Citat:
Fast man kan stoppa in Globaleye pga att Gripen är så mycket billigare att använda än F35, inte svårare än så.
Visst är F35 svårare att upptäcka, frågan är om ryska flygplan har den radarkraften att de kan upptäcka Gripen på +100 km på egen hand.
Så frågan är givet meteors räckvidd om ex Gripen eller någon av de andra kärrorna kan få inlänkad målinfo från andra källor, mark, fartyg, luft, andra stridsflyg om det har någon praktisk skillnad om du oavsett plattform kan skjuta robot på ryssen utan att synas.
Tittar man på i Syrien så är det inte F35 som Finland behöver utan attackdrönare.
Pantsir har slagits ut både i Syrien och Libyen, trots allt måste lvsystem sända aktivt för att ha en chans att använda sin arsenal, det gör dem samtidigt sårbara.
S300 har öht inte varit aktivt, S200 har däremot skjutit ned både drönare och flyg, inklusive ett ryskt spaningsflyg som israelerna gömde sig bakom.
Lvbatterier är beroende av radar som begränsas av jordens böjning, så att ryssarna kan se långt in över Finland på lägre höjder med markradar är inte möjligt.
Visst är F35 svårare att upptäcka, frågan är om ryska flygplan har den radarkraften att de kan upptäcka Gripen på +100 km på egen hand.
Så frågan är givet meteors räckvidd om ex Gripen eller någon av de andra kärrorna kan få inlänkad målinfo från andra källor, mark, fartyg, luft, andra stridsflyg om det har någon praktisk skillnad om du oavsett plattform kan skjuta robot på ryssen utan att synas.
Tittar man på i Syrien så är det inte F35 som Finland behöver utan attackdrönare.
Pantsir har slagits ut både i Syrien och Libyen, trots allt måste lvsystem sända aktivt för att ha en chans att använda sin arsenal, det gör dem samtidigt sårbara.
S300 har öht inte varit aktivt, S200 har däremot skjutit ned både drönare och flyg, inklusive ett ryskt spaningsflyg som israelerna gömde sig bakom.
Lvbatterier är beroende av radar som begränsas av jordens böjning, så att ryssarna kan se långt in över Finland på lägre höjder med markradar är inte möjligt.
Ja, men inte lägger man in GlobalEye gratis för man är givmild? Saab gör det av en ganska specifik anledning. Och den anledningen oroar mig inför ett potentiellt köp.
Ryssarna har aldrig haft sitt flygvapen i fokus som vi i Sverige och resterande av väst har. Och de planerar heller inte att använda sina stridsflyg för att ensamt angripa Finska mål mig veterligen. Det du säger "inlänkad målinfo från andra källor, mark, fartyg, luft, andra stridsflyg" gäller precis lika väl från Rysk sida.
Syrien är ett mycket dåligt exempel i min mening, dels har du en inkompetent regim med en totalt oduglig militär från topp till botten och motståndet saknar både flygvapen som radar, kompetent luftvärn. Då är nog Azerbaijan-Armenien mer intressant om vi ska diskutera luftvärn och drönare.
Gällande Pantsir är jag tveksam. Att det har fimpats flera system i Syrien är jag medveten om, men det har väl också vart fråga om hur pass aktiva dessa system var. Utöver det ska väl också dessa system arbeta i konjunktion med långdistanssystem (och faktiskt arbeta på både låg och hög höjd). Sovjet hade väl mycket problem med araberna på sådana punkter. Araberna följde Sovjetiskt råd till en början tills att de tog mark mot Israelerna och dumpade sina SAM-sköldar varpå de blev totalt överkörda.
Det lvsystem som skjuter behöver inte vara samma system som initialt målar.
I grund och botten ser jag det som att F-35 är ett mycket enklare system att hantera när det väl är i luften än vad Gripen är för Finland. Det krävs mer arbete och mer resurser för att skydda en Jas Gripen än att skydda en F-35.
Senast redigerad av Guesswhoiam 2021-10-03 kl. 15:26.
Senast redigerad av Guesswhoiam 2021-10-03 kl. 15:26.
r. Man gör klart en dedikerad F35 flygbas i norra Finland, nära norska gränsen där man kan tanka och framförallt utgå från första gången man skall attackera lede fi i öst. Finska målningar, startar från finsk bas i Finland och flygs av finnar.