2021-10-03, 09:52
Medlem
Problemet med leasing är att det inte finns några fördelaktiga leasing avtal för oss som behöver åka 2-2500 mil om året.

Även om man gör en kalkyl på det hela och istället för leasa köper en elbil och laddar hemma så gör man en vinst först om 5-8 år, iaf när jag räknade efter vår egna situation.
Citera
2021-10-03, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Problemet med leasing är att det inte finns några fördelaktiga leasing avtal för oss som behöver åka 2-2500 mil om året.

Även om man gör en kalkyl på det hela och istället för leasa köper en elbil och laddar hemma så gör man en vinst först om 5-8 år, iaf när jag räknade efter vår egna situation.

Håller med - det blir alltid flera tillägg som man behöver kryssa i. Så i slutändan blir det väl i regel ändå dyrare än 3000 kr per månad att privatleasa.
Citera
2021-10-03, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
DN rapporterar idag att priset för privatleasing av elbilar rasat det senaste året:
Billigaste elbilarna att privatleasa - 12 modeller under 3 000 kronor/månad
Elbilarna har prislappar vi bara kunde drömma om för ett år sedan. I alla fall när det gäller privatleasing. Något stort har hänt. Här är listan på de billigaste elbilarna du kan leasa i Sverige i dag – från 1.990 kronor per månad.

https://www.dn.se/motor/billigaste-elbilarna-att-privatleasa-12-modeller-under-3-000-kronor-manad/
Borde inte detta få alla som gnäller på bensinpriset att hålla käften?

Varför? Det kommer va billigare äga bensin/dieselbil än elbil nu när skatten ska höjas så in i helvete. Läs på innan du yttrar dig.
Citera
2021-10-03, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Håller med - det blir alltid flera tillägg som man behöver kryssa i. Så i slutändan blir det väl i regel ändå dyrare än 3000 kr per månad att privatleasa.

Precis.

Enkelt räkneexempel där jag räknat på 2000 mil snitt om året på ena bilen.

2000 mil * förbrukning 0.62(stor diesel kombi) ger 1240 liter diesel * kostnad 18.72 ger kostnad på 23000:- sek om året i förbrukning, såklart exklusive service, försäkring, skatt, vilket ger ca 1900 i månaden.

Då kanske vissa tänker att då kan man lika gärna leasa när man ser summan vi lägger på drivmedel, problemet blir att man inte kan leasa en bil för 2-2500:- och kan köra 2000 mil om året.

Nästa problem som jag tror många tänker på är:

I mitt fall så äger vi bilen, en billig Svensson mellanklassbil som kanske är värd 30000:-

Ponera att vi ska köpa en elbil istället så behöver man lägga minst runt 100000:- för en vettig elbil med minst 40kwh batteripaket och som inte har batterihyra.

Alltså i mitt exempel om vi säljer bilen, och köper en elbil så måste vi skjuta in med 70000:- plus kanske ytterligare 10000 för installation av laddbox, alltså ca 80000:-

Vi skulle tjäna in först efter ca 5 år på elbilen, och det slår ju hårt psykologiskt på de flesta, 80000:- i fickan nu att renovera, investera, trygghet, eller att tjäna in dessa pengar om 5 år, mycket händer på 5 år.
Citera
2021-10-03, 10:11
Avstängd
Paris24s avatar
Någon som kan förklara vem som tar smällen att leasa en Renault Zoe för 3000 kr/månad 36 månader = 100.000 kr i totalkostnad. Samtidigt som det finns en annan tråd på FB som visar att en Zoe tappar värde från sitt inköpspris 350.000 kr till under 100.000 kr när den säljs 3 år senare?
Citera
2021-10-03, 10:14
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Precis.

Enkelt räkneexempel där jag räknat på 2000 mil snitt om året på ena bilen.
Jag har inte elbil. Men mitt matematiska sinne säger mig att nästan ingen kör 2000 mil på ett år med en elbil. För att komma så långt så krävs ett stort antal längre körningar t.ex Malmö-Stockholm 64 mil, och det gör man inte med elbil.

Men visst kan man hitta någon enstaka som kör exakt 10 mil till jobbet varenda dag i 200 dagar. Men VEM gör det i en liten Zoe...
Citera
2021-10-03, 10:19
Medlem
Ofta ingår ju bara 1000 eller 1500 mil om året. Räcker inte långt. En kontantinsats är något som vissa även kräver. Försäkring och vinterdäck ingår dessutom inte heller alltid.

I slutändan kommer du alltid få betala för värdeminskningen och räntan på finansieringen, oavsett bilmärke.
Citera
2021-10-03, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag har inte elbil. Men mitt matematiska sinne säger mig att nästan ingen kör 2000 mil på ett år med en elbil. För att komma så långt så krävs ett stort antal längre körningar t.ex Malmö-Stockholm 64 mil, och det gör man inte med elbil.

Men visst kan man hitta någon enstaka som kör exakt 10 mil till jobbet varenda dag i 200 dagar. Men VEM gör det i en liten Zoe...
Fler än vad du tror. Jag arbetar på ett ganska stort företag med över 1500 anställda som ligger på landsbygden. Nästan alla har 5-7 mil enkel väg till jobbet. Vimlar av elbilar på parkering av förklarliga skäl, säkert flera hundra. Men kanske inte så många Zoe, mest ID3, Kia och Tesla.
Citera
2021-10-03, 10:30
Medlem
AversisrevAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377

Priserns på privatleasing har dock gått upp kraftigt senaste tiden så man bör fundera på om det fortfarande är lönsamt.

Vad är ”senaste tiden”? Jag har inte märkt det, har du några siffror?

Frågan är i så fall vad det beror på, för räntan är fortsatt låg och nybilpriserna har inte skjutit i höjden, däremot har begagnatpriserna stigit pga bonus/malus och lång leverans på vissa nya bilar pga halvledarbristen.

Kanske det i så fall är utsikterna om höjda räntor? Men till viss del brukar avtalen tillåta högre avgift om räntorna stiger kraftigt.
Citera
2021-10-03, 10:32
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Fler än vad du tror. Jag arbetar på ett ganska stort företag med över 1500 anställda som ligger på landsbygden. Nästan alla har 5-7 mil enkel väg till jobbet. Vimlar av elbilar på parkering av förklarliga skäl, säkert flera hundra. Men kanske inte så många Zoe, mest ID3, Kia och Tesla.
Jag är inte lantis utan stadsbo, jag skulle aldrig komma upp i 2000 mil på ett år. Men du måste hålla med om att Zoe inte är den mest köpta bilen bland dina grannar, på landet kör man väl Volvo kombi och liknande.
Citera
2021-10-03, 10:36
Medlem
AversisrevAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24

Stockholmarna som lär ligga bra till i andel elbilar är också de som har längst årlig körsträcka i landet.
Citera
2021-10-03, 11:02
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss

Jag leasar en elbil och det var fascinerande att få offert på extrautrustningen, vissa grejer kostade 25 SEK i månaden och var en no brainer att lägga till, andra kostade typ 300 SEK i månaden trots att den gått på 5000 SEK om jag köpt bilen.

Det lönar sig definitivt att välja en leasingbil som har hyfsade utrustningspaket från start.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in