Citat:
Ursprungligen postat av
Arkhamist
Låt mig gissa hur det här har gått till.
Vilks hämtas upp av två personer ur livvaktsskyddet. Yngre poliser, en ung utländsk man med arabisk härkomst och en blond svensk kvinna. Man sätter sig i bilen och far ut på motorvägen. I höjd med Markaryd går det undan, långt över 110 km i timmen. Det är tyst i bilen och den unge mannen kör. Helt plötsligt skriker föraren ”Allahu Abkbar” och styr bilen mot vänster, genom vägvajrarna och rakt emot en mötande lastbil.
Polismyndigheten kommer att undersöka detta och inse att den unge polismannen sannolikt utförde ett självmordsuppdrag och att det var därför han sökt in till polisen från första början. Han antogs och hans arabiska härkomst och tvåspråkighet ansågs av myndigheten vara en styrka. Detta är oerhörd information som inte får komma ut, så beslut tas om att tysta ner hela saken. ”För rikets säkerhet”. Så att inte medborgarna tappar förtroendet för polismakten. Alltihop kommer att beskrivas som”en tragisk olycka” och skulden kommer att läggas på bilens styrsystem. Om några veckor är allt glömt och business as usual på intagningen på Polishögskolan.
Du har inte sett Vilks polisskydd va? Det är inte några ungtuppar som får uppdraget. Polisen i Skåne handplockar dem, inte precis så att man i fikarummet på morgonen får reda på: Aha, jag trodde jag skulle göra nykterhetskontroll. Men tydligen ska jag skydda Vilks.
Tror du verkligen att man tar in folk med riskbeteende att skydda en person?