2021-10-04, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Rätt analyserad bild av olyckan om man kollar noga så har bilen redan varit i vajerräcket på vänster sida sedan har den kommit upp på vägbanan och gissar det är en massa skräp från karossen och annat som blivit kvar på asfalten, Sedan så har föraren förmodligen försökt parera upp bilen men fått ett kast till höger och sedan har bilen i princip hoppat el forcerat vajerräcket och haft en mötande lastbil som den small in i sedan är olyckan faktum ödet var beseglat redan vi 1a träffen på räcket!

Gissar föraren har har under ett ögonblick tappat fokus på bilen och körningen kan ha nickat till och tappat kontrollen så den drog vänster för hade det burit ut till höger hade det nog inte varit ngn större smäll förmodligen, Nej detta är en ren och skär olyckshändelser med fruktansvärd utgång!

Tack förbilden för den klargör en massa1

Samtidigt sitter tomtarna på Trafikverket och säger att deras räcke skall hålla allt…
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Kan det ha exploderat i samband med att däcket kör in i vajerstolparna menar du? Stolpen som orsakat punkteringen. Mycket möjligt och en teori jag köper. Så alltså slutsatsen till att det gick som det gick är att föraren kört på tok för fort i kurvan och kört in i vajerstolparna och in på mötande trafiks vägbana och frontat med en långtradare . Case closed.
Du kan ha rätt att dem fick punktering då bilen träffade fästpunkten för vajerräcket det är troligt för då komma i den hastigheten gör bilen väldigt svårkörd samt att den får vänster gir och smäller igenom räcket, Det är maximal otur att lastbilen kommer när den gör den kunde likväl kommet innan som senare men att konsekvensen var fruktansvärd är svår att belasta ngn då olyckan är fram är den framme och då kan man inte göra ngt utan är passagerare!
Citera
Medlem
Spriteees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Kan det ha exploderat i samband med att däcket kör in i vajerstolparna menar du? Stolpen som orsakat punkteringen. Mycket möjligt och en teori jag köper. Så alltså slutsatsen till att det gick som det gick är att föraren kört på tok för fort i kurvan och kört in i vajerstolparna och in på mötande trafiks vägbana och frontat med en långtradare . Case closed.
Troligtvis. Det förklarar ju att vänster framdäck verkar ha låst sig strax efter första touchen och därav den kraftiga girningen in i/över räcket igen.
Sen om det var hastighet som gjorde att de körde in i räcket första gången tvivlar jag dock på.. Är ju inga orutinerade tonåringar som är ute och buskör farsans Audi direkt...
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spriteee
Yes, ser onekligen ut som något däck exploderat och bilen därefter girat lätt höger för att kraftigt gira vänster tillbaka nästan 45 grader i princip rakt mot vajerräcket. Vajern ser även ut att ha klarat kollisionen, men bilen har kommit över den ändå på något sett.

Hur menar ni däcksmäll? Menar ni att däcket exploderat och det är skälet till olyckan för jag finner det inte konstigt att däck pajar när man väl är i räcket så det är väl inte konstigt att det ligger delar av däck där
Citera
2021-10-04, 16:45
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Denna bilden visar allting mycket bättre.

Där ser vi att Landrovern troligen varit i räcket två ggr innan den kolliderade med lastbilen. Första gången verkar det dock som att räcket höll, grus sprutade upp på mötande körbana och de gick tillbaka till sin egna körbana. Sedan verkar det ha bromsats innan de gick igenom/över räcket och kolliderade med lastbilen.

https://www.reuters.com/resizer/5iHlcOkaOGS7k5ZuzbWHSGA2oH0=/1920x0/filters:quality(80)/cloudfront-us-east-2.images.arcpublishing.com/reuters/J2WUL72VAVKPBN734ZP6CKRPQU.jpg

Så verkar det mest troligt ha gått till i min mening.
Ser så ut. Vänster framdäck ser ut att ligga kvar vid första kollisionsplatsen i räcket, eller är det en jordhög? Sedan tydliga sladdspår in det andra.

Frågan som kvarstår är vad som orsakade den första kollisionen med räcket.
Citera
2021-10-04, 16:45
Medlem
LegendenLarsVilkss avatar
Klart det kan vara en olycka men eftersom det gäller just Vilks som var så hatad av alla muslimer och även fått pris på sin skalle av självaste Al qaida och dödshot från IS så blir man extremt jävla tveksam till att detta skulle röra sig om en olycka.

Tiden får utvisa, förhoppningsvis
Citera
2021-10-04, 16:46
Medlem
Soterns avatar
Förvånar mig att polisens säkerhetbilar inte har punkteringsfria däck. Kanske något att införskaffa?
Citera
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Denna bilden visar allting mycket bättre.

Där ser vi att Landrovern troligen varit i räcket två ggr innan den kolliderade med lastbilen. Första gången verkar det dock som att räcket höll, grus sprutade upp på mötande körbana och de gick tillbaka till sin egna körbana. Sedan verkar det ha bromsats innan de gick igenom/över räcket och kolliderade med lastbilen.

https://www.reuters.com/resizer/5iHlcOkaOGS7k5ZuzbWHSGA2oH0=/1920x0/filters:quality(80)/cloudfront-us-east-2.images.arcpublishing.com/reuters/J2WUL72VAVKPBN734ZP6CKRPQU.jpg

Så verkar det mest troligt ha gått till i min mening.

- Det ser ut som att de först varit i räcket, sedan åkt tillbaks i sin egen körbana, fått retursladd och voltat på tvären över räcket (med tanke på de fyra däckspåren), sedan träffat lastbilen. - Nu börjar jag få klarhet i hur det kan ha gått till. - Det var inte en nos-mot-nos kollision.

Tack!

/WTF
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Rätt analyserad bild av olyckan om man kollar noga så har bilen redan varit i vajerräcket på vänster sida sedan har den kommit upp på vägbanan och gissar det är en massa skräp från karossen och annat som blivit kvar på asfalten, Sedan så har föraren förmodligen försökt parera upp bilen men fått ett kast till höger och sedan har bilen i princip hoppat el forcerat vajerräcket och haft en mötande lastbil som den small in i sedan är olyckan faktum ödet var beseglat redan vi 1a träffen på räcket!

Gissar föraren har har under ett ögonblick tappat fokus på bilen och körningen kan ha nickat till och tappat kontrollen så den drog vänster för hade det burit ut till höger hade det nog inte varit ngn större smäll förmodligen, Nej detta är en ren och skär olyckshändelser med fruktansvärd utgång!

Tack förbilden för den klargör en massa1

Att föraren skulle ha nickat till tror jag vi kan utesluta. Dels så har denne en kollega bredvid sig och dels så hade hade han just gjort en omkörning. Visst kan man nicka till om man sitter själv och kör trist motorväg, men enligt det här vittnet som också menar att det rök om bilen innan olyckan så körde föraren aktivt och accelererade iväg efter omkörningen:

Citat:
– Den körde en bra bit fortare än mig. Det var väldigt glest med bilar och den bara dök upp i bakgrunden. Sedan saktade den in när den körde förbi oss och sedan ökade den hastigheten igen, berättar vittnet.

Hela förloppet och kraschen ska ha gått fort, beskriver vittnet.

– Det gick jättesnabbt. Från det att jag såg någonting, till att bilen var framför och den bara mosas och sedan flyger bildelar runt om lastbilen.

Vittnet som färdades inte långt därefter berättar hur han såg en explosion.

– Jag ser hur det exploderar vid lastbilsfronten. Det rök om bilen och bilen drog in i vägräcket och ner i asfalten. Antagligen hade det varit en däckexplosion, berättar vittnet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/v5wPlV/blev-vittne-till-kraschen-ser-hur-bilen-mosas-och-bildelar-flyger
Senast redigerad av fernebo 2021-10-04 kl. 16:49.
Citera
2021-10-04, 16:48
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Förvånar mig att polisens säkerhetbilar inte har punkteringsfria däck. Kanske något att införskaffa?

De har punkteringsfria däck. Det är en av de saker som måste förklaras.
Citera
2021-10-04, 16:48
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Samtidigt sitter tomtarna på Trafikverket och säger att deras räcke skall hålla allt…
Gissar dem baserar det på en personbil för har sett åverkan på en då dem brakat in i räcket, Det var fan smulor av framvagnen det var fjäderben och allt skit på ena sida medan andra stod bilen!

Har sett mer och mer på E4 norr om Luleå att dem bytt ut till en fast modell av vajerräcke då det är en stum plåt konstruktion som ska ta smällen bättre så inte bilen går igenom, Så tror dem håller på byta ut vajer modell men det är en jäkla projekt att göra och kommer dra på tiden gissar på den sträckan kommer så ske rätt snabbt!
Citera
2021-10-04, 16:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Tackar denna bilden var intressant
Vad är det de markerar ut (de gula markeringarna) ???
Är det tomhyllsor ???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in