetens inte bedöms. Generellt kan man dock säga att för läkare ökar kompetens, ansvar och effektivitet med erfarenhet. Ansvar är lätt att få en någorlunda kvantifierbar uppfattning om. Däremot är kompetens och effektivitet svårvärderat kvantitativt. Visst finns det kvantitativa mått, men de är dåliga och andra viktiga kompetensmål (t.ex. empati) är svårt att kvantifiera. Det får då göras kvalitativt, vilket i sig medför stor risk för bias och orättvisa.

Dessutom finns det andra värden att värna utöver kompetens. Yngre är generellt flinkare, snabbtänkta och snabblärda än äldre. Om endast kompetens skulle utgöra grund för lön skulle många äldre utkonkurreras och börja i andra branscher. När yngre ser att man som gammal schasas ut ökar risken att färre söker till ssk-programmet. Detta skulle kunna öka ssk-bristen.

Mitt förslag är därför att lönerna generellt ökas med ålder, eftersom också kompetens och ansvar ökar med åldern. Därutöver bör givetvis lönen korrigeras både utifrån relevanta kvantitativa och kvalitativa mått.
Citera
2021-10-04, 19:32
Bannlyst
Citat:
Detta avser medianlönen. Vet ni inte vad medianlön är kan ni sluta läsa här och göra nåt annat i stället.
Jag tycker att 36400 är en riktigt bra medianlön för en ssk.
Vad tycker ni?

https://cornucopia.cornubot.se/2021/09/medianlonerna-okade-med-22-till-32-400.html?m=1

Helt sjukt man kan sitta på sådan lön och samtidigt gnälla! Oerhört.
Citera
2021-10-04, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Kan vem som helst göra. Ditt eget fackförbund har med sossarna sett till att kommande studenter är det studiesvaga elever som går att få. Dom klarar arbetsuppgifterna. Inget svårt med andra ord. Tacka ditt fackförbund, ingen tar ssk på allvar, många nya kan ju inte ens svenska idag

Du skriver att de är studesvaga,men att de klarar arbetsuppgifterna för det är ju så lätta uppgifter enligt dig.Vad är då problemet tycker du?

Skulle vara Intressant att veta vilkeni Region eller kommun i Sverige där ssk inte pratar svenska?
Citera
2021-10-04, 19:37
Medlem
Sjuksköterskor tiktok dansar bara under pandemin.
Citera
2021-10-04, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fkonto2018
Sjuksköterskor tiktok dansar bara under pandemin.
Typiskt sjuksköterskor. De vill hela tiden synas. Läkarna håller inte på med tramset. På frugan jobb sitter de nya sköterskorna som 14- åringar i rosa tofflor och fnissar. Ringer den snygga doktorn och ber om undersökningar på Pat som inte behöver det. Det är dagens 0.2 skrivande sköterskor. Gör det till komvuxutbildning nu
Citera
2021-10-04, 20:33
Medlem
Ni slutar aldrig att vara otacksamma va?
Citera
2021-10-04, 20:33
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appelblom78
Har 35.800 i grundlön,jobbat som ssk ca 3 år.
OB ca 2000-4000/mån beroende på om jobbar helger/nätter etc.
Ni bra sjuksköterskor är guld värda. Minns att er omtanke läkte mig mer än medicinerna och övrig vård på ett sätt när jag var inlagd pga en allvarlig olycka.

Minns hur jag låg där på en spine-board och sköterskan sjöng tyst och strykte min arm för att lindra chocken. Det är mer än vackert.

Ni tjänar ändå rätt bra. Dryga 28’ netto som median här i Stockholm är inte dåligt tycker jag nog. Sedan att läkarna har en mycket högre lön är en annat sak. Jag upplevde att ni sköterskor höll en högre nivå än läkarna när jag låg inlagd.
Senast redigerad av BIB3l 2021-10-04 kl. 20:38.
Citera
2021-10-04, 20:38
Medlem
Avsiktarens avatar
Snarare för hög lön de flesta kan bara drömma om sådana löner. Det finns inga det daltas med mer än sjuksköterskor och nu när de tjänar över 30-tusen tycker de fortfarande att de tjänar för lite se till att alla som tjänar under det kan få sådana löner istället för att högavlönade skall ha ännu högre löner.
Citera
2021-10-04, 21:04
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Det fetade: straw man. Har jag inte påstått.

Jag är generellt för prestationsbaserad lön. T.ex. missgynnas jag själv av nuvarande system vi har på vår klinik där kompetens inte bedöms. Generellt kan man dock säga att för läkare ökar kompetens, ansvar och effektivitet med erfarenhet. Ansvar är lätt att få en någorlunda kvantifierbar uppfattning om. Däremot är kompetens och effektivitet svårvärderat kvantitativt. Visst finns det kvantitativa mått, men de är dåliga och andra viktiga kompetensmål (t.ex. empati) är svårt att kvantifiera. Det får då göras kvalitativt, vilket i sig medför stor risk för bias och orättvisa.

Dessutom finns det andra värden att värna utöver kompetens. Yngre är generellt flinkare, snabbtänkta och snabblärda än äldre. Om endast kompetens skulle utgöra grund för lön skulle många äldre utkonkurreras och börja i andra branscher. När yngre ser att man som gammal schasas ut ökar risken att färre söker till ssk-programmet. Detta skulle kunna öka ssk-bristen.

Mitt förslag är därför att lönerna generellt ökas med ålder, eftersom också kompetens och ansvar ökar med åldern. Därutöver bör givetvis lönen korrigeras både utifrån relevanta kvantitativa och kvalitativa mått.

Om din ”kompetens” inte kan kvantifieras och mätas på något sätt i verksamheten… vad har den då för nytta menar du?
Citera
2021-10-04, 21:17
Medlem
Citat:
Detta avser medianlönen. Vet ni inte vad medianlön är kan ni sluta läsa här och göra nåt annat i stället.
Jag tycker att 36400 är en riktigt bra medianlön för en ssk.
Vad tycker ni?

https://cornucopia.cornubot.se/2021/09/medianlonerna-okade-med-22-till-32-400.html?m=1
Jobbar som sjuksköterska. 36400 är en helt ok lön. Nyutbildade har runt 26-27 i ingångslön. I Sthlm ligger det något högre. Har nu som bemanningssköterska 50 000 i månaden. I somras tjänade jag 65 000 per månad. Har bemanningskollegor som tjänade 100 000 per månad under sommaren.
Hade jag jobbat inom landstinget så hade jag fått 37-40 i månaden. Tycker ändå 40 i månaden är den perfekta lönen. Nära gränsen för statlig inkomstskatt också vilket inte gör det mer lönsamt att arbeta mer än så.

Dubbel-OB nattetid börjar komma mer och mer. Att jobba inom bemanning lönar sig knappt då. Det bästa med att slippa landstinget är att man sliter arslet av sig men i slutändan får man inte ta semester när man vill eller ens få tjänstledigt. Arbetsmiljön är bland den sämsta i Sverige! Oerhört mkt skräpkollegor som snackar ner sina kollegor och patienter dygnet runt. Är du inte en i gänget med det beteendet blir du snabbt utfryst. Många avdelningar är skit och man klarar inte att vara där allt för länge. Avundsjuka kollegor, bortskämda. Hög stress och stor inrullning av patienter. Många saker som skall göras samtidigt.

Vill man få upp lönen gäller två saker.
1. Byt arbetsgivare / sjukhus / region.
2. Gå över till bemanning.

ps. Många landsting erbjuder sjuksköterskor 10-15000 kr / vecka i bonus om de skjuter upp sin semester under sommaren! Visst är det märkligt hur det helt plötsligt finns pengar till bonusar men inte höja grundlönen? Ha!
Senast redigerad av Halshuggning 2021-10-04 kl. 21:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in