2021-10-03, 12:59
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Varför då? Det är inte mina ord jag postade.

Du vet alltså skillnaden redan?
Citera
2021-10-03, 13:01
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Du måste tänka på i vilken kontext Kejsarinnan skriver att bilen inte åkt mot Ekudden. Användaren Sumping har pekat ut Ekudden camping som den plats där Helena dumpats i Vänern. Kejsarinnan vänder sig mot detta och påpekar att bilen kört ut mot Marieforsleden och inte mot Ekuddens camping.

Folk uttrycker sig inte i tanke att folk skall analysera vartenda ord. De vill förmedla en tanke eller mening. I detta fall att Helena förts bort från Ekudden. Syftet med meningen var inte att exakt redovisa bilens färdväg. Därför är det fel att ställa Kejsarinnans två uttalanden mot varandra.

Huruvida Gatsten eller Kejsarinnan är först i tråden att nämna något är för mig inte så väsentligt. Jag tycker deras inlägg i tråden skall betraktas som en enhet. I botten ligger vad Hanna har att berätta. Detta bekräftas senare av Hanna själv när Reimer d.y. ringer upp henne för att knäcka "Gatsten" som trådförvillare. Att det nu visar sig vara Vargflock och Kejsarinnan är oväsentligt. Hanna bekräftar de tres inlägg. Det är det väsentliga. De tre kan ljuga i tråden, men de kan inte förmå Hanna att bekräfta deras lögner. Alltså har de talat sanning. De redovisar vad Hanna berättar.

Min fetning, understrykning och kursivering: Exakt så. Det enda som alla i tråden behöver förstå är att ingen i tråden verkar ha ljugit om vad "Hanna" har sagt! Men det klart, är man konspiratoriskt lagd så är väl allt en iscensatt bluff ...
Citera
2021-10-03, 13:19
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Du vet alltså skillnaden redan?

Jag vet skillnaden och postade vad som står i förhörsprotokollen, sen får var och en tolka uppgifterna bäst dom vill. Har du alltid varit en besserwisser?
Citera
2021-10-03, 13:30
Medlem
Ursäkta att jag avbryter.

Har inget direkt viktigt att säga men tänker att någon ändå kanske är intresserad.

Blev uppmärksammad på att det stod lite i SLA igår om den bil de tror den misstänkte körde, under aktuell kväll bl a står det. Thylén intervjuas. Skrothandlaren minns bilen för den som lämnade in den var en person han kände.

Thylén vill inte säga när bilen skrotades eller vilken skrot det handlar om.

Har kollat nätet men artikeln finns bara i papperstidningen. Hittar den inte heller i Mariestadstidningen.
Citera
2021-10-03, 13:31
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Jag vet skillnaden och postade vad som står i förhörsprotokollen, sen får var och en tolka uppgifterna bäst dom vill. Har du alltid varit en besserwisser?

Det är faktiskt du som är besserwisser. Du kunde vara mer ödmjuk inför de uppgifter som en kvinna har fört fram i förhoppningen att hjälpa till.

Till exempel drar du för stora växlar på när Hanna skulle ha kopplat skriken till Helena. I ena förhöret är det på måndagen och i andra förhöret är det på tisdagen.

Visst kan man leka Perry Mason och försöka krossa vittnet på dessa två olika datum.

Personer som är mer ödmjuka till sinnet inser att Hanna inte kopplat rösten till Helena från första början och att det är en gradvis process innan hon övertygat sig själv om att det är Helena hon hört. Det står inte att hon började fundera på om det var Helenas röst först på tisdagen. Lika lite står det att hon var helt övertygad på måndagen.

Den som vill leka Perry Mason kan spinna mycket på detta. Vi som är lite mer ödmjuka inser att hon börjat fundera på måndagen (efter det att polisen var hos henne) på om hon hörde rösterna natten till söndag och att hon så snart hon tänker på det börjar fundera på om det kan vara Helenas röst. På tisdag morgon är hon övertygad. Svårare än så är det inte.

Men vore det nu så att Hanna misstar sig på dagen två veckor senare, vad betyder det? Är du så trångsynt att du drar växlar på en miss på en dag?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-10-03 kl. 13:41.
Citera
2021-10-03, 13:33
Medlem
Citat:
Retorisk fråga?
Citera
2021-10-03, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Som Thord skrev: Det är inte betydelsefullt vem som sa vad först, huvudsaken är att det står i tråden och verkar stämma. Det är inte alldeles lätt att säkert minnas vem som lade ut något först (jag hade för mig att det var Gatsten, men jag verkar ha haft fel), i det här fallet verkar det ha varit Kejsarinnan. Men till mig har "Hanna" bekräftat en bil som vände och lämnade platsen, samma sak har hon uppenbart sagt till Reimer. Och så vidare. Varför blir detta ett problem?
Citat:
Citat:
Är informationen opassande tillsammans med Lockerudvittnets utsaga, eftersom de tillsammans ser ut att knyta gärningsmannen/gärningsmännen till Lockerud/Bråten
? Är det så att svaret på vad som hände Helena finns på just Lockerud/Bråten vid tiden för försvinnandet?
På vilket sätt är det relevant att veta om bilen kört mot Ekudden norrut för att vända, eller direkt mot Marieforsleden för att dessa två ska kunna ha samband?
Det är ju på inget sätt relevant för "Lockerudsvittnet", detta vittne kan ju ha sett en bil oavsett om det var samma, eller om det var det, var denna vänt på Ekuddenvägen.
Vad Hanna sagt till både dig och Reimer säger absolut ingenting, Det är 29 år sedan, Hanna tror säkert detta är hennes minne, det kan vara ett sant minne, men lika gärna en efterkonstruktion, det kan vi inte veta, hur mycket du än försöker. Oavsett vilket så är det inte relevant om bilen vänt direkt, åkt ner till Bäckeninfarten och vänt, eller längre som vid badet, eller nere vis parkeringen utanför campingen. Så länge vi inte vet något annat vittne som SETT bilen där Hanna påstått den hörts finns inget som säkert knyter dessa till samma bil. Så kontentan är väl, det kan vara samma bil.... eller inte.

Som du själv påstår:
Citat:
Det är inte alldeles lätt att säkert minnas vem som lade ut något först
Ändå har du möjlighet att i efterhand kolla upp det. Denna möjlighet har man inte av en händelse mitt i natten som man inte filmat. Så anamma lite av den ödmjukhet du efterfrågar att andra ska ha själv innan du klankar ner på andra som inte har samma övertygelse att Hanna till 100% minns rätt
Citera
2021-10-03, 15:01
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
På vilket sätt är det relevant att veta om bilen kört mot Ekudden norrut för att vända, eller direkt mot Marieforsleden för att dessa två ska kunna ha samband?
Det är ju på inget sätt relevant för "Lockerudsvittnet", detta vittne kan ju ha sett en bil oavsett om det var samma, eller om det var det, var denna vänt på Ekuddenvägen.
Vad Hanna sagt till både dig och Reimer säger absolut ingenting, Det är 29 år sedan, Hanna tror säkert detta är hennes minne, det kan vara ett sant minne, men lika gärna en efterkonstruktion, det kan vi inte veta, hur mycket du än försöker. Oavsett vilket så är det inte relevant om bilen vänt direkt, åkt ner till Bäckeninfarten och vänt, eller längre som vid badet, eller nere vis parkeringen utanför campingen. Så länge vi inte vet något annat vittne som SETT bilen där Hanna påstått den hörts finns inget som säkert knyter dessa till samma bil. Så kontentan är väl, det kan vara samma bil.... eller inte.

Som du själv påstår:

Ändå har du möjlighet att i efterhand kolla upp det. Denna möjlighet har man inte av en händelse mitt i natten som man inte filmat. Så anamma lite av den ödmjukhet du efterfrågar att andra ska ha själv innan du klankar ner på andra som inte har samma övertygelse att Hanna till 100% minns rätt

Kejsarinnan kom in i tråden 2010 (!) (faktiskt för mer än 11 år sedan), så "bara" efter 18 år lämnade "Hanna" sin utsaga till Kejsarinnan om bilen ute på Ekuddenvägen. Det som hon mindes och sa då, förefaller gälla än idag. Det kan väl vara något att tänka på när man helt planlöst kastar ur sig 29 år.
Citera
2021-10-03, 15:08
Medlem
Citat:
Som Thord skrev: Det är inte betydelsefullt vem som sa vad först, huvudsaken är att det står i tråden och verkar stämma. Det är inte alldeles lätt att säkert minnas vem som lade ut något först (jag hade för mig att det var Gatsten, men jag verkar ha haft fel), i det här fallet verkar det ha varit Kejsarinnan. Men till mig har "Hanna" bekräftat en bil som vände och lämnade platsen, samma sak har hon uppenbart sagt till Reimer. Och så vidare. Varför blir detta ett problem? Är informationen opassande tillsammans med Lockerudvittnets utsaga, eftersom de tillsammans ser ut att knyta gärningsmannen/gärningsmännen till Lockerud/Bråten? Är det så att svaret på vad som hände Helena finns på just Lockerud/Bråten vid tiden för försvinnandet?

Det är inget problem. Försöker bara verifiera sanningshalten. Som sagt är det många frågetecken som talar emot det. Tycker du inte själv det? Bla polisutredningen. Istället för att kategoriskt hävda att ”det är så” försök istället besvara mina frågor då för att övertyga mig.
Citera
2021-10-03, 15:10
Medlem
Citat:
Kejsarinnan kom in i tråden 2010 (!) (faktiskt för mer än 11 år sedan), så "bara" efter 18 år lämnade "Hanna" sin utsaga till Kejsarinnan om bilen ute på Ekuddenvägen. Det som hon mindes och sa då, förefaller gälla än idag. Det kan väl vara något att tänka på när man helt planlöst kastar ur sig 29 år.
Vilket är 18 år, så då kan hon mycket väl befäst just det "minnet". Det spelar ingen roll, det kan fortfarande vara ett sant minne.... eller falskt
Citera
2021-10-03, 15:10
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Det är inget problem. Försöker bara verifiera sanningshalten. Som sagt är det många frågetecken som talar emot det. Tycker du inte själv det? Bla polisutredningen. Istället för att kategoriskt hävda att ”det är så” försök istället besvara mina frågor då för att övertyga mig.

Jag tycker precis tvärtom. Polisutredningen är redan bevisad x 100 att vara en katastrof.
Citera
2021-10-03, 15:11
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Vilket är 18 år, så då kan hon mycket väl befäst just det "minnet". Det spelar ingen roll, det kan fortfarande vara ett sant minne.... eller falskt

Varför skulle hon ha hittat på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in