Citat:
Ursprungligen postat av
SvartKaffemugg
På vilket sätt är det låga elpriser? Bara för att det är lågt en kvart då och då med anledning av starka vindar så är ju inte priset lågt för det. Cherry picking med låga priser här och där är ju bara larvigt.
Det intressanta för konsumenter är vad vi faktisk får betala när räkningen dimper ner en gång per månad och då hjälper inte enstaka stunder med lågt pris särskilt mycket. Jag jämförde priset på min senaste faktura den för augusti 2021 med priset på fakturan för augusti 2020 och priset var nästan det dubbla på den senare. Det är vad som räknas. Inte korta stunder med lågt pris här och där.
Låga kan t ex betyda att det inte är lönsamt för mig att slänga upp solpaneler på taket.
Låga kan t ex betyda att det inte är lönsamt att bygga kärnkraftverk.
Låga kan t ex betyda att det inte är lönsamt att bygga ytterligare elproduktion öht.
Låga kan t ex betyda att de ligger 25% under maxpris. Och det är lönsamt med pumpkraftverk.
De timmar de är under medel så kan de sägas vara låga. Och tvärtom när de är över medel. Eller hur.
Jag länkade tidigare elpriset i snitt för året sedan början på 90-talet. Stigit de senaste 30 åren har de nog. Men frågan är om det är mer än KPI. Man behöver räkna efter för att avgöra det. Och eftersom elpriset varierar genom åren får man beräkna någon lämplig regression.
Du kan väl göra det. Så kan vi se om det blev mer eller mindre än KPI.