2021-10-04, 13:27
Medlem
J.H.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDetective
I media är det alltså bekräftat att de tre omkomna färdades i en personskyddsbil från Land Rover, vilken var bepansrad och hade punkteringssäkra däck. De omkomna livvakterna har jobbat med att skydd LV i flera år. Först var jag helt säker på att det är en självmordsattack utförd av bilens förare, men just att de har skyddat LV i flera år tycker jag talar emot det. Hade nog funnits tidigare och bättre tillfällen att mörda Vilks om nån av livvakterna skulle vara inblandad. Samtidigt känns hela grejen extremt osannolik. Hata slumpen...
Ja om någon av dem hade velat få Vilks död hade de ju sett till att någon bara skjutit honom vid ett planerat tillfälle. Att dö i en brinnande bil är ingen rolig död ens för en ev jihadist.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J4zk4
Jo, om den första polisbilen körde 160 km/h kan man anta att den andra polisbilen som kom efter hade ungefär samma fart (men det skulle de förstås aldrig erkänna, för i så fall skulle föraren bli av med körkortet på fläcken).

Men annars är det ganska svårt att sikta med ett gevär i såna hastigheter. Och dessa bilar har dessutom punkteringsfria däck, så jag tror inte på att det är så lätt att skjuta sönder dem. Och även om man skulle lyckas med det skulle det vara svårt att få ett önskat resultat (och tänk vad som skulle bli konsekvensen om man misslyckades).

Det kommer vi aldrig att få veta, men kan det vara så enkelt att Lars Vilks hade hamnat i en intellektuell diskussion med chauffören om konstens innersta väsen, som i stundens hetta glömde att hålla ögonen på vägen? I så fall kan man kanske säga att till slut blev Vilks (åtminstone indirekt) ett offer för sin egen intelligens och verbala begåvning.

Den andra polisbilen låg så långt efter att den inte ens såg olyckan enligt polisen.

Mycket märkligt för hela poängen med en medföljande polisbil måste ju vara att ligga max 100 m bakom i samma hastighet och inte ha några bilar mellan sig och skyddsobjektet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Jag skulle våga påstå att bilden på kurvan (https://imgbb.com/NLTjJNc) ganska tydligt visar att något skett, mer än att någon somnat eller kollat i telefonen.

Se nedan den förmodade färdsträckan:
https://ibb.co/X2J5hS2

På samma bild kan man se tydliga däckspår som i princip korsar vägen.

Du kan inte använda dig av den bilden för den är inte rättvis, den är förvrängd + att detta är efter räddningspersonal varit på plats och ändrat scenen.
Citera
2021-10-04, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PorrePonk
Brukar inte vara så mycket för konspirationsteorier, men det osar konstigt här.
Hoppas att sanningen kommer fram, fanns det inte vittnen på plats?

Det verkar lite skumt, men det är ett långsökt sätt att bli mördad på. Den som körde bilen var muslim eller sympatiskt inställd till muslimer/fientlig mot Vilks och begick utvidgat självmord? 😂

En olycka är en mycket enklare förklaring till det inträffade. Givet hotbilden bör det givetvis utredas ordentligt dock exakt vad som hänt.
Citera
2021-10-04, 13:30
Medlem
Dr.Dres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiefadern
Du kan inte använda dig av den bilden för den är inte rättvis, den är förvrängd + att detta är efter räddningspersonal varit på plats och ändrat scenen.
Givetvis. Att den är förvrängd är min poäng också.

Däremot har räddningspersonalen knappast orsakat däckspåren i vägen på högersidan i bilden.
Citera
2021-10-04, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Om han skulle fejka sin död hade familjen bara kunnat meddela att han har dött av en hjärtinfarkt, så det verkar inte så troligt med tanke på händelseförloppet.

En ”olycka” är väl perfekt, mer uppmärksamhet, mer splittring, dom som tror på mångfald och massinvandring tror det är en olycka medan SD-anhängare tror att en muslimsk konspiration bakom det hela. Hade han dött av en hjärtattack hade det knappt uppmärksammats. Nu blir det mer hat mellan muslimer och svenskar.

Man får nog titta på vilka detta gynnar och vart Vilks har sina sympatier någonstans. Vilka far är Invandrad från Litauen, kanske under kriget. Vilka var Vilks med senaste dödliga attacken mot honom?

Kanske var han inte med i bilen. Kanske var allt iscensatt.

Och hur kontroversiell var Vilks egentligen? Jämför honom med Dan Parks så ser man vem Staten värnade om. Vilks fick livvakter och Dan Park fick fängelse.
Citera
Medlem
Går det att hacka sig in i den bilsortens system och ta över kontrollen över styrningen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Frontalkollision med lastbil....jag tycker det verkar aningens otroligt att islamister skulle fixa att koka ihop det. Det kräver omfattande planering och insiderinformation om transportrutten för att lyckas frontalkrocka med rätt mötande bil. Det är ett kort tidsfönster för beslut och svårt att se om det är rätt bil då man blir bländad.

Det vore en helt annan sak om en upphinnande bil krockat med polisbilen och fått den att köra av vägen eller liknande.

Jag tror det är en olycka.

Varför skulle man bli bländad? Det var inte soligt igår kl 15.30 i Markaryd och framförallt inte om man tittar norrut. Det var förmodligen känt att han var på intervju i Stockholm och då kommer man till Skåne via E4 Markaryd, så det borde vara ett lämpligt ställe att placera sig på utan insidernformation om man vill utföra ett attentat. Det räcker att en person i stockholm ser vilken bil han åker i och en annan tar sig till Markaryd i lämplig tid. Inte speciellt komplicerat så långt. Däremot är det naturligtvis näst intill omöjligt att plannera att bilen ska gå igenom mitträcket och kollidera med en lastbil.

Fast om man skjuter sönder vänster framdäck precis innan kurvan på en så tung bil som kommer i hög fart är det sannolikt att den går igenom mitträcket och hamnar i mötande vägbana. Med tanke på hur mycket trafik det är på E4 och framförall hur mycket lastbilar som kör där så är oddsen ändå goda att lyckas med sådana mordplaner.

Med det sagt så tror jag också att det är mer sannolikt att det var en olycka, men det återstår att se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Var det en Diesel bil?
Brinner Diesel på det sätt som i bilderna?

Ska vara en överladdad bensin V8 i de där
Citera
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDetective
I media är det alltså bekräftat att de tre omkomna färdades i en personskyddsbil från Land Rover, vilken var bepansrad och hade punkteringssäkra däck. De omkomna livvakterna har jobbat med att skydd LV i flera år. Först var jag helt säker på att det är en självmordsattack utförd av bilens förare, men just att de har skyddat LV i flera år tycker jag talar emot det. Hade nog funnits tidigare och bättre tillfällen att mörda Vilks om nån av livvakterna skulle vara inblandad. Samtidigt känns hela grejen extremt osannolik. Hata slumpen...

Ett Grovkalibrigt vapen sätter nog något/några håll även i ett eller flera, Punkteringsäkra Däck.

Hela Skåne myllrar av Antagonister som har tillgång till importerade Vapen.
Citera
2021-10-04, 13:32
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.H.
Nu raljerar du ju bara, men varken Polis eller Stat har nog intresse i att en skyddad person dör under deras beskydd. Polisen har honom som en kassako för att få mer pengar i budget. Här gör dom ju trots allt något. Staten visar att man är emot extremism som skyddar Vilks samtidigt som de kan ”ta avstånd” från det han gjorde och vinner på så sett allas röster.

Han är ingen Snowden eller Assange utan en helt vanlig konstnär som gick lite för långt vid just fel ögonblick. Ingen hade brytt sig idag. Med danskar som bränner koraner i varje gatuhörn och poddar som ex sista måltiden som skändar Muhammed dagarna i ända.

Nonsens, alla pengar gick rätt ur budgeten. Sen när betalar staten polisen de pengar de ska ha?
Citera
2021-10-04, 13:32
Medlem
Migsvetsarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Svenska vajerräcken är designade att hålla upp till 13-15 ton beroende på anfallsvinkel.

Om man studerar bilderna i media så kan man se att genombrottet i vajerräcket skett i en brant kurva. Bilen har seledes attackerat vajerräcket rakt på. Att en förare som arbetar med personskydd, specialutbildad inom körteknik, mitt på ljusa dan kör igenom ett vajerräcka, frontalkrockar med lastbild kan inte vara något annat än ett självmordsdåd. Vem var föraren, och vad vet vi om honom?

Tänk tex hur 9/11 terroristerna lyckads infiltrera pilotskolor och flygbolag för att slutligen kunna genomföra sitt dåd. Jag tycker det är alldeles för många frågetecken runt Lars död för att få det till en olycka. Osannolikt skulle jag vilja säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in