2021-10-03, 14:42
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Vi kan skita i kartorna, men jag kan inte skita i verkligheten som du gör. Jag har med egna ögon sett från två olika platser att Södra korset är direkt söderut, och att det inte rör sig.

Jag känner människor som har fångat val i södra havet, och jag känner människor som har tillbringat en vinter på Södra Georgien. Vad de säger om solens gång är omöjligt på en platt jord.

Det är inte länge sedan en plattis berättade i den här tråden att han hade flugit från Johannesburg till Perth på nio timmar, och han ville att någon skulle förklara hur det var möjligt. När han fick förklaringen blev han arg och försvann.

Du kommer antagligen inte att acceptera det, men dessa saker måste förklaras i förhållande till den platta jorden för att det ska vara trovärdigt. Det räcker inte att säga att vattnet ser platt ut, och då måste jorden vara platt.

Ok om det stämmer verkar det finnas saker som är omöjlig på en platt jord och saker som är omöjliga på en rund jord.

Så vi får nog börja tänka på att vi människor påverkar vad vi ser mer än vi trott.

Du skiter ju fullständigt i att vatten inte går att kröka 360° runt ett fast objekt och sen snurra det och vattnet hålls kvar.
Blir du inte lite fundersam över det fenomenet som påstås hända?
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-10-03 kl. 14:44.
Citera
2021-10-03, 14:54
Medlem
Det experiment jag skulle kunna bli överbevisad med skulle gå till så här.

1st väldigt lång rätskiva som kan sträcka sig över en väldigt lång sträcka vatten.
Den kalibreras så det är rakt där den börjar.
Om slutet på rätskivan påvisas med ett vattenpass att det inte är rakt längre. Ja då är det så..

Sen återstår då att räkna ut exakt var det börjar krökas och hur mycket det kröks per 1 kilometer tex.

Jag skulle bli väldigt förvånad men det skulle inte gå att säga emot.
Och skulle det visa sig fortfarande vara rakt skulle inte det gå att säga emot.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-10-03 kl. 14:58.
Citera
2021-10-03, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ok om det stämmer verkar det finnas saker som är omöjlig på en platt jord och saker som är omöjliga på en rund jord.

Så vi får nog börja tänka på att vi människor påverkar vad vi ser mer än vi trott.

Du skiter ju fullständigt i att vatten inte går att kröka 360° runt ett fast objekt och sen snurra det och vattnet hålls kvar.
Blir du inte lite fundersam över det fenomenet som påstås hända?
Om det finns saker som är omöjliga på en platt jord, betyder det att jorden är rund.

Vi vet att vatten böjer sig runt jorden, och det har förklarats gång på gång, inte minst i den här tråden. Vi ser båtar försvinna bakom horisonten, och det betyder att vattnet är krökt. De kommer inte att dyka upp igen om du zoomar aldrig så mycket. Jag har provat det! Och perspektiv fungerar inte i detta sammanhang. Det är en desperat förklaring som vissa plattisar har uppfunnit och lagt ut på YT.

Pont Chartrain är ett annat exempel. Där ser vi att vattnet kröks, och jag har inte sett en enda trovärdig förklaring från dom som tror jorden er platt.

Jag tycker att det är konstigt att du vägrar tro alla andra bevis, bara för att du tvivlar på att vattnet böjer sig runt jorden.
Citera
2021-10-03, 15:17
Medlem
Citat:
Om det finns saker som är omöjliga på en platt jord, betyder det att jorden är rund.

Vi vet att vatten böjer sig runt jorden, och det har förklarats gång på gång, inte minst i den här tråden. Vi ser båtar försvinna bakom horisonten, och det betyder att vattnet är krökt. De kommer inte att dyka upp igen om du zoomar aldrig så mycket. Jag har provat det! Och perspektiv fungerar inte i detta sammanhang. Det är en desperat förklaring som vissa plattisar har uppfunnit och lagt ut på YT.

Pont Chartrain är ett annat exempel. Där ser vi att vattnet kröks, och jag har inte sett en enda trovärdig förklaring från dom som tror jorden er platt.

Jag tycker att det är konstigt att du vägrar tro alla andra bevis, bara för att du tvivlar på att vattnet böjer sig runt jorden.

Vi vet att vatten böjer sig runt jorden och båtar försvinner bortom krökningen.
Nej dom försvinner bortom horisonten och kan zoomas tillbaks när du använder artificiella ögon som kan se längre. Det vet du väl?
Om inte så har du lite research att göra.

Jag tycker absolut inte det är konstigt. Det är den rykande pistolen och är ett så kraftigt bevis att allt det andra inte närmar sig övertygande på något sätt.
Citera
2021-10-03, 15:41
Medlem
Citat:
Vi vet att vatten böjer sig runt jorden och båtar försvinner bortom krökningen.
Nej dom försvinner bortom horisonten och kan zoomas tillbaks när du använder artificiella ögon som kan se längre. Det vet du väl?
Om inte så har du lite research att göra.

Jag tycker absolut inte det är konstigt. Det är den rykande pistolen och är ett så kraftigt bevis att allt det andra inte närmar sig övertygande på något sätt.
Nej det är inte sant. Detta uppfanns av dom som sitter och bestämmer vad de som tror att jorden är platt ska tycka. Jag har en kraftfull kikare och bra fotoutrustning, och dom båtarna dyker inte upp igen. Dom försvinner gradvis, och det sista som försvinner är masttoppen.

Södra korset är ett bevis på att södern är en viss riktning, och det fungerar inte på en platt jord. För att flygplan ska nå mellan kontinenterna på en platt jord måste dom flyga i 2800 km / h. Det är helt omöjligt, och då kan jorden inte vara platt.
Citera
2021-10-03, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Så du påstår att Grönlands storlek är korrekt avbildad på en Mercatorprojektion?

Det är ju tämligen lätt att falsifiera.
Nej, det har jag aldrig påstått.
Citera
2021-10-03, 15:48
Medlem
Citat:
Det är inte det som är min poäng. Min poäng är att gyrokompassen bevisar att latituder inte är cirklar med origio i nordpolen. Vilket i sin tur bevisar att ditt påtående om att "riktningar i söderut på en rund jord är detsamma som riktningarna på en platt jord" är felaktigt.
Latituder är cirklar på platt och sfärisk jord.

Citat:
Att vi tvingas till att ha projektioner är i sig ett bevis för att jorden inte är platt. Om jorden var platt skulle vi inte behöva några projektioner, en platt yta går utmärkt att återge utan projektioner.
Projektioner är ett bevis för att projektioner har ett användningsområde.
Citera
2021-10-03, 15:49
Medlem
Citat:
Nej det är inte sant. Detta uppfanns av dom som sitter och bestämmer vad de som tror att jorden är platt ska tycka. Jag har en kraftfull kikare och bra fotoutrustning, och dom båtarna dyker inte upp igen. Dom försvinner gradvis, och det sista som försvinner är masttoppen.

Södra korset är ett bevis på att södern är en viss riktning, och det fungerar inte på en platt jord. För att flygplan ska nå mellan kontinenterna på en platt jord måste dom flyga i 2800 km / h. Det är helt omöjligt, och då kan jorden inte vara platt.

Nej de kan zoomas tillbaks och man kan även se vatten bortom. Så länge utrustningen Klarar det..

Måste kolla upp mer om det med södra korset men hänvisar till boldoggs svar än så länge.

På en rund jord måste ett flygplan flyga emot en hastighet på 1400km/h när det flyger mot jordens rotation. Och eftersom atmosfären snurrar med så är det ett jävla motstånd omöjligt att besegra med dagens flygplan..

Så det verkar vara mycket som är omöjligt åt alla möjliga håll.
Citera
2021-10-03, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Enda anledningen till att det inte finns någon plattjordskarta är att jorden inte är platt. Vore jorden platt skulle det vara lätt att få fram en plattjordskarta.
Om det fanns bevis för att jorden var en glob hade du inte behövt sitta här och försvara den. Då hade du bara producerat bevis.
Citera
2021-10-03, 16:10
Medlem
Citat:
Runt sommarsolståndet är det mörkt samtidigt i Sydamerika och Afrika en del av dygnet. På samma sätt är det mörkt samtidigt i Afrika och Australien under en annan del av dygnet. På alla tre kontinenterna ses södra korset direkt söderut. Det är möjligt att Gleason inte är den rätta plattjordkartan, men det måste vara möjligt att göra en karta. Och då är problemet hur söderut kan vara åt samma håll oavsett om det är i Sydamerika, Afrika eller Australien? Tyvärr är det helt omöjligt på en platt jord, och vi vet att Sydkorset inte rör sig. Jag har sett det med egna ögon.
Hur bevisar Södra Korsets icke rörelse på himlen att jorden är rund?
Citera
2021-10-03, 16:12
Medlem
Citat:
Varför finns det ingen karta över den platta jorden? I flera år har vi hört att man jobbar med att göra en karta. Hittils har vi inte sett nogot om det, vilket inte är konstigt. Det är faktiskt helt omöjligt att göra en plattjordkarta som matchar verkligheten. Då skulle man tro att plattjordarna så småningom insåg att det är något fel med deras teori. Vi har inte sett något av det heller.
Jag vet inget om en plattjordskarta.

Hur vet du att det är omöjligt att göra en plattjordskarta?
Citera
2021-10-03, 16:13
Medlem
Citat:
Nej de kan zoomas tillbaks och man kan även se vatten bortom. Så länge utrustningen Klarar det..

Måste kolla upp mer om det med södra korset men hänvisar till boldoggs svar än så länge.

På en rund jord måste ett flygplan flyga emot en hastighet på 1400km/h när det flyger mot jordens rotation. Och eftersom atmosfären snurrar med så är det ett jävla motstånd omöjligt att besegra med dagens flygplan..

Så det verkar vara mycket som är omöjligt åt alla möjliga håll.
Plattjordseliten producerar videor där dom utelämnar det dom inte gillar. Om du ser vatten bakom har båten inte nått horisonten än.

Jag tror inte att du kommer att hitta något om Södra korset, för det är ett av ämnena som plattjordingar inte vågar gå in på.

Plan och jordens rotation orkar jag inte att gå in på igen. Flygplan rekker fram med 700 km/h. Vi vet det. Och vi vet också att 2800 km/h är det som behövs söder om ekvatorn för att nå fram i tid om jorden är platt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in