2021-10-04, 19:03
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Menar du att Vilks användes för att ge sken av att staten bryr sig om sina medborgare (polisbeskydd) och att media kablade ut den bilden i samförstånd med den politiska makten? Det kan hända att det förhåller sig som du beskriver, men faktum kvarstår att media aldrig enhälligt protesterat mot fatwan och krävt att politiker ska agera och sätta ner foten, och vad jag vet har Dan Park ingen fatwa på sig, eller har han?

Media har inte stött Vilks, jag har inte sett några rondellhundar på SVTs hemsida eller på tidningarnas förstasidor. Inget test av vad som händer om man i konkret handling står upp för yttrandefriheten. Inga debattprogram i public service mellan Vilks och muslimska företrädare. Ingen öppen debatt om islamisering och yttrandefrihet med exemplet Lars Vilks. Menar du att han var en nyttig idiot, eller att det var fullt medvetet från Vilks sida?

Din beskrivning haltar tyvärr något, då du förefaller utgå från att Svenska medier är oberoende från statsmakten och det maktetablissemang som styr Sverige.

Det är välkänt att Sverige i princip inte har några från regimen fristående medier.
Staten och maktapparaten i Sverige är intimt sammanvävd med staten. Det budskap och den bevakning eller den "debatt" som staten önskar är den som produceras av medieapparaten och sedan erbjuds Sverige Folk. Detta är ju inget nytt och det har pågått minst sedan den tiden då Aftonbladets aktier stals ur Torsten Kreuger låsta kassaskåp.
Citera
2021-10-04, 19:07
Medlem
I vanliga fall hade folk sagt, ”rätt åt fartdåren”, nu är det helt plötsligt synd om honom.
Citera
2021-10-04, 19:10
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Jag såg INGET om Vilks död på tabloidernas förstasidor när jag var i affären idag. De har väl viktigare saker att skriva om gissar jag...
Citera
2021-10-04, 19:57
Avslutad
Har transkriberat några minuter från Nordegren & Epstein idag, tagit bort hummanden som instämmer med talaren. Säkert finns ett och annat stavfel och liknande men till 98% ordagrant. Mina fetningar vad Karin Olsson anser om medias självcensur och Ekots Klas Wolf-Watz svar på om de tänker publicera rondellhunden. Rekommenderar att ni lyssnar själva de första 10 minuterna av programmet.

Citat:
Daniel Alling:
Citat:
[..] vi måste börja, tycker jag ändå, som ansvarsfulla journalister i konstnären Lars Vilks dramatiska död igår, tillsammans med dom poliser som skyddade honom, alla tre igår i en trafikolycka, och mina tankar går förstås först och främst till hans anhöriga, till poliserna och deras anhöriga men, det måste jag medge, är väldigt tagen och träffad i mitt yrke av den här händelsen.

För jag tycker inte man kan komma undan att hans dramatiska död, Lars Vilks alltså, berör oss alla i medierna som har yttrandefriheten som grundfundament i någon mening att jobba efter men också i någon mening att försvara. Lars Vilks hade ett pris på sitt huvud, satt av islamister efter att han har tillverkat och ställt ut dom här så kallade rondellhundarna med en avbild av profeten Muhammed.

Jag tycker att man måste fråga sig hur modiga medierna har varit i Vilksfrågan under dom här åren. Hur tänker du idag kring det?

Louise Epstein:
Citat:
Alltså jag kollade lite såhär vad har Nordegren & Epstein gjort i den här frågan, och då 2012 så hade vi en debatt där till exempel Mårten Arndtzén som vi ska höra lite senare va med i programmet, och Dan Jönsson de hade lite olika åsikter om hur man ska se på hans konst, alltså vi hade en diskussion, en öppen diskussion med olika åsikter. Och sen, sen, handlade det, har vi också pratat om hur kringskuret Lars Vilks liv blev, vi tog upp Niklas Orrenius bok om just attentatet i Köpenhamn. Så vi har tagit upp det, sen kan man alltid göra mer, men vi har pratat om det.

Daniel Alling:
Citat:
Men känner du dig också .. reagerar du också att du blev tagen av händelsen helt enkelt i ditt yrke som journalist?

Louise Epstein:
Citat:
Jag tyckte att jag blev tagen som människa, här är det tre personer, eller ännu fler, hur många det var livvakterna, hur gick det för chauff.. och så är det, lastbilschauffören är på sjukhus, så att det är tre personer som har dött och en person som är skadad, det tänker jag mycket på. Och sedan tänker jag också på att Lars Vilks hade ett väldigt kringskuret liv, han kunde inte riktigt leva som han ville, eller han kunde överhuvudtaget inte leva som han ville. Och att han aldrig fick uppleva att det här tog slut så han skulle kunna leva som en vanlig människa. Det tyckte jag var super .. väldigt drabbande och väldigt olyckligt. Jag tänker också på poliserna som i tjänsten dog på det här sättet.

Daniel Alling:
Citat:
Och jag, när jag såg den här nyheten igår kväll och skulle släcka lampan och förbereda mig för det här, det är en stor dag för mig idag att leda det här programmet för första gången, lite nervös är man alltid, lite spänd, och så tänkte jag såhär, nu har jag förberett allt, det här kommer att bli bra, så får vi se vad som händer. Så kom den här nyheten väldigt dramatiskt och som också berör mitt yrkesutövande. Jag vill ändå prata om vilket ansvar vi gemensamt har i samhället kanske för yttrandefriheten. Den stora frågan kom ändå till mig när allt var planerat.

Välkommen hit Karin Olsson, kulturchef och biträdande ansvarig utgivare på Expressen. Vi pratade idag med dig och ni sa, eller du sa, att ni på Expressen skulle publicera rondellhunden idag, har ni gjort det ännu?

Karin Olsson:
Citat:
Det har vi gjort. Vi har publicerat en bild där Lars Vilks håller upp tavlan där man ser rondellhunden. Så det har vi gjort.

Daniel Alling:
Citat:
Och varför har ni valt att göra det idag, vad vill ni signalera med det?

Karin Olsson:
Citat:
Det är en fullständigt rimlig nyhetsvärdering att visa det som man rapporterar om. Det blir ju absurt, tycker jag, när man skriver sida upp och sida ner om någon nyhetshändelse och så visar man inte vad det handlar om. Så i första hand handlar det om vanlig simpel nyhetsvärdering, det är klart att vi ska visa det vi rapporterar om, men det är klart också att vi som en liberal tidning med yttrandefriheten som ett av våra kärnvärden naturligtvis också vill markera och visa vad det var som gjorde att Lars Vilks tvingades leva det liv han gjorde.

Daniel Alling:
Citat:
Funderar ni då på konsekvenserna med tanke på vilket pris som Lars Vilks hade på sitt huvud, eller över sitt huvud kring dom här rondellhundarna? Närn ni publicerar menar jag.

Karin Olsson:
Citat:
Ja ansvarig utgivare måste ju ta in säkerhetsaspekterna naturligtvis för en redaktion när man gör en potentiell kontroversiell publicering. Och så har det sett ut genom åren, och inte minst genom de här väldigt extrema åren när det var Charlie Hebdo, det var terrorattentatet som planerades mot Jyllandsposten där terroristerna togs på bar gärning på väg till redaktionen; vi har haft karikatyrkrisen i Danmark under dom här åren när det var som fruktansvärt brännbart, det är fortfarande brännbart, men det är klart att det här blir väldigt påtagligt för en ansvarig utgivare och det gäller ju då att man [djup suck] dels vågar följa sina publicistiska principer och se till så att det finns en miljö som gör att journalisterna på redaktionen ändå kan känna sig trygga.

Daniel Alling:
Citat:
Men hur uttrycker era anställda någon slags oro för eventuella konsekvenser som ni kan få när man publicerar?

Karin Olsson:
Citat:
Jag har inte hört någon diskussion vad gäller publiceringen idag, men genom åren så det är klart på redaktionen att man blir, vissa visar oro, vissa är mer oroliga än andra. Dom flesta tycker att det är jätteviktigt att stå upp för principen om yttrandefrihet, stå upp bakom Lars Vilks, som när vi hade en Charlie Hebdoteckning på ettan på Expressen. Att det här är en jätteviktig markering ..
[blir avbruten av Epstein].

Louise Epstein:
Citat:
Hur vill du fortsätta sedan och ha en diskussion om yttrandefriheten, så det här händer idag det är jättetragiskt, men vad blir fortsättningen?

Karin Olsson: [drar efter andan, suckar]
Citat:
Ja men dom här frågorna dom dyker ju upp hela tiden; jag tycker nästan .. det är så mycket av vår offentlighet som handlar om vilka får vara med och vilka får inte vara med, vem blir kancellerad, vem släpps in i värmen. Var är smärtpunkterna i det här brokiga konfliktintensiva samhället vi lever i. Vi publicister, och konstnärer och alla journalister; alla som på något sätt [suckar] jamen har yttrafriheten som grunden för sitt yrkesutövande tycker jag har ett särskilt ansvar att hela tiden markera, hela tiden vara observant på de här frågorna.

Daniel Alling:
Citat:
Vi frågade också Ekots ansvarige utgivare Klas Wolf-Watz om Ekot också skulle lägga ut dom här bilderna idag och vi fick svaret att citat: "Frågan har inte kommit upp än på redaktionen, om det bedöms som viktigt och relevant i vår nyhetsrapportering så får vi ta en diskussion då. Det är svårt att resonera om

Karin Olsson avbryter.

Karin Olsson:
Citat:
Det är det här tycker jag är det livsfarliga med detta för att det vi har ägnat oss åt i hög utsträckning inom medierna är en självcensur. Som har blivit så internaliserad att vi inte ens reflekterar över det. Frågan har inte ens diskuterats, är inte det ganska konstigt? För att vår nyhetsredaktion som ska rapportera nyheter, att frågan inte ens har ställts, ska vi visa det här konstverket som gjorde att Lars Vilks fick sitta i en bil med livvakter i går kväll?

Daniel Alling:
Citat:
Men du skrev i din krönika i natt att det sorgligaste med Lars Vilks historia är att islamisterna vann. På vilket sätt vann dom menar du?

Karin Olsson:
Citat:
Ja den här självcensuren som vi har lagt på oss själva, den är väldigt, väldigt utbredd. Vi har förstått, vilket fruktansvärt högt pris man kan få betala om man retar fel extrema krafter. Och se på redaktionerna idag. När jag började på Expressen, då kunde man lätt komma in på redaktionen. Idag är det skalskydd på skalskydd och detta är en konsekvens av framförallt terrordådet mot Charlie Hebdo .. alla dessa händelser som har varit under tiotalet, och det gör någonting med journalister när man går in varje dag genom dom här säkerhetsdörrarna, det gör någonting..

Louise Epstein:
Citat:
Det är bara en sak jag undrar, var går din gräns för Expressen, innebär det att allt kan publiceras närsomhelst?

Karin Olsson:
Citat:
Självklart inte.

Louise Epstein:
Citat:
Men var drar du gränsen?

Karin Olsson:
Citat:
Den är en omöjlig fråga att svara på, Varje sak måste bedömas för sig, och sätta saker i en nyhetskontext. Då tycker jag att man kan gå ganska långt med vad man publicerar, för att visa vad det är man rapporterar om; men vi för ju massor av publicistiska diskussioner om när vi med alla kontroversiella bilder, på vilket sätt ska man visa dom. Jag tycker det är jätteviktigt att sätta kontroversiella saker i en kontext och inte bara fläka ut dom utan verkligen ge publiken en chans att förstå vad det är som då upplevs provokativt eller känsligt. Men jag tycker att man som nyhetsmedia måste, måste kunna visa väldigt mycket.
https://sverigesradio.se/avsnitt/premiar-for-daniel-alling-som-ordinarie-programledare
Citera
2021-10-04, 20:08
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Expressen ligger i då jag lov att säga heder till dom. Om Lasse Lindström skriver idag vill jag helst int eveta,

https://www.expressen.se/kultur/islamisterna-skriver-att-de-vill-skanda-vilks-grav/

Citat:
Jag kan inte låta bli att reagera över råheten.” Sofie Löwenmark skriver om Lars Vilks och reaktionerna.

Citat:
Islamisterna skriver att de vill skända Vilks grav
Senast redigerad av Trevligt.konto 2021-10-04 kl. 20:12.
Citera
2021-10-04, 20:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Studio Ett, Katherine Zimmerman intervjuar en av Lars Vilks vänner (först i 17-timmen). Han inleder med berätta om sveket i att alla som idag hyllar Lars Vilks lät honom stå ensam eller vände honom ryggen när han levde.

DET ville INTE Studio Ett prata om utan Katherine Zimmerman bytte snabbt spår till det ofarliga ”berätta hur polisen arbetade när ni skulle mötas”.

Reagerade också på det. Också den väldiga fokusering på Nimis under dagen i SR. Uppenbart att det finns en beröringsskräck kring islamism/islam. Om den ändå erkändes skulle det vara lättare, men detta hyckleri ..
Senast redigerad av Passepartout 2021-10-04 kl. 20:18.
Citera
2021-10-04, 20:18
Medlem
I Danska Berlingske så sågas svenska medier. Särskilt Dagen Nyheter. - Klanen Bonniers DN beskrivs som "Politisk korrekt" i Danmark och anklagas för hyckleri.

Rubrik
Lars Vilks død i trafikulykke. Først nu hylder svenskerne ham

"Selv i det politisk korrekte svenske dagblad Dagens Nyheter bliver Lars Vilks nu hyldet. En kommentator, Björn Wiman, kalder Lars Vilks Sveriges vigtigste kunstner i det 20. århundrede. Det var ikke ligefrem det indtryk, man fik af holdningen til Lars Vilks, når man løbende læste Dagens Nyheter. I døden hyldes Lars Vilks nu. Han havde fortjent den hyldest i levende live"

https://www.berlingske.dk/aok/lars-vilks-doed-i-trafikulykke-foerst-nu-hylder-svenskerne-ham

(överlag är det intresssant att våra grannländers journalister läser svenska tidningar men svenska journalister läser inte nordiska tidningar)
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-10-04 kl. 20:21.
Citera
2021-10-04, 20:44
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fkonto2018
I vanliga fall hade folk sagt, ”rätt åt fartdåren”, nu är det helt plötsligt synd om honom.

Det var ju inte Vilks som körde.
Citera
2021-10-04, 20:51
Medlem
mossadmartins avatar
"Reportern" och svenskhaterskan Bilan Osman fick det lite jobbigt på Twitter.

Hon skrev nåt förmildrande om Vilks och blev attackerad av sina muslimska vänner. Nu vet hon inte på vilket ben hon ska stå. Jobbigt.

https://twitter.com/bilaaan1

Detta tycker jag är intressant :

Citat:
Vilks var, som sagt inte en person jag kom politiskt överens med. De få samtal vi hade bottnade i just detta, att hans rondellhund avbildade profeten genom en antimuslimsk bildtradition

Bilan erkänner här alltså att det handlar om politik och inte religion. Hon erkänner att hon är islamist.

https://twitter.com/bilaaan1/status/1444799889083408384
Senast redigerad av mossadmartin 2021-10-04 kl. 20:54.
Citera
2021-10-04, 21:21
Avslutad
Förvånad. Aktuellt ikväll, rondellhunden skymtar förbi flera gånger i inslaget om Vilks. Visserligen som bifigur och nästan osynlig, men ändå. Skulle detta ens vara möjligt för 5 år sedan?
Citera
2021-10-04, 21:52
Medlem
Är ju inget nytt att Sveriges media gör allt dom kan för att få oss att acceptera muslimerna och bagatellisera allt elände dom innebär för oss.

Men visst tusan är det irriterande att se och höra på.
Citera
2021-10-04, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Förvånad. Aktuellt ikväll, rondellhunden skymtar förbi flera gånger i inslaget om Vilks. Visserligen som bifigur och nästan osynlig, men ändå. Skulle detta ens vara möjligt för 5 år sedan?

Det som Danskarna säger. - Först NU hyllar svenskarna (Stockholmarna) honom.

"Lars Vilks død i trafikulykke. Først nu hylder svenskerne ham"

Lång artikel om hycklande Stockholmsk media
https://www.berlingske.dk/aok/lars-vilks-doed-i-trafikulykke-foerst-nu-hylder-svenskerne-ham
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in