2021-10-04, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Varför körde poliserna i så hög hastighet?

Försökte de köra ifrån någon?

Vem körde bilen med Wilks?

Kan bilen haft en bomb undertill?

Hade polisbilen kamera? Finns olyckan dokumenterad?

Poliserna körde Vilks.

Troligtvis inte jagade eftersom poliserna med högsta sannolikhet hade haft kontakt med centralen eller något liknande i så fall. Och då borde polisen ha den informationen nu och skulle antagligen utreda det som mord direkt istället för eventuellt vållande till annans död.
Senast redigerad av Capulca 2021-10-04 kl. 01:14.
Citera
2021-10-04, 01:11
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Poliserna körde Vilks.

Vad vet vi om poliserna?

Hur länge hade föraren varit i tjänst innan olyckan?

Hur bedömdes polisens förmåga att hantera just detta fordon?
Citera
2021-10-04, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Vad vet vi om poliserna?

Hur länge hade föraren varit i tjänst innan olyckan?

Hur bedömdes polisens förmåga att hantera just detta fordon?

Ring polisen och fråga vetja, vi är inte en encyklopedi
Citera
2021-10-04, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McFap
En POLIS som ”råkar” komma över på fel sida av ett vajerräcke?

Låter knappt möjligt även om sjukdom skulle ligga bakom..

Bilen kommer studsa över mitträcket om den kommer med tillräcklig hastighet. Polisen brukar köra i vansinneshastighet för de tror de är odödliga och normala trafikregler inte gäller dem själva.

Personen i lastbilen hamnade på sjukhus pga polisens sätt att framföra motorfordon. Om polisen ska transportera dig någonstans och de åker i 150 så säg till dem att stanna och att du hellre går eller åker med lokaltrafiken.
Citera
2021-10-04, 01:17
Medlem
VanDogs avatar
Olycka eller mord? Tveksam till om vi någonsin får reda på det.
Någon staty lär det inte bli, snarare en lättnad för de styrande i det här landet.
Hans konst Nimis och Rondellhundarna m.m. ger jag inte mycket för rent estetiskt.
Men han var trots det viktig som provokatör och förespråkare för yttrandefriheten.
En man med stort mod.

Märklig människa denna Vilks, t.o.m. hans död blev spektakulär.
Förbannat tragiskt. Må han och de två poliserna vila i frid.
Citera
2021-10-04, 01:18
Medlem
”Wanted dead or alive – for crime against Islam”, det var budskapet Vilks tvingades leva med från och med 2007...

Hösten 2007 utfäste Abu Omar al-Baghdadi, dåvarande ledare för terrornätverket al-Qaida i Irak, en belöning på 100 000 dollar till den som mördar Vilks. Efter det sattes Vilks under polisbeskydd dygnet runt....

Vilks var jämte bland andra Salman Rushdie en av de al-Qaida dödslistat under åren.

Kommer nämnt terrornätverk, eller annan radikal militant islamistisk rörelse, gå ut och ta på sig detta dödsfall?
Citera
2021-10-04, 01:20
Medlem
Tjollepelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Bilen kommer studsa över mitträcket om den kommer med tillräcklig hastighet. Polisen brukar köra i vansinneshastighet för de tror de är odödliga och normala trafikregler inte gäller dem själva.

Personen i lastbilen hamnade på sjukhus pga polisens sätt att framföra motorfordon. Om polisen ska transportera dig någonstans och de åker i 150 så säg till dem att stanna och att du hellre går eller åker med lokaltrafiken.
Ja jävlar ja, 150 km/h på motorväg är ju i vanliga fall helt livsfarligt i fabriksnya premiumbilar. Förstår knappt hur Tyskland har någon levande befolkning kvar.
Citera
2021-10-04, 01:28
Medlem
Araber och muslimer på Twitter (jag kan okej arabiska, ena föräldern är från Mellanöstern) skriver om Vilks död ungefär så här, flera har det spåret typ:
Vilks död blev hans sista konstprojekt.
Citera
Medlem
HipToBeSquares avatar
Jag ser mord som uteslutet eftersom det är för svårt att iscensätta en trafikolycka som ger ett förutsett resultat. Vid skrivandet stund vet jag inte vilket fordon som var över på andra körbanan. Oavsett det så är det extremt svårt att tima en kollision. Om t.ex. en lastbil ska över på andra körbanan för att frontalkrocka en annan bil krävs det extrem precision och timing, speciellt om man inte vill ha ihjäl oskyldiga.

Den enda möjligheten som jag ser är att olyckan är iscensatt i media för att få folk att tro att poliserna och Lars Vilks är döda. Detta innebär att olyckan var planerad att hända under kontrollerade former, vilket kräver stor förberedelse. Jag är tveksam även till detta.

Liknande konspirationsteorier finns om Prinsessan Diana, där olyckan skulle vara iscensatt för att komma bort from scenljuset.

Vill man komma bort från rampljuset idag kan man lika gjärna påstå att man dött av Covid.
Senast redigerad av HipToBeSquare 2021-10-04 kl. 01:40.
Citera
Medlem
Vadå "källa kommer snart"?

Som att du sitter på något intressant kopplat till trafikolyckan?
Citera
2021-10-04, 01:29
Medlem
Ett scenario skulle ju kunna vara en oteknisk snut som i princip bara kört bil i tjänsten och har få kilometer i övrigt bakom sig men som fått gå lite kurser i forcerad körning och fått lite för stort självförtroende. Sen hamnar han i en sån här nästan dubbelt så tung kluns med hög tyngdpunkt och missbedömer helt vilka otroligt mycket större krafter han har att göra med vid sidledes förflyttning jämfört med en vanlig snutbil eller säpo-bmw.

Citat:
Ursprungligen postat av outback4
En bepransad bil ska klara av en rejäl krock. Om det var så att livvakterna körde vansinnigt fort så ställer sig frågan om dom var förföljda? Den kan inte kört i 100 och mejat genom ett mitträcke
för då hade den fastnat, det är själva vitsen med mitträcken att de ska rädda liv och tåla att köra in i dem

Har svårt att tänka mig att bilens deformeringzoner är modifierade och styvare pga den högre vikten som bepansringen medför vilket paradoxalt kan göra den här bilen farligare att fronta rakt in i en tradare med.

I dom här lägena brukar man dö av att kroppen bromsas upp för fort även om man är oskadd i övrigt. Jag har för mig att man behöver en meter för att klara 100km/h till 0.
Citera
2021-10-04, 01:31
Medlem
Det kanske var Lars Viljs sista konstverk, hans egen iscensatta död. Han kanske själv lyckades ta över ratten och körde över till "andra sidan".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in