2021-10-04, 16:14
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LokiTrixter
Bepansrad bil (4,5 ton) inte konstigt den gick igenom skyddsräcket och även att lastbilschauffören är allvarligt skadad. De har hittat spår före olycksplatsen som kan tyda på ”däck explosion”, problemet är bara att skyddsfordon inte har vanliga däck som går att punktera.

Min gissning är viltolycka eller sprängladdning under bilen. (Enligt en på vägverket behövs lyftkraft under bilen för att komma över räcket). Inte sett några bilder från olycksplatsen heller så antar att SÄPO sköter undersökningen.

(Ja, jag är ganska sen in i detta orkar sällan med svenska nyheter men det här var lite intressant och tragiskt, såklart.)

Konstigt att erfarna poliser tycker att det var konstigt att den voltade över skyddsbarriären.
Du bör berätta för dom hur det funkar.
Citera
2021-10-04, 16:15
Medlem
Islam visar sitt fula tryne igen. Lars Vilks blev mördad förstår ni väl?! Vägen är en tvåfilig raksträcka med mitträcke. Vittnen berättar att säpobilen körde igenom räcket och fortsatte i hög hastighet i motsatt riktining tills den krockade med lastbilen. Hur hjärntvättad får man vara undrar jag om man på allvar tror att detta var en "olycka"... Sveriges regering och myndigheter är ju infiltrerade av islamister, även säpo. Han hade pris på huvudet, jagad internationellt, transporterades med två tungt bepansrade fordon med flera poliser och agenter. Minns ni inte prinsessan Diana? 🙄
Citera
2021-10-04, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LokiTrixter
Bepansrad bil (4,5 ton) inte konstigt den gick igenom skyddsräcket och även att lastbilschauffören är allvarligt skadad. De har hittat spår före olycksplatsen som kan tyda på ”däck explosion”, problemet är bara att skyddsfordon inte har vanliga däck som går att punktera.

Min gissning är viltolycka eller sprängladdning under bilen. (Enligt en på vägverket behövs lyftkraft under bilen för att komma över räcket). Inte sett några bilder från olycksplatsen heller så antar att SÄPO sköter undersökningen.

(Ja, jag är ganska sen in i detta orkar sällan med svenska nyheter men det här var lite intressant och tragiskt, såklart.)

Nej det behövs inte "lyftkraft" att komma över räcket. Räcket är gjort för normala bilar som väger 1500kg och kör i 110 inte för bilar som väger 4500kg och kör i 160. Räcket är lågt och har försvunnit helt där bilen träffade.
Citera
2021-10-04, 16:17
Medlem
Det sas på 16-nyheterna att man hittat bitar av däck en bit före kollisionsstället. Man går tydligen helt på däckorsak.

Men fanns det inte en följebil också? Vilka åkte i den?
Citera
2021-10-04, 16:18
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
  • Ca 4500 kg väger en livvaktsbil
  • Vittnen säger till Aftonbladet att man körde väldigt snabbt, runt 160 kilometer i timmen.

160 x 4500 = Livvaktsbilen vägde ca 720 ton då fordonet korsade vajerräcket mot mötande lastbil, som vägde än mer.

Haha. Om bilen hade en mätare i mph hade bilen då vägt bara 450 ton? Hur fan kan då få ut en bara en viktenhet om du multiplicerar en viktenhet med en fartenhet? Är det möjligen storheten rörelsemängd i enheten Ns du fiskar efter?
Citera
2021-10-04, 16:18
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Lars Vilks död i olycka i kväll. Alla vet vi historien bakom denna person och alla hot som krävde polisbeskydd. Känns det inte lite olustigt att det var är en olycka?

Källa kommer snart

Mord utan tvekan.

Iran har haft spion på Säpo under flera år fram till 2015. Eller så ligger annan statsmakt bakom. Däckexplosion my ass. Snarare en fjärrutlöst laddning på däcket eller annat sabotage. Svenska myndigheter låter mördarna komma undan. Med vilje. Så städar man bort obekväm opposition. Låter andra göra skitjobbet.
Citera
2021-10-04, 16:19
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Nej det behövs inte "lyftkraft" att komma över räcket. Räcket är gjort för normala bilar som väger 1500kg och kör i 110 inte för bilar som väger 4500kg och kör i 160. Räcket är lågt och har försvunnit helt där bilen träffade.

Konstigt att erfarna poliser tycker att det var konstigt att den voltade över skyddsbarriären.
De körde inte i 160.

Citat:
Ursprungligen postat av StavjaBrott
Det sas på 16-nyheterna att man hittat bitar av däck en bit före kollisionsstället. Man går tydligen helt på däckorsak.

Men fanns det inte en följebil också? Vilka åkte i den?
Ja följebil fanns.
Poliser.
Citera
2021-10-04, 16:19
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Vem är vittnet ”Norman” som uppges ha varit först på plats och säger sig ha försökt släcka elden?Av klippet att döma verkar han komma från MENA. Borde inte livakterna i följebilen kommit fram först?
https://www.expressen.se/tv/nyheter/vittnet-norman-jag-reagerade-i-panik-och-forsokte-slacka-branden/
Han kom i mötande trafik, samma som lastbilen. Följebilen körde i motsatt riktning. Om han stannade omedelbart är det väl därför rimligt att han nådde olycksplatsen först. Han var närmast.
Citera
2021-10-04, 16:20
Medlem
Mycket tragiskt. Har själv pratat en stund med Vilks nere vid Nimis ett antal år tillbaka.

Inte bara tragiskt, också väldigt förvirrande. Det finns två huvudspår: olycka och attentat, och inget av dem verkar sannolikt överhuvudtaget.

Vad talar emot olycka?

- Dagsljus
- Inget regn, osannolik vattenplaning
- Kurvan är inte alls tvär utan lång och vid.
- Erfarna bilförare sannolikt med speciell träning för att transportera skyddspersoner, säkert även i hög hastighet

- Den kraft som behövs för att forcera vägvajern känns kontraintuitiv i en verklig olyckshändelse av detta slag, när bilen/däcken skulle tappa fästet, eftersom den lär glida sidledes med vajern i den svaga kurvan och inte krocka "head on" om det inte gjort avsiktligt.

- Man har visserligen kört långt innan incidenten vilket ökar sannolikhet för trötthet och bristande uppmärksamhet, men inte så långt att det är överhängande risk.

- Exploderade däck osannolikt med bullet proof alt punkteringssäkra däck
- Oljespill? Tveksamt om det vore tillräckligt för att en bil av denna stabilitet och vikt skulle sättas helt ur spel.
Hade det varit en landsväg med mötande trafik utan mittavdelning hade olycksteorin i mina ögon varit helt dominerande, men i detta fall är det ganska svårt att föreställa sig att inget utanför påverkande eller viljemässigt handlande orsakat genombrottet till mötande trafik.

Vad talar emot attentat?
- Vilks har inte varit superrelevant de senaste åren och har hamnat lite i skymundan
- Antingen oerhört mycket slump involverat som gått förövarnas väg, eller också en närmast övermänskligt metodisk planering där allt klaffar.
- Riskabelt och onödigt att vänta tills eskorten är vid skånegränsen och därmed nära hem.
- Utifrån påverkan skulle falla inom kategorier skott från vägsidan, planterad bomb, eller övertagande av något styrsystem som jag inte vet hur det skulle fungera tekniskt. Av dessa känns bomb som det enda med viss rimlighet.
- Inifrån påverkan skulle vara ideologisk (i.e. Jihadförare eller liknande) , självmordsdåd av vansinnig, plötslig psykos eller annat sammanbrott, eller också sjukdomsfall såsom hjärtattack hos föraren. Alt 1, muslimsk fanatiker, kan vi nog utesluta som förare av en skyddsbil för Fatwahhotade Vilks. Övriga är möjliga men osannolika.
- I det stora hela så vore ett attentat av detta slag något av det minst effektiva och mest osäkra sättet att ha ihjäl Vilks om man verkligen ville mörda honom. Verkligen en omväg.
Citera
2021-10-04, 16:21
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
De körde inte i 160.

...

Ja följebil fanns.
Poliser.

Vilken hastighet hade de då?
Citera
2021-10-04, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur

Jag trodde jag var ganska tydlig. Räcket är till för vanliga personbilar. Sen höjden på räcket + fart + vikt kan få bilen att volta över.
Samtidigt finns det tecken på någon form av explosion från däck/under bilen, det skulle kunna ge lyftkraft.

Jag är misstänksam kring detta, men du tycker jag ska vara mer än så? Du kanske sitter på mer info än mig.
Citera
2021-10-04, 16:22
Medlem
Intressant beskrivning
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/vittnet-om-olyckan-en-obehaglig-upplevelse

John Karlsson var ute på sin gård under söndagseftermiddagen när han hörde en stor smäll och däcktjut i samband med trafikolyckan.

"Och då hörde jag en stor smäll. Jag tänkte det var ett långtradardäck eller nåt. Och sen ett stort brak och sen nåt man inte vill höra - "iih!" och sen "bom!" Och sen blir det då tyst."

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/vittnet-om-olyckan-en-obehaglig-upplevelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in