2021-10-04, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011

Tror snarare att flockimmunitet ligger bakom det. Redan för någon månad sedan sades det att över 60% avidiera hade smitats.

Varför citerar du så konstigt? Har sett att du gjort det flera gånger innan.

När du klipper och klistrar så där så blir det konstigt när folk citerar dig.

När man citerar ditt inlägg så ser det ut som LadySweden skrivit det du skrivit.

Om det är medvetet så påminner jag om §4.

§ 4
Inlägg innehållande vilseledande citering av andra användares inlägg.
Även ordagranna citat där delar av inlägget som citeras utelämnas på ett sätt som gör att dess ursprungliga budskap förvanskas betraktas som regelbrott.
Citera
2021-10-04, 08:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Mycket möjligt. En stor del av landet tror ju fortfarande att det här vaccinet har närmast magiska krafter, och att smittan är utrotad nu.

Ett lätt misstag att göra. Själv så trodde jag att vi hade utrotat influensan för några år sen när vaccinationsgraden såg riktigt bra ut. Men oj så förvånad jag blev.

Vi får helt enkelt se om det svenska samhället får ett hysteriskt sammanbrott när nästa våg börjar växa till sig i Europa i vinter. Kommer vi acceptera sjukdomen som följeslagare, och fortsätta leva? Eller kommer vi bryta ihop, stänga ner allt, och bygga om Scandic hotell till karantänsläger för antivaxxers? Den som inte redan är död i corona får se.

Att vaccinet har magiska krafter är det mig veterligen ingen som tror. Däremot brukar antivaxxers, enligt min mening, hävda att vaccinerade går omkring i dylika tankar. I verkligheten är det väl snarare så att ingen bryr sig speciellt mycket längre oavsett om du är vaccinerad eller inte.

Jag tror personligen inte det kommer förnyade restriktioner i höst men man vet aldrig. De flesta europeiska länder (inklusive Sverige) har varit ganska öppna med att de kommer tolerera hög smittspridning och kommer inte dra i nödbromsen förutom om sjukvården börjar belastas i hög omfattning.
Citera
2021-10-04, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Varför citerar du så konstigt?
Konstigt! Det stod ju klart och tydligt att det var Fabbe2s post jag svarade på!
Citera
2021-10-04, 08:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Tror snarare att flockimmunitet ligger bakom det. Redan för någon månad sedan sades det att över 60% avidiera hade smitats.
Har du någon länk till något som visar att 60 % av Indiens befolkning smittats?

Edit
Jag frågar eftersom det du påstår inte alls är i närheten av vad man kan läsa om tex. här, https://www.covid19india.org/
30 miljoner smittade och inte över 800 miljoner som du påstår.
Senast redigerad av Surtruten 2021-10-04 kl. 08:48.
Citera
2021-10-04, 08:35
Medlem
Citat:
Konstigt! Det stod ju klart och tydligt att det var Fabbe2s post jag svarade på!

Det ligger ett "[quote=LadySweden|77465157]" över det du citerar så när man trycker citera på ditt inlägg blir resultatet följande:

[quote=Nibiru2011|77471581]
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden

Citera
2021-10-04, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Att vaccinet har magiska krafter är det mig veterligen ingen som tror. Däremot brukar antivaxxers, enligt min mening, hävda att vaccinerade går omkring i dylika tankar. I verkligheten är det väl snarare så att ingen bryr sig speciellt mycket längre oavsett om du är vaccinerad eller inte.

Jag tror personligen inte det kommer förnyade restriktioner i höst men man vet aldrig. De flesta europeiska länder (inklusive Sverige) har varit ganska öppna med att de kommer tolerera hög smittspridning och kommer inte dra i nödbromsen förutom om sjukvården börjar belastas i hög omfattning.

Så typ I mitten av Oktober då? Det är ju ungefär den perioden då medierna börjar skriva artiklar om att vården kollapsar även under milda influensa år. Nu är jag lite larvig, då det finns data att luta sig mot, men samtidigt så kan det ju vara så att folktrycket blir stenhårt i år p.g.a. pandemin trots att det enbart är lobbyisterna som återkommer med sin årliga doom and gloom.

Det ryktas ju att årets influensa kommer bli rätt så intensiv, så man får väl se vad som händer nu när influensa säsongen börjar ta fart. Blir influensan hård, så finns det mindre plats för covid fall, så nödbromsen kanske kommer från influensan istället.
Citera
2021-10-04, 08:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Om jag fattar det rätt så kan det inte vara T-cellerna som förhindrar breakthrough, eftersom de inte har någon funktion förrän efter man blivit sjuk.

Antingen så ger vaccinet en kortvarig immunitet i luftvägarna som stoppar infektionen helt. Eller så har man antikroppar som cirkulerar som rensar infektion så snabbt att den inte hinner upptäckas.
Inte heller de som saknade antikroppar men hade T-cellsminne efter infektion (endast 2% dock) kunde påvisa virusinfektion innan de vaccinerades. Visserligen en för liten grupp för att säga någonting säkert, men t-cellsminne efter infektion tycks ändå förhindra smittspridning vid naturlig immunitet. Korrelationen antikroppar/ T-cellsminne är dock väldigt stark i hela gruppen.

Oavsett, så ser vi att ökad smittspridning bland vaccinerade stämmer tidsmässigt med sjunkande antikroppsnivåer. Det indikerar för mig att vi kommer att se erhållet T-cellsminne efter vaccination, och det kan innebära att vaccinerade inte heller kan erhålla naturlig immunitet. De studierna är dock inte klara än.
Citera
2021-10-04, 09:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Edirtrm
Så typ I mitten av Oktober då? Det är ju ungefär den perioden då medierna börjar skriva artiklar om att vården kollapsar även under milda influensa år. Nu är jag lite larvig, då det finns data att luta sig mot, men samtidigt så kan det ju vara så att folktrycket blir stenhårt i år p.g.a. pandemin trots att det enbart är lobbyisterna som återkommer med sin årliga doom and gloom.

Det ryktas ju att årets influensa kommer bli rätt så intensiv, så man får väl se vad som händer nu när influensa säsongen börjar ta fart. Blir influensan hård, så finns det mindre plats för covid fall, så nödbromsen kanske kommer från influensan istället.

Nja, för min del tror jag inte sjukvårdens tryck baseras på artiklar utan snarare hur många som söker vård samtidigt vid en viss tidpunkt. Hur det blir med den "ordinarie" influensan återstår att se men i och med att covidvaccinen minskar risken för svår sjukdom så torde sjukhusinläggningarna vara mindre omfattande i höst jämfört med förra året, trots en ökad smittspridning.
Citera
2021-10-04, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Inte heller de som saknade antikroppar men hade T-cellsminne efter infektion (endast 2% dock) kunde påvisa virusinfektion innan de vaccinerades. Visserligen en för liten grupp för att säga någonting säkert, men t-cellsminne efter infektion tycks ändå förhindra smittspridning vid naturlig immunitet. Korrelationen antikroppar/ T-cellsminne är dock väldigt stark i hela gruppen.

Oavsett, så ser vi att ökad smittspridning bland vaccinerade stämmer tidsmässigt med sjunkande antikroppsnivåer. Det indikerar för mig att vi kommer att se erhållet T-cellsminne efter vaccination, och det kan innebära att vaccinerade inte heller kan erhålla naturlig immunitet. De studierna är dock inte klara än.
Jag tycker det känns väldigt löst hela grejjen. Andra coronavirus kan man få om och om igen, trots att du har uppmätbara antikroppar i blodet. Redan efter sex månader.

Rent spontant känns det som att man aldrig får någon immunitet mot coronavirusen, i ordets rätta bemärkelse. Utan att det är helt flytande hur sjuk man blir. Alltså att sjukdomen blir mindre/mer kortvarig ju kortare tid som har passerat sen du exponerades senast.

Typ att du får 5% infektion om du drabbas efter två månader, 20% infektion efter tre månader, 50% infektion efter sex månader osv.
Citera
2021-10-04, 09:21
Medlem
Citat:
Nja, för min del tror jag inte sjukvårdens tryck baseras på artiklar utan snarare hur många som söker vård samtidigt vid en viss tidpunkt. Hur det blir med den "ordinarie" influensan återstår att se men i och med att covidvaccinen minskar risken för svår sjukdom så torde sjukhusinläggningarna vara mindre omfattande i höst jämfört med förra året, trots en ökad smittspridning.

Problemet är väl egentligen inte det totala antalet inläggningar utom att kohortvården delar på arbetslagen. Personal som är allokerade till vård av covid patienter kan inte bara byta lag utefter behov I en handvändning, så det beror nog på hur trycket ser ut. Vissa sjukhus blir i princip aldrig överbelagda medan andra hela tiden haft problem med överbeläggning, speciellt södersjukhuset är återkommande varje år vilket inte är speciellt konstigt med tanke på läget och begränsade faciliteter.

Vi får se hur det blir, förhoppningsvis blåser vintern förbi utan några problem. Är mest orolig för att folk ska vaggas in i en överdriven känsla av säkerhet och vi får en utveckling som I England där vaccinationsgraden är ungefär likadan fast smittan ungefär lika hög som förra säsongen. Vi har ju tur att vi är relativt glesbefolkade(med vissa undantag).
Citera
2021-10-04, 09:26
Medlem
Citat:
Att en person vid en enstaka tidpunkt kallar vaccinet för mirakulöst påvisar väl inte vad övriga samhället tycker. Fäster ingen större relevans vid detta uttalandet av en enskild person.
De flesta struntar ju i corona, så visst. Men det här en temperaturmätare för hur samhället mår. En av Sveriges mest skeptiska experter har plötsligt en relation till ett experimentellt vaccin som liknar en heroinists relation till sitt knark. Hon tillskriver det övernaturliga egenskaper, och pratar skit om andra vaccin (som har räddat livet på miljontals barn). Det är inte friskt.
Senast redigerad av aw 2021-10-04 kl. 09:31.
Citera
2021-10-04, 09:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag tycker det känns väldigt löst hela grejjen. Andra coronavirus kan man få om och om igen, trots att du har uppmätbara antikroppar i blodet. Redan efter sex månader.

Rent spontant känns det som att man aldrig får någon immunitet mot coronavirusen, i ordets rätta bemärkelse. Utan att det är helt flytande hur sjuk man blir. Alltså att sjukdomen blir mindre/mer kortvarig ju kortare tid som har passerat sen du exponerades senast.

Typ att du får 5% infektion om du drabbas efter två månader, 20% infektion efter tre månader, 50% infektion efter sex månader osv.
Då har jag goda nyheter att ge dig;
"I studien har även SARS-CoV-2 screening genomförts, där 340 deltagare med antikroppar testats en gång i veckan under en 10-veckorsperiod. Virus kunde påvisas hos mindre än 1% av deltagarna, vilket talar för en låg risk för återinfektion.

Genom att undersöka flera komponenter av immunförsvaret nio månader efter genomgången infektion, kan vi se att även milda symptom ger ett långvarigt och brett immunförsvar. En osäkerhet har varit om en individ med antikroppar kan bära på viruset och föra smittan vidare utan att själv ha några symptom, men den risken verkar vara mycket liten."
https://communitystudien.com/information-om-fas-3/

Vad gäller vaccinerade dock tycker jag att man redan nu kan konstatera att det fungerar annorlunda. Vi ser ju tydligt en ökad smittspridning även bland vaccinerade redan inom ett halvår efter vaccinationen. Att Agnes Wold ser erhållet T-cellsminne som någonting positivt i det sammanhanget är lite märkligt, då det kvarstår att se hur det här skyddet utvecklas. Dessutom pågår studierna kring minnet fortfarande.

En farhåga jag har är att vaccinerade får ett permanent skydd i form av T-cellsminne och snabbt sjunkande antikroppsnivåer efter infektion. Detta skulle pga massvaccineringen innebära att flockimmunitet som skydd för sköra är omöjliggjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in