2021-10-04, 15:54
Medlem
Låter märkligt att polisen kan påstå så tidigt att det ej var ett attentat samtidigt som dom säger att däcket kan ha exploderat. Det är väl knappast vanligt att ett däck exploderar på en modern och servad skyddsbil. Känns inte vanligt att det sker överhuvudtaget oavsett bil.
Citera
2021-10-04, 15:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulpensel
Vet vi namnen på livvakterna ,och om så, vem av dem som körde?
Namnen måste komma fram men jag vet inte om även dessa har skyddad identitet?
Citera
2021-10-04, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
För några år sedan var det BMW, nån större typ 5- eller 7-serien. Men de kan ha bytt?
Beror på objekt, hotbild och omgivning. I Stockholm använder man ofta mer eleganta personvagnar för kungafamiljen och ministrar.
Citera
2021-10-04, 15:57
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Beror på objekt, hotbild och omgivning. I Stockholm använder man ofta mer eleganta personvagnar för kungafamiljen och ministrar.

Stämmer nog, men bilarna de körde just Wilks med för 4-5 år sedan var stora, grå BMW-sedaner. Två stycken som var särskilt tilldelade det uppdraget fast.
Citera
2021-10-04, 16:01
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Namnen måste komma fram men jag vet inte om även dessa har skyddad identitet?

http://www.spmp.se/site2/

Andr*as Rix och Dav*d Omelius.
Citera
2021-10-04, 16:03
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Låter märkligt att polisen kan påstå så tidigt att det ej var ett attentat samtidigt som dom säger att däcket kan ha exploderat. Det är väl knappast vanligt att ett däck exploderar på en modern och servad skyddsbil. Känns inte vanligt att det sker överhuvudtaget oavsett bil.
Är bilarna som skyddsobjekten körs omkring i specifika och övervakas ständigt när de inte används? Annars en svag länk där någon kan ha tid och möjlighet att sabotera bilen, alt placera något fjärr/tidsutlöst?
Citera
2021-10-04, 16:04
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Kan du inte ta bort din skrattande avatar din vidriga vänstertomte? Det här är inget roligt för oss seriösa.

Jag är varken vänster eller tomte, och det var en helt seriöst ställd fråga. Eftersom livvakterna/poliserna i bilen hette David och Andreas så måste någon av dem kört. Frågan är vem.

Tråden hade velat att föraren skulle ha hetat Abdullah och vara en hemlig sleeper-islamist, men så var det alltså inte.
Citera
2021-10-04, 16:05
Medlem
Poliser kör som idioter det är väl allmänt känt? Inte hade de bråttom men kan ändå tänka mig att de ansåg sig behöva ligga i 200 km/h hela tiden på grund av "säkerhetsskäl". Det är ganska tråkigt att vara livvakt. Man får passa på att ha kul när man kan.
Citera
2021-10-04, 16:06
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555

Hur ofta exploderar däck på bilar?
Hur ofta exploderar däck på bilar så att man mister kontrollen helt?
Citera
2021-10-04, 16:08
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladjeSpridarn
Larvig tråd, ingen person ville Lars Vilks något ont. Ingen vet knappt vem han är heller. Olyckor har hänt i alla tider. Lås tråden mod.
Han hade ett pris på sitt huvud.
Dock tror jag detta är en tragisk olycka...
Citera
2021-10-04, 16:10
Medlem
Bepansrad bil (4,5 ton) inte konstigt den gick igenom skyddsräcket och även att lastbilschauffören är allvarligt skadad. De har hittat spår före olycksplatsen som kan tyda på ”däck explosion”, problemet är bara att skyddsfordon inte har vanliga däck som går att punktera.

Min gissning är viltolycka eller sprängladdning under bilen. (Enligt en på vägverket behövs lyftkraft under bilen för att komma över räcket). Inte sett några bilder från olycksplatsen heller så antar att SÄPO sköter undersökningen.

*Redigerat. Ska ha regnat också så vägunderlaget kan såklart spela in med.

(Ja, jag är ganska sen in i detta orkar sällan med svenska nyheter men det här var lite intressant och tragiskt, såklart.)
Senast redigerad av LokiTrixter 2021-10-04 kl. 16:16.
Citera
2021-10-04, 16:13
Medlem
Detta verkar vara en tragiskt trafikolycka orsakad av vårdslös polis, grym otur att fronta en lastbil. Finns ingen i världen som kunde arrangerat detta scenario och utgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in