2021-10-03, 10:26
Medlem
rex144s avatar
och han älskade de alla.... det är en film titel

och denne Mark älskar sin mamma så mycket att han gick ut i krig
Citera
2021-10-03, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
och han älskade de alla.... det är en film titel

och denne Mark älskar sin mamma så mycket att han gick ut i krig

Mot helt oskyldiga, obeväpnade, sovande civilister
Citera
2021-10-03, 10:30
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Mamman vet var han är har man förhört henne?
Citera
2021-10-03, 10:31
Medlem
Graesklipparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Jag svarade på "Ja, här i Sverige är ordet synonymt med en löjlig figur, som något automatiskt nedsättande", så du tror dessvärre fel.

Ja, att det är en pejorativ term har vi redan konstaterat. Jag fick bara intrycket att du jämställde en kverulant med en sk. rättshaverist rakt av. Men för att bara så jag förstår dig rätt så anser du väl inte att det enbart är kverulanter som kan hamna facket där man ses om en rättshaverist?
Citera
2021-10-03, 10:32
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Nej, det har du rätt i. Själva haveriet består i att han inte kan acceptera att inte få rätt. "Rätt" är ju ofta inte något objektivt, men rättshaveristen har ofta ett svartvitt tänkande, där rätt är rätt (därför är det många aspergare i den här gruppen). Är man måttligt begåvad så kan man kanske inte vrida och vända på problemet, och då ser man bara sin egen "sanning". Det tyder på bristaned förmåga till mentalisering, och det är del av flera psykiatriska diagnoser.

En känd rättshaverist var dock Vilhelm Moberg, som varken var aspergare eller korkad, såvitt jag kan förstå.
Citera
2021-10-03, 10:33
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelia22-R2
Jag vet inte vilken skyddad värld du lever i men verkligheten ser faktiskt ut som jag beskrev för många människor idag. De allra flesta har lån på sin bostad, bil osv.... utan en tanke på att man skulle kunna hamna i en situation utan någon som helst inkomst.

"utförsäkringarna" består i att din arbetsförmåga bedöms i förhållanden till normalt förekommande arbeten efter sex månader)

Det är just detta som oftast är problemet..... Försäkringskassans bedömningar som endast syftar till att tvinga ut sjuka människor på arbetsmarknaden utan någon som helst hänsyn till läkarens intyg. Försäkringskassan har ju fått i uppdrag att hålla sjukskrivningsdagarna ner. Max 9 dagar per år i snitt är målet..... oavsett hur sjuka människor är.

Nu diskuterar inte jag detta med dig mer för det är inte detta som tråden ska handla om. Jag vill bara få fler att inse att hemlöshet kan drabba vem som helst av oss vanliga människor.

Ja, alltså på tal om rättshaverister. Jacob Carlander heter en psykolog som åker runt och föreläser om rättshaveristiskt beteende, och två centrala kriterier för rättshaverism är övertygelsen om att ha rätt, och det är viktigt att ha sista ordet. Fundera lite på det.

Ska du ta en diskussion om socialförsäkringsfrågor framöver så rekommenderar jag att du läser på lite, för att det ens ska vara möjligt.
Citera
2021-10-03, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Fan alltså,
5.500 inlägg och du kan inte läsa poängen utav mitt inlägg.
Igen:
OM,
Det sa pang i källaren, varför då utblåsta dörrar högt upp och inte i närheten av bomben?
(det är väl rätt skrivet och borde vara så lätt att förstå..!?)

Bomben var knappast packad och längst ner var det starkare dörrar medans längre upp i huset skitdörrar från 1970-talet? Även betong av sämre standard användes där det inte måste vara betong med bärkraft varav intryckta väggar. Tror det är en skitbomb dåligt blandad men överdimensionerad. En pyseffekt som blev ett rejält tryck där svaga punkter gett vika och sedan med mycket rökutveckling som följd.
Citera
2021-10-03, 10:34
Medlem
Lite förvånande kan tyckas att det plötsligt blivit flera vittnen i arla morgon av just M.L. som MGM, nä börjar bli för mycket historier i media om denne M.L. Kan tänka mig viss betalning utgår till sk vittnen till dessa historier/iaktagelser.

Filmen vid boendet ja den visar hans frustration i att inte få komma in och går inte att snacka bort, men anställda som säger att han tagit sig in nattetid är väl förtal om det inte finns med i FUP från tidigare händelse på boendet.

L-G.W. verkar mer än gärna vilja synas i press, jäkligt snabb också 10sek ur säng till altan för att klarvaket se mannen som försvann från innergården som trolig M.L. Visst håret med flinten och kroppshållning ev gångstil kan ju göra att L-G.W. är säker på sin sak.

Att GT/expressen valt att publicera namn och bild på MGM får stå för dem i nuläget medan AB och SVT håller den andra linjen.

M.L. är bara misstänkt i nuläget.
Citera
2021-10-03, 10:36
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
En känd rättshaverist var dock Vilhelm Moberg, som varken var aspergare eller korkad, såvitt jag kan förstå.

Han förstörde ju varken sin karriär eller stötte bort sin familj, så "haverist" vet jag inte...
Citera
2021-10-03, 10:38
Medlem
Han kan ha smugit sig ombord på någon lastbil som går utomlands. Medhavande en ryggsäck med litet mat. Han kontaktar sedan den utländske chauffören som ger honom sympati. Dessa utländska chaufförer vet om att det svenska samhället styrs av högfärd och besserwisser mentalitet.

Patetisk svensk polis. Dom har inga spår alls.
Citera
2021-10-03, 10:39
Medlem
Graesklipparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Han behöver inte vara psykiskt sjuk. Någonstans går en gräns. Han fick väl nog?

Nej, men det verkar råda lite olika uppfattningar här så jag använde kanske lite väl breda penseldrag.

Alla har som bekant en gräns, den här personen har uppenbart varit väldigt fäst vid sin mor, sen om det är på ett "sjukligt" sätt eller inte skiter jag i. Den här personen anser skulle behandlats annorlunda, det finns i regel alltid en lösning. Men uppenbarligen, har han fått en behandling som har fått denna att passera vad hans psyke klarade av. Inte heller skulle det förvåna mig att ju mer frustrerad han blivit desto mer kan man ha retat sig på honom och betett sig på ett än mer bryskare sätt vilket uppenbarligen verkar lett till en ond spiral här.

Tidningarna var snabbt ute med att kalla denne för en rättshaverist och faran med dessa. Och det vi snurrade iväg på var hur man använder det där jävla ordet egentligen. Om en mäniska som kanske inte tål så mycket blir utsatt för en för honom ytterst påtaglig stress så verkar det vara lite av en självklarhet att då bli stämplad som "haverist"
Citera
2021-10-03, 10:40
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Han förstörde ju varken sin karriär eller stötte bort sin familj, så "haverist" vet jag inte...

Som flera har påpekat i tråden har ordet rättshaveri inget alls att göra med att haverera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in