Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Det hela handlar om riskminimering.
Vaccinet fungerar men ett fungerande vaccin för sån här sjukdom ger inte 100% skydd.
Det går inte att säga "Antingen fungerar vaccinet, ELLER INTE" på samma sätt som det inte går att säga att ett bilbälte fungerar eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Det var lite andra frågor det
Hur som haver, så är vaccin aldrig 100% skydd för alla.
Jag är med er helt och hållet. Att vaccinet inte skyddar till 100% är inga konstigheter och jag är införstådd med detta.
Däremot har man (åtminstone tidigare) pratat om hur otroligt effektiva dessa vaccin är, och vissa skall vara mer effektiva än andra, men i stort var alla väldigt effektiva och andelen dödsfall med vaccinerade skulle vara nästan obefintligt, eller otroligt lågt.
De pratar än idag väldigt väl om vaccinen och hur otroligt bra det skyddar. Det är inte så att myndigheterna går ut med hur dåligt de olika vaccinen skyddar och att vi därför alla måste vaccinera oss så att vi precis klarar av att inte gå under i en pandemi, som om vaccinet var det enda som hindrade bägaren från att rinna över och orsaka en total härdsmälta på denna jord.
Så om jag frågar så här:
Om nu vaccinet ger ett, om än inte 100% men, väldigt (för att inte säga otroligt) bra skydd, varför är man rädd för att redan vaccinerade skall avlida efter att de blir "smittade" av en ovaccinerad person?
Jag får fortfarande inte ihop kalkylen. En sak om någon enstaka redan vaccinerad person kommer att avlida av att inte all Sveriges sjukvårdpersonal är vaccinerad, men de siffrorna känns som att man ändå får leva med.
Tiotusentals eller hundratusentals människor skall inte behöva vaccinera sig med tvång för att förhindra att en och en annan avlider.
Skulle vi tillämpa den principen på allt här i världen så skulle vi få införa rökstopp för alla rökare, med tvång då X antal människor årligen dör i passiv rökning, och tvångssvälta alla feta och överviktiga människor då dessa tar upp såpass mycket vårdresurser att X antal andra, i övrigt, friska människor dör p.g.a bristande vårdresurser.
Samma skulle även gälla på en rad andra saker man skulle kunna tvångsbelägga i vårt avlånga land.
Varför inte införa tvångsstopp för alla bilar då X antal människor dör av luftföroreningar? Och så vidare.