2021-10-04, 08:24
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Teorin om att föraren skulle vara radikal islamist och medvetet genomfört en kollision måste anses ganska osannolik.

Mig veterligen har poliser vapen. Han hade alltså kunnat skjuta Vilks när som helst.

Det är givetvis möjligt, han kan t ex velat bli martyr och velat orsaka mer skada än ett enkelt skott.

För en utomstående gärdningsman är däremot en bilkollision en av de få sätt man ö h t kan komma åt en skyddsperson.
Håller med om den analysen. Störst sannolikhet om det inte är en olycka, är att någon saboterat bilen.
Citera
2021-10-04, 08:26
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Den som är oskadad står i "Rätt" riktning för konvojen, den körde bara in vid sidan på vägen för att hjälpa kollegerna, olycksbilen passerade vajerräcket och smällde in i fronten på lastbilen som man ser har vikt sig till höger i färdriktningen och dragit med sig olycksbilen.

De omkomna är Poliserna en man och en kvinna samt Vilks, samtliga tre kunde inte tas ur olycksbilen för att den fattade omedelbart eld. Så är min situationsbild av läget.

Tilägg, det är som @ozyrecon skriver bilar med speciella egenskaper, dock klarar de ju inte frontalkrockar med en lastbil, och frågan är om de till och med är lägre överlevnadschanser i dessa bilar om en brand bryter ut för dörrarna är låsta under färd och det går inte att slå ut rutorna på dem. Jag tror det finns en nödutlösning för dörrarna gömt någonstans på bilen på hemlig plats, men det är inte säkert att dörrarna går att öppna för det med kraftigt krockvåld, eller om bilens elsystem är utslaget

Ja precis. Min kommentar avsåg E46:an man såg arslet på.

Bilen börjar brinna -> köttfärs i kupén. En krock i normala hastigheter orsakar inga bränder.

Man spränger batterikabeln och slår av bränslepumpen vid en krock.
Citera
2021-10-04, 08:28
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, branden är också mystisk. Visserligen var den en kraftig kollision, så visst är det möjligt. Vet man om bilen var av bensin eller dieseltyp?

Land Rovern har bensin som drivmedel.

Att bilar börjar brinna vid väldigt kraftiga kollisioner är inget onormalt.
Citera
2021-10-04, 08:30
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Håller med om den analysen. Störst sannolikhet om det inte är en olycka, är att någon saboterat bilen.

Men dom har ju kört ända från Stockholm , borde inte bilen ha ballat ur tidigare då om det rör sig om ett sabotage?
Citera
2021-10-04, 08:30
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ja precis. Min kommentar avsåg E46:an man såg arslet på.

Bilen börjar brinna -> köttfärs i kupén. En krock i normala hastigheter orsakar inga bränder.

Man spränger batterikabeln och slår av bränslepumpen vid en krock.

Om bilen träffar lastbilen under släpet kan jag förstå att den mosas och ev tar eld också då många brännbara vätskor far ut över en het motor.

Men varför blev då föraren av långtradare svårt skadad?
Blev han brännskadad också?
Finns det någon sammanfattning av olycksförloppet än?
Citera
2021-10-04, 08:31
Medlem
DontWantWars avatar
Intressant 2 döda poliser + Lars Wilks. Surströmmingen luktar är allt jag kan säga
Citera
2021-10-04, 08:31
Avslutad
Var poliserna utsända jihad-agenter? Trist att de fick honom till slut.
Citera
2021-10-04, 08:32
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är inte jämförbart med vanliga däck.
Förstärkta däck på sådan tung bil (bepansrad) har i regel ett mkt högre lufttryck. Ett högre lufttryck innebär ökad risk för däckexplosion vid läckage, då trycket expanderar läckan.
Tänk - En upplåst ballong smäller. En halvt upplåst ballong pyser.

1. Den där bilen har inga däck som kan explodera och orsaka en hastig kollaps. Som sämst har man däck av Run-flat typ. Dom är så pass bra att när dom kom var man tvungen att ha däcktrycksövervakning eftersom en tryckförlust i däcket inte gav tillräckligt med symtom för att upptäckas av föraren.

2. Även utan Run-flat så åker man inte av vägen med en tung personbil. ESP kommer räta upp bilen.
Citera
2021-10-04, 08:32
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot

Det räcker med att någon ger bilen en liten knuff i sidled baktill i den farten så kommer bilen fara av vägen.
Men det borde ju följebilen ha sett om sådan fanns med.
Citera
2021-10-04, 08:34
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmythegent
Utan att ha något som helst belägg för min påstående så tror jag att anledningen till att så kallade livaktsbilar framförs i högre hastigheter än omkringvarande trafik är att det är betydligt lättare att upptäcka om man är förföljd än om man tex kör i 110 km/h.

Samtidigt ökar riskerna för missbedömningar och andra aspekter flertal gånger.

Man kan ju fråga sig hurpass påtagligt hotet var mot Vilks under den senaste tiden. Kan vara svårt att uppskatta, men frågan man kan ställa sig är - är det befogat att framföra dessa fordon i regel på detta taktiska vis i större hastigheter etc.
Citera
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Om bilen träffar lastbilen under släpet kan jag förstå att den mosas och ev tar eld också då många brännbara vätskor far ut över en het motor.

Lastbilen körde väl av vägen i samband med kollisionen vet inte hur skadad föraren blev men i tidningarna stod det "allvarligt skadad" Kan ha fått hjärnskakning typ
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer

Lastbilen har väl fått 4,2 ton Land Rover rakt in i fronten. Det är nästan noll krockzoner i lastbilar så träffar man högt så riskerar föraren att skadas.

Det som kan orsaka brand vid krock är nog bensin och/eller el. Inte diesel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in