Citat:
Ursprungligen postat av
Snigel222
Vad tycker ni svenskar om syrianer? Jag är själv syriansk och tycker att vissa syrianer är bra människor, andra är dåliga då dom är kriminella.
Vad tycker ni andra på forumet?
Alla syrianer jag träffat och i viss mån lärt känna har varit trevliga personer. Flera av dem i stadiga förhållanden med etniska svenskar, vilket för mig visat att de varit väl integrerade.
Men hur typiska är dessa för syrianer i allmänhet? Jag misstänker att de inte varit helt typiska. Dock tror jag verkligen att syrianer generellt sett är lättare att integrera i ett modernt västerländskt samhälle än muslimer. Av flera skäl.
Så jag antar att man kan säga att min bild av syrianer är förhållandevis positiv.
Gick förresten en kurs för länge sedan där jag lärde känna en tjej som var syrian. Vid ett tillfälle träffade vi en annan grupp där en av killarna också var det, och han slängde iväg frågan: "Är du möjligen syrian som jag?" Varpå hon svarade med att hålla upp ena handen och visa på sin förlovningsring. Vilket effektivt tog död på den konversationen... Jag borde ha frågat henne om det var sed bland syrianer att män bara pratar med kvinnor utanför släkten om de är intresserade av äktenskap... (Men andra syrianer jag mött har alltså gjort ett "modernare" intryck.)