Citat:
Ursprungligen postat av
PrivatPiratPrimat
Ok om det stämmer verkar det finnas saker som är omöjlig på en platt jord och saker som är omöjliga på en rund jord.
Så vi får nog börja tänka på att vi människor påverkar vad vi ser mer än vi trott.
Du skiter ju fullständigt i att vatten inte går att kröka 360° runt ett fast objekt och sen snurra det och vattnet hålls kvar.
Blir du inte lite fundersam över det fenomenet som påstås hända?
Om det finns saker som är omöjliga på en platt jord, betyder det att jorden är rund.
Vi vet att vatten böjer sig runt jorden, och det har förklarats gång på gång, inte minst i den här tråden. Vi ser båtar försvinna bakom horisonten, och det betyder att vattnet är krökt. De kommer inte att dyka upp igen om du zoomar aldrig så mycket. Jag har provat det! Och perspektiv fungerar inte i detta sammanhang. Det är en desperat förklaring som vissa plattisar har uppfunnit och lagt ut på YT.
Pont Chartrain är ett annat exempel. Där ser vi att vattnet kröks, och jag har inte sett en enda trovärdig förklaring från dom som tror jorden er platt.
Jag tycker att det är konstigt att du vägrar tro alla andra bevis, bara för att du tvivlar på att vattnet böjer sig runt jorden.