2021-10-04, 11:52
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfa.beta.omega
Det framgår av en mängd rapporter, t.ex. SOU 1995-135 och 2001:85. Den åkte fullt synlig i ungefär två timmar innan den kraschade rakt upp på grundet.

Ur minnet hade U-137 (S-363) irrat runt ett tag på internationellt vatten norr om Bornholm dygnet innan, tills den gick upp till ytläge redan söder om Utklippans fyr. Sedan seglade de i ca 20 sjömil i ytläge på dieslarna, in på svenskt territorialvatten med lyktor tända, och gjorde bara en enda gir under denna ytfärd - just den ödesdigra som ledde dem rakt in i Gåsefjärden och upp på första bästa grund de hittade.

De svenska torpedförsöken ägde rum en bra bit västerut, hade pågått i många dagar innan och skulle egentligen precis avslutas när U-137 antog denna kurs.

Ryssarna skulle aldrig medge att de var så inkompetenta och hade så dålig koll på saker och ting, så deras efterkonstruktioner bör man nog ta med en stor nypa salt. Sovjets förmågor var höljda i viss mystik under Kalla Kriget men när saker luckrades upp blev man varse om att man alltjämt grovt överskattat det mesta, och många skrämmande brister som hade kunnat få än värre konsekvenser uppdagades. Men under Gåsefjärdsoperationens "heta" läge så fick Marinen indikationer på annan främmande ubåt i vattnen där, så tillåts man gissa så var de mycket riktigt där i krokarna och snokade, men allt tyder på att just U-137 var helt åt helvete.

PS. den där idén med att man skulle in och gömma sig i en grund fjärd mitt bland militära skyddsområden och bland ett otal vaksamma skärgårdsbor för att ladda batterierna, för att sedan "saxa" sig* ut i 10-20 minuter vid nåt senare tillfälle... Det låter helt vansinnigt dumdristigt.** De kunde väl snorkla dieslarna för laddning i säkra vatten? Är ingen expert på typen men av öppna källor att döma fick "Whiskey"-klassen den möjligheten redan på 50-talet.

* Vid s.k. "saxning" vrids skorven mycket långsamt från ett "nav" mitt emellan drivpropellrarna i aktern. Alltså, den roterar inte på plats som ett bandvagnsförsett fordon, utan mer som du vrider underarmen med en armbåge i bordet. Marginalerna där blir snabbt mycket små, det går långsamt och tornet skulle stått i vädret under hela manövern, samt under återfärden.

** Och går stick i stäv med den otroligt skickliga smygande karaktären som kännetecknar övriga påstådda inkursioner, både innan och efter 81. Då var de helt omöjliga att få tag på, som spöken.
Senast redigerad av ceph 2021-10-04 kl. 11:55.
Citera
2021-10-04, 12:45
Medlem
alfa.beta.omegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Ur minnet hade U-137 (S-363) irrat runt ett tag på internationellt vatten norr om Bornholm dygnet innan, tills den gick upp till ytläge redan söder om Utklippans fyr. Sedan seglade de i ca 20 sjömil i ytläge på dieslarna, in på svenskt territorialvatten med lyktor tända, och gjorde bara en enda gir under denna ytfärd - just den ödesdigra som ledde dem rakt in i Gåsefjärden och upp på första bästa grund de hittade.

Tack för ett bra och koncist inlägg. Jag instämmer i din beskrivning här ovan. Att de just satte en viss kurs ute till havs, och sedan höll den tills de slutligen körde upp på grundet, gör det svårt att få ihop ens teoretiskt med dessa "de följde en led med ensmärken". Allt dessutom med en hastighet som är lämplig för öppet vatten men inte för en trång fjärd.

Ibland förs det resonemang som "hur kunde de hamna just där om det inte var medvetet?". Jag tänker att om man tar ut en godtycklig kompassriktning och sedan kör i blindo tills man kraschar in i något så kommer man bevisligen hamna någonstans.

Citat:
De svenska torpedförsöken ägde rum en bra bit västerut, hade pågått i många dagar innan och skulle egentligen precis avslutas när U-137 antog denna kurs.

Precis, och det finns absolut inget som tyder på att just U-137 visat något intresse av dessa torpedprov varken tidigare eller under aktuell kväll. Tvärtom körde man ju mycket oförsiktigt förbi området i ytläge samtidigt som det fanns både svensk ubåt och svensk helikopter involverade i försöken. För mig tyder det på att de inte hade någon särskild uppfattning om att dessa försök ägde rum.

Citat:
Ryssarna skulle aldrig medge att de var så inkompetenta och hade så dålig koll på saker och ting, så deras efterkonstruktioner bör man nog ta med en stor nypa salt.

Jo, att man på grund av prestige, och en allmän lögn-kultur inom Sovjet-diktaturen, hittade på allehanda lögner om trasiga instrument som bortförklaringar är i sig inte förvånande.

Citat:
PS. den där idén med att man skulle in och gömma sig i en grund fjärd mitt bland militära skyddsområden och bland ett otal vaksamma skärgårdsbor för att ladda batterierna, för att sedan "saxa" sig* ut i 10-20 minuter vid nåt senare tillfälle... Det låter helt vansinnigt dumdristigt.**

Ja, det är ju fullständigt vansinnigt och strider mot form av militär logik.

Citat:
De kunde väl snorkla dieslarna för laddning i säkra vatten? Är ingen expert på typen men av öppna källor att döma fick "Whiskey"-klassen den möjligheten redan på 50-talet.

Jo, en ubåt med snorklingsmöjligheter kan ju ladda batterierna i undervattensläge var som helst, det är ju själva syftet med anordningen. Ett av de stora problemen för ubåtar under Andra Världskriget var att de var tvungna att exponera sig i ytläge för att kunna ladda. Att man liksom på 80-talet skulle behöva åka in helt öppet och lägga till vid fientlig kust för att utföra detta i ytläge är bara för dumt.
Citera
2021-10-04, 13:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Att det smög sig in ubåtar på svenskt territorialvatten är en annan sak än minifarkoster som opererar långt in i skärgården.
Miniubåtar har använts frekvent sedan VK2, till och med Sverige hade miniubåt under ett par perioder, så att miniubåtar och specialfarkoster inte använts känns nog mer osannolik än att de gjort det.
Sen att alla kränkningar inte utförts av miniubåtar stämmer.
Citera
2021-10-04, 13:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
  • Sug i er det här.

https://sverigesradio.se/artikel/23956
Redan debunkat svammel

https://kkrva.se/u-137-intrang-ska-framsta-som-oavsiktligt/
Citera
2021-10-04, 13:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag vet att du inte förstår något alls, men bara för diskussionens skull: kan du konkretisera vad du menar?

Det är liksom inte jag som har uppfunnit konceptet ubåt och hur de agerar i främmande makts vatten.

Och bara för att se om du har basala kunskaper kring ubåtar: kan du med någon mening förklara relationen mellan en ubåts dieselmotor och underrättelseinhämtning? Det borde vara jättelätt.

Nu ljuger du igen. Förstår du verkligen inte hur dum du låter när du gör det konstant och dessutom så oskickligt.

Nähä? Och vem har påstått det? Men en fin halmgubbe ändå.

Det var ju istället så att FRA sett dessa sökflyg och instruktionerna till dessa, men att dessa uppgifter aldrig tagits med i någon officiell information förrän 2001, gissningsvis för att det försvagade "caset".

Du har ju lite rätt i att den gick i undervattensläge ute till havs, men steg till ytan två timmar innan kollisionen. Den gjorde också en kursändring ute till havs som den följde länge, inklusive att dundra in bland trånga öar i högfart och sedan spikrakt upp på grundet. Hade den missat just det grundet hade den ju ändå kört fast lite längre fram, så det gjorde kanske av eller till.

Jag håller med dig om att det känns väldigt tveksamt om det som ryssarna säger om sin navigationsutrustning var sant.

Självklart inte. Det är helt vansinnigt dumt. Och de blev upptäckta redan under natten, men av ren tur blev det inte rapporterat förrän på morgonen.
Du trollar vidare med ditt nonsens.
Nej U137 gick inte i ytläge, inga radarbilder finns.
FRA har inte spårar u137 i ytläge heller, Ekeus medvetena feltolkning av FRA rapporterade.

https://kkrva.se/u-137-intrang-ska-framsta-som-oavsiktligt/

Resten är redan besvarat och söndermosat.
Citera
2021-10-04, 13:39
Medlem
alfa.beta.omegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du trollar vidare med ditt nonsens.

Jag gissar att du helt medvetet provocerar, för det går inte riktigt att vara både så ohederlig och okunnig som du förefaller?

Citat:
Nej U137 gick inte i ytläge, inga radarbilder finns.

Har någon påstått att radarbilder på ubåten finns? Om inte, försök utföra vilseledande halmgubbar med någon form av elegans.

All känd dokumentation visar att U-137 gick timmar i ytläge innan hon brakade med hög fart rakt upp på ett grund inne i en fjärd där skeppet inte får plats.

Citat:
FRA har inte spårar u137 i ytläge heller, Ekeus medvetena feltolkning av FRA rapporterade.

Lögn igen. Vem har sagt att FRA spårat U-137?

Och jag ställde ju en mängd frågor kring dina olika påståenden, som du förstås ignorerade. Men jag är lite nyfiken på just detta, kan du vänligen svara på den? Borde vara simpelt för något som skriver om taktik för ubåtsförband.

Citat:
Och bara för att se om du har basala kunskaper kring ubåtar: kan du med någon mening förklara relationen mellan en ubåts dieselmotor och underrättelseinhämtning? Det borde vara jättelätt.
Citera
2021-10-04, 15:53
Medlem
cephs avatar
Citat:
Tack för ett bra och koncist inlägg. Jag instämmer i din beskrivning här ovan. Att de just satte en viss kurs ute till havs, och sedan höll den tills de slutligen körde upp på grundet, gör det svårt att få ihop ens teoretiskt med dessa "de följde en led med ensmärken". Allt dessutom med en hastighet som är lämplig för öppet vatten men inte för en trång fjärd.

Giren åt nordöst (bortifrån Marinens torpedförsöksområde, bör också påpekas) ägde rum några sjömil väster om Utklippans fyr, sen höll de rak kurs tills de gick på grund. De var i ytläge hela tiden.

Alla dessa kurs- och positionsuppgifter kommer från tidigare nämnda svenska utredningar, ska tilläggas.

Tillåts man spekulera så verkar det som att de egentligen hade för avsikt att ta sig än längre österut, men det sket sig av någon anledning och så fick de till slut stå där som mähän, och blev en berömd del av svensk nutidshistoria. För att inte nämna att de råkade blottlägga Sovjetunionens cynicism. Kärnvapenbestyckade torpeder i en rostig skorv med 40-talsanor, som opererade i det som man redan kommit överens om skulle vara ett kärnvapenfritt hav osv.
Citera
2021-10-04, 16:35
Medlem
alfa.beta.omegas avatar
Citat:
Tillåts man spekulera så verkar det som att de egentligen hade för avsikt att ta sig än längre österut,

Tänker du som att ta sig in någon annanstans i skärgården i närområdet? I alla fall när jag tittar på sjökorten kan jag inte se någonstans där omkring det inte är mestadels 3-4 meters djup.
Citera
2021-10-04, 16:42
Medlem
Citat:
Tänker du som att ta sig in någon annanstans i skärgården i närområdet? I alla fall när jag tittar på sjökorten kan jag inte se någonstans där omkring det inte är mestadels 3-4 meters djup.
De trodde nog att de var 56 distansminuter österut, då skulle de vara långt ut i Östersjön.
Citera
2021-10-04, 16:52
Medlem
cephs avatar
Citat:

Nä, jag bara spekulerar utefter faktumet att giren de gjorde ser "avsnoppad" ut, och helt enkelt förefaller otroligt korkad. Hade de hållt i giren lite längre hade de möjligtvis kunnat passera "sundet" mellan Utklippan och Utlängan österut, där de då hade haft en smula mer marginal och chans att undgå upptäckt. Inte mycket, men mer än vad den där tanken om saxningen långt inne i fjärden i sig hade medgett,..

Tycker det hela ser helt galet ut på alla sätt, hur som helst, och har redogjort för varför.

Citat:
De trodde nog att de var 56 distansminuter österut, då skulle de vara långt ut i Östersjön.

Ja, eller så, att de inte alls hade nån koll på var de befann sig. Då skulle även den till synes idiotiska "Gåsefjärdsgiren" verka vettig, då denna kursändring isåfall skulle skickat dem upp i riktning Öland.
Senast redigerad av ceph 2021-10-04 kl. 16:58.
Citera
2021-10-04, 17:10
Medlem
alfa.beta.omegas avatar
Citat:
Nä, jag bara spekulerar utefter faktumet att giren de gjorde ser "avsnoppad" ut, och helt enkelt förefaller otroligt korkad.

Ja, om man tänker sig att de verkligen vet var någonstans de är så kommer en sådan gir, även med ett antal grader hit eller dit, ändå leda till att man kolliderar med land eller kör fast i på tok för grunt vatten.

Kombinerat med hög fart så känns det mycket osannolikt att de förstod att de var inne i Gåsefjärden när det smällde.
Citera
2021-10-04, 17:26
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Tar man fram en karta eller sjökort ser man att det krävs noggrann navigering att ta sig in dit där man gick på. Omöjligt att göra fel. Var navigatören i tornet vilket är självklart när de kör i ytläge skulle de se ljuset från Utlängans fyr snett bakom sig och undra vad fan de var. Men det visst dom ju! Till och med ana konturer av de öar de körde förbi i det svaga skenet från fyren. De måste även ha sett den röda varningslampan i toppen på PS15 radarn på Torhamnsudde och frågat sig vad det var för något.

Sedan kan man ju fråga sig varför inte de på RRGC Myran såg ubåten på radarn? Men det är ganska mycket ekon från vågor "flutter" och de kanske bara ägnade sin uppmärksamhet åt snabbare ekon från flyg på låg höjd. Huvudsyftet men PS15 systemet att upptäcka lågt flyg, men även fartyg. En titta på kartan säger mig att det kan ha kommit in i radarskugga bakom Hästholmen. Eller blev tagen för en fiskebåt.

För de som undrar upprättades PS 15 radarn mellan 1966 och 1971. U 137 gick på grund 1981
Senast redigerad av Gefundenes F 2021-10-04 kl. 17:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in