2021-10-04, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...lastbilar, långtradare, tankbilar, budbilar, skåpbilar, stora släp mm - you name it, dessa fordon är vajerräckena också avsedda att förhindra att de kommer över i mötande fil. De väger långt mer är 4,5 ton normalt. Även om de kör i lägre fart är den totala energin större och den tyngdpunkten högre. Jag anser det märkligt att en i detta sammanhang rel lätt bil på 4,5 ton klippte dessa vajerräcken utan problem, om än i hög fart.

De vajerräckena som finns på den platsen kommer inte hindra en lastbil och du kan själv se på fotot av platsen att räckena är helt avklippta och borta där bilen har träffat räckena. Det finns andra räcken som hindrar lastbilar men det är inte dessa räcken som finns på denna platsen.

Det finns info från vägverket som säger att denna typ av räcken är testade för att stoppa en bil som väger 1500kg och kör i 110 km/h.
Senast redigerad av larsjohansson 2021-10-04 kl. 16:35.
Citera
2021-10-04, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Följebil ??? Nog för att jag är för yttrandefrihet men va fan har Vilks kostat folket genom åren.

Det är inte Vilks som kostat något. Det är de som har hotat honom som har kostat samhället pengar. Vilks har ritat teckningar och gjort skulpturer, vilket är, och skall vara fullt tillåtet. På sin tid sjöng Ebba Grön "Häng gud". Några kristna surade, men inte fan dödshotade de Thåström för det.
Citera
2021-10-04, 16:34
Medlem
vetenskapspartiets avatar
Polisens behandling av Vilks med särbo är helt oacceptabel. Behövs helt nya partier i Sverige.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Det som talar emot attentat är det faktum att den som skulle ville göra ett sådant skulle säkert vilja göra det verkligen givet att det var ett mord. Eller bestraffning som man kommer klassa det som. Inte minst för att sedan kunna kvittera ut belöningen som är på åtskilliga miljoner kronor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...lastbilar, långtradare, tankbilar, budbilar, skåpbilar, stora släp mm - you name it, dessa fordon är vajerräckena också avsedda att förhindra att de kommer över i mötande fil. De väger långt mer är 4,5 ton normalt. Även om de kör i lägre fart är den totala energin större och den tyngdpunkten högre. Jag anser det märkligt att en i detta sammanhang rel lätt bil på 4,5 ton klippte dessa vajerräcken utan problem, om än i hög fart.

Tror inte de skyddar tyngre fordon från att gå genom, däremot så bromsar det farten.
Som jag skrev från början, enligt vägverket snubben så ska de hålla för personbilar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo

Stor smäll = däck

Brak = barriären

Iiih = Lastbilens tuta

Boom = Krocken.

Stor smäll = däck
Sintéus säger vidare att man har hittat däckrester en bit före olycksplatsen, vilket kan tyda på en däckexplosion. Däcken på dylika bilar är så kallade punkteringsfria däck, men inte heller de är helt säkra. Källa: https://svenska.yle.fi/a/7-10006889

Sannolikheten för en däckexplosion just innan en kurva med konsekvens att en livvakt tappar kontrollen över en livvaktsbil är låg.

Alternativt kraftfullt vapen eller sprängladdning.

Brak = barriären

Iiih = Lastbilens tuta

Boom = Krocken.
Citera
2021-10-04, 16:36
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Följebil ??? Nog för att jag är för yttrandefrihet men va fan har Vilks kostat folket genom åren.

Alltså har även följebilen plöjt fram i 160 knyck. Om jag själv gör det blir jag hudflängd, men om livvakternas mobila årsmöte gör det kallas det tragedi. Det mesta pekar väl på att en galen polis tror att han är Jesus själv, skiter i alla lagar och sedan tar död på sig själv och två till.

Om följebilen låg nära finns det ju vittnen till vansinnesfärden. Om man nu inte mörkar ner alltihop vill säga...

Aningen OT eftersom det inte har med den senaste händelsen att göra, men knappt någonting skulle jag säga. Det var knappast Vilks som blev så kränkt av en teckning att han mordhotade sig själv. Vad sedan människor som uppenbarligen inte lämnat medeltiden kostat oss är en annan femma.

Vad gäller bilarnas hastighet så vet vi väl ännu inte exakt hur fort de körde. Uppgiften om 160 km/h tycks ju komma från något ögonvittne så den är väl allt annat än säker. Däremot, om de nu verkligen körde 40 - 50 km/h för fort kan man onekligen fråga sig varför. Fanns det någon legitim anledning eller är det här, precis som du är inne på, orsakat av ren vårdslöshet från den som körde?

Förhoppningsvis var följebilen försedd med kamera, men man kanske inte ska hoppas för mycket.
Citera
2021-10-04, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulpensel
Vet vi namnen på livvakterna ,och om så, vem av dem som körde?
Jag undrar samma sak, speciellt vem det var som körde.
Informationen kan sätta annat ljus på spekulationerna.
Citera
2021-10-04, 16:37
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Glädjestund i kommentarsfältet på Alkompis tydligen.
https://mobile.twitter.com/OmarMakramSE/status/1444968225129836549

Även om jag inte tror det här rör sig om mord så finns det gott om stöd för mordhot mot nästa person som offentligt kränker fredens religion.

Alkompis får givetvis bidrag.

Bara att inse att vi har haft massinvandring i flera decennier från länder där folket faktiskt hatar oss. Säger inte att det är mord, det kan vara en olycka. Glädjescenerna över Vilks död på twitter borde vara en kraftig varning om vilket hat och spänningar det finns mellan folkgrupper.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Stor smäll = däck
Sintéus säger vidare att man har hittat däckrester en bit före olycksplatsen, vilket kan tyda på en däckexplosion. Däcken på dylika bilar är så kallade punkteringsfria däck, men inte heller de är helt säkra. Källa: https://svenska.yle.fi/a/7-10006889

Sannolikheten för en däckexplosion just innan en kurva med konsekvens att en livvakt tappar kontrollen över en livvaktsbil är låg.

Alternativt kraftfullt vapen eller sprängladdning.

Brak = barriären

Iiih = Lastbilens tuta

Boom = Krocken.

Får iallafall mig att undra om det var korrekt däck. Men man kan ju spekulera om alla möjliga orsaker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Konstigt att erfarna poliser tycker att det var konstigt att den voltade över skyddsbarriären.
Du bör berätta för dom hur det funkar.
De körde inte i 160.

Ja följebil fanns.
Poliser.

Om bilen hade studsat eller voltat över skyddsräcket så hade skyddsräcket funnits kvar och inte som det är nu att det är helt borta på platsen där bilen träffade.
Senast redigerad av larsjohansson 2021-10-04 kl. 16:39.
Citera
2021-10-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Frågan är om det var Andr*as eller Dav*d som körde?

http://www.spmp.se/site2/

namnen spelar ingen roll, nästan varannan utlänning har ju bytt till "svenska namn" bild tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in