2019-04-26, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Beror på vad du menar, syrianer som i den kristna folkgruppen eller de araber som kallar sig för syrianer? Finns ju olika sorters syrianer och de gillar inte varandra.

De kristna har jag inga problem med, jag har än så länge inte träffat någon som inte är välintegrerad i det svenska samhället.

Vilka araber?
Citera
2019-12-07, 19:59
Medlem
Syrianer/assyrier - vad har ni för erfarenhet?

Syrianer eller assyrier är Mellanösterns kristna men vänta bara för de är kristna betyder inte att de här löspack folket är något annorlunda än araber, turkar eller skillnad från andra folk i Mellanöstern. Utan de är samma skrot och korn.

Södertälje och Jönköping är de två städerna där assyrier/syrianer finns mest. Min egen erfarenhet av det här folket är att de är en av de äckligaste och vidrigaste bland de invandrargrupper vi har och göra med i Sverige. Hederskulturen är relativt stark hos denna folkgrupp, likaså som kusingifte. De är oftast väl kända inom de tunga kriminella organisationerna. Anledningen att de sällan syns på nutida brott är för att många av de sitter inne på kåken eller håller låg profil.

Vad har Flashbackare för erfarenhet av denna löspack?
Citera
2019-12-07, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av white-power
Syrianer eller assyrier är Mellanösterns kristna men vänta bara för de är kristna betyder inte att de här löspack folket är något annorlunda än araber, turkar eller skillnad från andra folk i Mellanöstern. Utan de är samma skrot och korn.

Södertälje och Jönköping är de två städerna där assyrier/syrianer finns mest. Min egen erfarenhet av det här folket är att de är en av de äckligaste och vidrigaste bland de invandrargrupper vi har och göra med i Sverige. Hederskulturen är relativt stark hos denna folkgrupp, likaså som kusingifte. De är oftast väl kända inom de tunga kriminella organisationerna. Anledningen att de sällan syns på nutida brott är för att många av de sitter inne på kåken eller håller låg profil.

Dom flesta syrianer,jag mött som ägare av krogar seriösa å trevliga dom brukar ha problem,med ungdomar som jobbar till a kassan faller in å drar.
Citera
2019-12-07, 20:05
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av white-power

Skitsnack. Det finns pack i alla grupperingar, även bland oss svenskar. Dom här är mycket bätre att ha att göra med än t ex somalier.
Citera
2019-12-07, 21:19
Medlem
-Emmanuels avatar
Min erfarenhet är god. De som har arbetat för mig är en dröm för arbetsgivare. Många har hög utbildning men svårt att få alla certifikat godkända pga. ineffektivitet i svenska systemet och röran i Syrien.

Edit. Jag vet också flera skickliga företagare.
Senast redigerad av -Emmanuel 2019-12-07 kl. 21:24.
Citera
2019-12-08, 00:05
Medlem
Cloecuds avatar
Mina erfarenheter är väldigt blandade. Dom syrianer som jag har haft att göra med inom restaurangvärlden har oftast varit riktigt opålitliga typer! Allt ska det fuskas med, och helst så skall folk arbeta till löner som ligger långt under lägstanivån. Har dom beställt en tjänst av en så måste man ABSOLUT se till att få betalningen i förskott för annars så kan det bli problem och tjafs när notan skall regleras! Dom försöker omförhandla, få "kompisrabatter" i efterskott, drar ut på betalningen så långt som det bara går osv osv..

Dom syrianer som jag har träffat utanför restaurangvärlden har dock oftast varit trevliga och välintegrerade. En av mina kompisar är t.om gift och har barn med en syrianska och hon är hur gullig som helst.
Citera
2020-07-05, 18:37
Medlem
SkattefriZons avatar
Danmark drar in uppehållstillstånden för syrianer. Borde vi göra det också?

Nu är det säkert i Syrien och Danmark skickar hem dom till sitt land. Vi borde självklart göra samma sak men vi vet att det sjukt nog inte kommer bli så.
Varför vill ni skicka hem dom eller inte skicka hem dom?

https://www.friatider.se/danmark-nu-drar-vi-uppehallstillstandet-syrierna-de-ska-sjalvklart-hem
Citera
2020-07-05, 18:41
Medlem
Känns ju lite sent. Kom inte syrianer mest på 80-talet?
Citera
2020-07-05, 18:43
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Jadå, skicka hem dom, om inte covid-19 hinner före.
Citera
2020-07-05, 18:45
Medlem
SkattefriZons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thunerman
Känns ju lite sent. Kom inte syrianer mest på 80-talet?

Nej jag tror dom flesta har kommit hit 2015 och framåt.
Dom ska hem och hjälpa sina länder att komma på fötter.Nu har dom fått hjälp och nu är det upp till bevis att dom själva också visar att dom kan hjälpa folk.
Citera
2020-07-05, 19:04
Medlem
Vindpinads avatar
Syrianer måste vara ett mycket uppblandat folk i grund och botten. En del ser ut som mörka turkar eller araber, andra mer europeiska som italienare eller spanjorer.

Syrianer är ett av alla klanfolk från Mellanöstern. Respekt, heder och starka familjeband är väldigt centralt i deras kultur. Fina kläder, smycken och bilar är också mycket viktigt. Det är mått på framgång och respekt. Många syrianer är bra människor som arbetar hårt i restaurangbranschen. Men tyvärr är en stor del av dom också kriminella. Inte alla givetvis, men många. Vet av egen erfarenhet.
Citera
2020-07-05, 23:21
Medlem
joffrey.baratheons avatar
stött på många fifflare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in