2021-10-04, 18:08
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Frontalkollision med lastbil....jag tycker det verkar aningens otroligt att islamister skulle fixa att koka ihop det. Det kräver omfattande planering och insiderinformation om transportrutten för att lyckas frontalkrocka med rätt mötande bil. Det är ett kort tidsfönster för beslut och svårt att se om det är rätt bil då man blir bländad.

Det vore en helt annan sak om en upphinnande bil krockat med polisbilen och fått den att köra av vägen eller liknande.

Jag tror det är en olycka.
Håller med. Det hade funnits enklare sätt att ta död på honom.
Citera
2021-10-04, 18:08
Medlem
Trollet420s avatar
Någon som har bilder på branden efter krocken? Tycker det verkar konstigt att bilen fattade eld
Citera
2021-10-04, 18:09
Medlem
Rollokolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det blir inte bromsspår från moderna bilar. Men det kan bli sladdspår.
Ett exploderande däck borde ge gummispår eller i alla fall någon form av märke. Kalla det bromsspår eller ej.
Citera
2021-10-04, 18:09
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LokiTrixter
Jag trodde jag var ganska tydlig. Räcket är till för vanliga personbilar. Sen höjden på räcket + fart + vikt kan få bilen att volta över.
Samtidigt finns det tecken på någon form av explosion från däck/under bilen, det skulle kunna ge lyftkraft.

Jag är misstänksam kring detta, men du tycker jag ska vara mer än så? Du kanske sitter på mer info än mig.

Update:
Poliser ger olika uppgifter om volt är trolig över vajrarna.
Märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Intressant beskrivning
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/vittnet-om-olyckan-en-obehaglig-upplevelse

John Karlsson var ute på sin gård under söndagseftermiddagen när han hörde en stor smäll och däcktjut i samband med trafikolyckan.

"Och då hörde jag en stor smäll. Jag tänkte det var ett långtradardäck eller nåt. Och sen ett stort brak och sen nåt man inte vill höra - "iih!" och sen "bom!" Och sen blir det då tyst."

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/vittnet-om-olyckan-en-obehaglig-upplevelse

Bra länk med bilder.

Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
SVT rapporterar att livvaktsbilen hade punkteringsfria däck, men att polisen utreder om ett däck kan ha exploderat ändå, som kastat den 4,5 ton tunga bilen över i motsatt körbana.

Skumt!
Man bör utreda det hela som ett terrorbrott tills motsatsen är bevisad.
Det är en så osannolik händelse, så man måste utreda om det är ett terrorbrott.

Livvaktsbilen hade punkteringsfria däck...uppgifterna går isär i tråden.
Har du länk till detta? Vem är källan?
Citera
2021-10-04, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
Ett exploderande däck borde ge gummispår eller i alla fall någon form av märke. Kalla det bromsspår eller ej.

Dessutom var det expositionsfria däck...
Citera
2021-10-04, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Någon som kan visa exakt vart på kartan de kraschade?
Det finns bra bilder tidigare i tråden som visar att en bil farit genom vajerräcket. Norsk TV tror jag, Också en annan postare som visar ungefär var det hänt. Du får leta själv. Jag orkar inte nu.
Citera
2021-10-04, 18:14
Medlem
Måste finnas smidigare sätt för en jihadpolis att ha ihjäl Lars Vilks. Men han kanske var ute efter martyrskap också om så är fallet.
Citera
2021-10-04, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johntheshepherd
Jag har hört att gruppchefen, han som körde, mördade Vilks genom att medvetet köra över på fel sida och krocka med lastbilen. Han hade konverterat till islam och begick något slags heligt självmord för att döda Vilks. Typ som självmordsbombare gör.
Det är just pga liknande konspirationsteorier som jag skulle vilja veta vem det var som körde bilen.
Kan vi utesluta infiltrerade islamister så skulle diskussionen hamna på en bättre nivå.
Citera
2021-10-04, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet420
Någon som har bilder på branden efter krocken? Tycker det verkar konstigt att bilen fattade eld

Med tanke på att de åkt över vajrar så har det förmodligen skurit upp och slagit gnistor in i tanken.
Citera
2021-10-04, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Jag har hört precis samma

namn på gruppchefen?
Citera
2021-10-04, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StavjaBrott
Det sas på 16-nyheterna att man hittat bitar av däck en bit före kollisionsstället. Man går tydligen helt på däckorsak.

Men fanns det inte en följebil också? Vilka åkte i den?

Dessa däckrester kommer att segla upp och bli huvudorsaken till att detta hände. Allt annat så som alldeles för höghastighet, trötta Poliser, misslyckad undanmanöver pga. ett annat fordon kommer att spelas ner och förtigas.
Att en sådan bli är byggd för att klara punktering och annan yttre påverkan spelas också ner till förmån för dessa funna däckrester, något som gemene man kan relatera till.

Det finns idag ingen anledning att förringa detta som ett totalt misslyckande från Polisens sida.
Citera
2021-10-04, 18:18
Medlem
Inte någon terrorgrupp har tagit på sig mordet på Vilks. Det säger en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in