2021-10-04, 09:11
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Kanske för att man vill undvika att de omkomna poliserna ska skuldbeläggas för händelsen innan man utrett vad som hänt?
Tänker främst på föraren eftersom det ryktas om att bilen framfördes i hög hastighet. Hörde nåt i all hast om att det eventuellt ska utredas om det handlar om vållande till annans död?

Kanske för att chauffören dessutom inte har ett svenskt namn det hade polisen som mördades i Biskopsgården.
Citera
2021-10-04, 09:11
Medlem
En sak är i alla fall säker..och det är att det borde finnas gott om vittnen som såg ifall den aktuella olycksbilen körde igenom mitträcket, voltade över räcket, körde mit färdriktningen en längre sträcka etc. Denna uppgift borde åtminstone framkomma under dagens presskonferens kl 10:15. Varför det i så fall skedde kommer vi inte få svar på idag då det måste utredas vidare.

Min egen åsikt är att jag inte har en aning om vad som hände. Det enda jag vet är att det ska ha skett en dödsolycka mellan en bil och en lastbil där det sägs att tre personer har omkommit (två poliser och konstnären Lars Vilks). Att köra mot färdriktningen avsiktligt händer inte om det inte är frågan om att man vill ta livet av sig själv och andra som färdas i samma fordon. Det låter inte som en helt troligt hypotes i det här fallet. Poliskollegan borde i så fall tidigt förhindrat detta tycker man.

Råkar man ta fel "påfart" och hamna i fel körriktning så inser nog en nykter och icke sinnesförvirrad förare det snabbt och stannar/vänder därför.

Att föraren medvetet orsakat olyckan genom att köra igenom en öppning i vajerräcket för att undkomma några terrorister låter också osannolikt. Varför ta en sådan stor risk som att köra i motsatt färdriktning?

Att föraren har råkat somna och på så sätt kommit över på fel sida låter inte heller sannolikt. Likaså att föraren plötsligt drabbats av sjukdom. Här kör man alltså en mycket avancerad bil (som jag förstår det) och den verkar helt sakna moderna säkerhetsfunktioner som t.ex. autobroms...??! Borde inte det systemet slagit till om bilen nu var på väg mot ett vajerräcke? Sedan förstår jag att det har gått riktigt fort och att systemet inte hinner se till att bilen stannar för ett sådant "hinder", men det borde ha funnits fler varningssystem som slogs på innan de i så fall körde av vägen och in i räcket.

Just nu ser jag faktiskt ingen logik i "olyckan" alls. Men jag hoppas att det under presskonferensen framkommer huruvida olycksbilen faktiskt på något sätt körde igenom/över mitträcket eller om den färdades mot körriktningen en längre sträcka. Först då kan man nog se med lite "klarare ögon" hur den här "trafikkraschen" faktiskt gick till!
Citera
2021-10-04, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Undrar om vittnen får säga nåt till vanligt folk

Intressant frågeställning, men varför skulle man INTE få det? Ett vittne måste väl ses som en offentlig handling, om detta vittne själv vill det? Sen om man är ett anonymt vittne/har skyddad identitet vette fan vad som gäller.

Kanske finns någon paragraf som gäller "rikets säkerhet" så trafikanter på plats igår, ej får prata med någon om denna händelse?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyron
Inte så mystiskt att det börjar brinna i lastbilen vid frontalkrock.

Diesel är inte så lättantändligt, eller har något snabbt förlopp. Bensin däremot...
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Land Rovern har bensin som drivmedel.

Att bilar börjar brinna vid väldigt kraftiga kollisioner är inget onormalt.

Vet man att skyddsbilen hade bensinmotor?
Citera
2021-10-04, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Kan du länka bilder? Dom bilder jag har sett är det enbart tekniker på plats.
Jag har sett det i nån utav trådarna kommer inte ihåg vilken tyvärr.
Sen var det nåt vittne som sett annat men resten var sektetessbelagt
Citera
2021-10-04, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jag undrar om chauffören skrek "Allah akbar" innan han krockade
Tror jag inte men om han nu skulle gjort det skulle han ha skrikit "Allahu akbar".
Citera
2021-10-04, 09:16
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Att tre personer omkommer är ändå mycket ovanligt. Bara det får en att undra.
Citera
2021-10-04, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Säpobil med skyddsobjekt, klart att de måste kolla efter bomb eller sabotage för att kunna utesluta en bomb.

Det är inte SÄPO. Livvakterna på Säpo skyddar enbart stadsledningen.

Personal, material osv står polisregionenför. I detta fallet är det Syd. Finns likvärdiga enheter i andra regioner i Sverige. Dock är Syd’s styrka mer omfattande när det gäller personal och fordon. Deras uppgift är även att skydda hotade kvinnor som har överfallslarm, samt skydda kriminella avhoppare. Dom utbildas av Säpo i livvaktsskydd. Men det är det ända som för Personskyddet och Säpo tillammans.
Citera
2021-10-04, 09:18
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Diesel är inte så lättantändligt, eller har något snabbt förlopp. Bensin däremot...

Bensins flampunkt < -20°C

Dieseloljas flampunkt >60°C
Citera
2021-10-04, 09:18
Medlem
Chauffören av lastbilen vårdas på sjukhus men har förhörts står det, men en man i 45 år åldern är svårt skadad vem är det? Är det chauffören de menar eller är det ytterligare en?
Citera
2021-10-04, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Pratet om en olycka är nonsens. Att tro att två poliser skulle tappa kontrollen över en bil under normala körförhållanden är befängt. Någon har mixtrat med bilen.
Bara för att man sitter två poliser i bilen så hjälps man inte åt att ha kontroll över bilen, sedan kör väl inte poliser nödvändigtvis bättre än någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in