Citat:
Ursprungligen postat av
Tissetiss
Håller med - det blir alltid flera tillägg som man behöver kryssa i. Så i slutändan blir det väl i regel ändå dyrare än 3000 kr per månad att privatleasa.
Precis.
Enkelt räkneexempel där jag räknat på 2000 mil snitt om året på ena bilen.
2000 mil * förbrukning 0.62(stor diesel kombi) ger 1240 liter diesel * kostnad 18.72 ger kostnad på 23000:- sek om året i förbrukning, såklart exklusive service, försäkring, skatt, vilket ger ca 1900 i månaden.
Då kanske vissa tänker att då kan man lika gärna leasa när man ser summan vi lägger på drivmedel, problemet blir att man inte kan leasa en bil för 2-2500:- och kan köra 2000 mil om året.
Nästa problem som jag tror många tänker på är:
I mitt fall så äger vi bilen, en billig Svensson mellanklassbil som kanske är värd 30000:-
Ponera att vi ska köpa en elbil istället så behöver man lägga minst runt 100000:- för en vettig elbil med minst 40kwh batteripaket och som inte har batterihyra.
Alltså i mitt exempel om vi säljer bilen, och köper en elbil så måste vi skjuta in med 70000:- plus kanske ytterligare 10000 för installation av laddbox, alltså ca 80000:-
Vi skulle tjäna in först efter ca 5 år på elbilen, och det slår ju hårt psykologiskt på de flesta, 80000:- i fickan nu att renovera, investera, trygghet, eller att tjäna in dessa pengar om 5 år, mycket händer på 5 år.