Citat:
Ursprungligen postat av
ZodiacX
2st helt olika vittnesiakttagelser som sett Mark inom någar sekunders mellanrum på 2 olika platser?
Den ena säger att han lämnade huset och gick utan att vända sej om när huset exploderade, och en annan säger han stod på innegården bara sekunder efter explosionen.
Så Mark har alltså först lämnat huset för att sedan direkt efter explosionen gått in på innegården och stått där en stund.
Är det förklaringen?
Vittne 1:
Enligt GT/Expressens källa såg vittnet hur Mark Lorentzon lämnade huset, där han själv var bosatt, strax innan den våldsamma explosionen.
Den misstänkte bombmannen ska ha varit för tunt klädd i förhållande till väderleken.
När explosionen skakade lägenhetsbyggnaden vände han sig inte om.
Vittne 2:
Lars-Gunnar Wolmesjö, som bor granne med den efterlyste 55-åringen, observerade också en man på innergården som kan ha varit Mark Lorentzon.
– Jag var väldigt snabb ur min säng, jag gick direkt till min altan och tittade ut. Det stod en person på gården och jag skrek: ”Vad har du gjort din jävel!”, berättar Lars-Gunnar W och fortsätter:
– Han gav sig av väldigt fort.
Enligt Wolmesjö gick mannen norrut, men försvann snart ur sikte.
Alla iakttagelser är nog från innergården. Runt port 20-22 är min uppfattning. MGM är skriven i 20, så att han rör sig runt 22 är onormalt, LG bor i 22 på nedre botten. Men visst är det inte glasklart. Att LG skulle "jagat iväg" MGM genom att skrika "vad fan gör du" känns lite som en efterhandskonstruktion...
Antar att man kan ta sig ut från innergården både i norr och i söder.
Vännen påstod väl att MGM inte bott på Husargaten på rätt länge. Han kanske har en annan adress där han haft sina prylar, men vistats på Husarg. emellanåt. Snurrigt är det.