2021-10-02, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tesla har vattenkylning/värmeväxlare. Den kan både kyla och värma. Motor och elektronik kyls med olja. Oljan värmer kylvätskan. Kylvätskan värmer batteriet. Om kylvvätskan ska kylas skickas det till en kylare. Kylvätskans flöde kan styras med 8 ventiler som alla sitter i en enhet, octavalve.

I länken till Teknikens Värld ovan så står att man inte behöver byta glykol på en elbil.
Det gäller inte för Tesla.

Elmotorn är konstant inkopplad till hjulen via en kugghjulsutväxling och differential.
Eftersom elmotorn är lika stark vid låga som höga varvtal så behöver inte utväxlingen ändras.
Differentialen är som på en vanlig bil och är till för att ytter- och innerhjul skall gå olika fort i en kurva.
Vid backning körs motorn baklänges.

Är kylningen helslutet system eller finns kylarslangar
Citera
2021-10-02, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Servicekostnaderna och serviceintervallerna är olika för olika elbilar såklart.
Tex kräver Hyundai och Kias elbilar service varje 1.500e mil, för Renaults del gäller varje 3.000e mil, för Peugeot 2.500 mil etc.
Tesla utmärker sig här genom att inte kräva att service utförs för att behålla garantierna, de har dock ett rekommenderat serviceschema som innebär rengöring och smörjning av alla broms-ok var tolfte månad eller varje 2.000e mil, kupeluftfilter och kontroll/byte bromsvätska.

När bilarna blir några år gamla och har rullat 10-20.000 mil så kommer naturligtvis fler byten av vätskor och filter etc, tex byte av kylvätska, bromsvätska, växellåds-olja, AC-service, 12v startbatteri etc, vid olika miltal beroende på bilmodell.

Kylningen sker såklart med kylarvätska, men Tesla har även olje-kylning till motorn förutom kylvätska, hela 15 liter kylvätska har du i en Tesla model s medan en ZOE tex har 6 liter.

Batterierna brukar hålla bra, generellt ska man inte behöva bekymra sig över batteriets kapacitet de första 25-30.000 milen, även om man naturligtvis kan ha otur också.
Däremot håller generellt elmotorerna sämre, teslas äldre model s har stora bekymmer med defekta motorer, de höll knappt 10.000 mil, de nya lär vara bättre, men hur länge en elmotor håller vet man ju aldrig, min elmotor på min ZOE skar också vid 10.000 mil och andra elmotorer från tex continental har också haft kort livslängd, oftast blir det ett totalhaveri pga ett motorlager lager som ger upp eller sensorn/rotorn inne i motorn.

Reduktionslådorna brukar hålla bra, men även dessa kan såklart gå sönder, för att minska slitaget och öka livslängden kan man byta olja i lådan regelbundet.

Symptomen på en defekt låda eller elmotor är att bilen tjuter/skorrar när du kör.

Laddsystemen, växelriktare etc är också dyra grejor som kan gå sönder.

Chassikomponenter, fjädrar, stötdämpare etc tar också mer stryk på elbilar eftersom de är tyngre vilket naturligtvis ökar påfrestningarna.
På motorstarka elbilar slits även däcken hårt.

En annan sak man ska ha i åtanke när det gäller kostnaderna, är att elbilar är dyra att försäkra, ofta nästan dubbelt så dyra som en jämförbar bensinbil.

När det gäller milkostnad så kan man köra från väldigt billigt genom att ladda hemma, till väldigt dyr milkostnad om man laddar på offentliga laddstationer.

Det var konstigt - varför nypriset - i så fall borde halvförsäkring vara billigt - det brukar jag nöja mig med när bilen sjunkit till 100,000 i värde
Citera
2021-10-03, 08:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Det borde betyda NOLL servicekostnader på 10 år eftersom det är ett svetsat slutet
system utan packboxar o lager på sätt som remdrivna

Alldeles riktigt.
Kompressorn i mitt kylskåp höll i 30+ år.

Edit
Vid närmare eftertanke vet jag inte om alla rör är lödda som i ett kylskåp.
Men själva kompreesorn är sluten.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-10-03 kl. 08:58.
Citera
2021-10-03, 08:53
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Är kylningen helslutet system eller finns kylarslangar

Där finns en svaghet.
Många slangar blir det men temperaturen är hälften av vad den är på en fossilbil.

Saving a customer $15,300, Tesla Battery DIY Repair
https://www.youtube.com/watch?v=n8-OkfCcRAo

En Ford Mach-e har något fler slangar och är inte lika optimerade som på en Tesla MY
Mach-E Thermal System Part 2: A Detailed Comparison to the Model Y
https://www.youtube.com/watch?v=m1kHsd3Ocxc
Citera
2021-10-05, 23:29
Medlem
Citat:
Det borde betyda NOLL servicekostnader på 10 år eftersom det är ett svetsat slutet
system utan packboxar o lager på sätt som remdrivna

Nej, det är inte svetsat slutet. AC-systemet ser ut ungefär som på vilken bil som helst med skillnaden att kompressorn har en inbyggd elmotor och drivelektronik.

Här har du exempel på hur de ser ut:
https://www.sanden.com/objects/Sanden-Electrical-Compressors-2021.pdf

Dessa förekommer förstås inte enbart i batteribilar utan också i vissa hybridbilar. De brukar också användas för att kyla batteri och elektronik då det är varmt ute samt värma kupén då det är kallt, så man är mer beroende av den också. Vissa batteribilar kyler också batteriet direkt med AC-systemet.
Citera
2021-10-06, 12:09
Medlem
PeterNosters avatar
Kollade på Mister Auto efter reservdelar till Model 3.

Det var mest olika oljor och tillsatser.
Det fanns kitt till avgasröret vilket jag tyckte var liiiite konstigt.
Avgasrör hade de inget hemma just nu.
Citera
2021-10-06, 12:16
Medlem
Megaforces avatar
Det är i stort sett mest bromsskivor som byts på svenska teslor eftersom de får underkänt på besiktningen. En del andra elbilar motionerar bromsskivorna genom att kortvarigt slå till bromsarna i samband med motorbromsning. Då slipper man problem med rostbildning i bakre bromsskivor.
Citera
2021-10-06, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är i stort sett mest bromsskivor som byts på svenska teslor eftersom de får underkänt på besiktningen. En del andra elbilar motionerar bromsskivorna genom att kortvarigt slå till bromsarna i samband med motorbromsning. Då slipper man problem med rostbildning i bakre bromsskivor.

Eller så kan man vara smart nog att ha för vara att någon gång ibland bromsa till kraftigt nog för att "underhålla" bromsarna.
Citera
2021-10-07, 09:31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Bromsbeläggtest:
https://www.youtube.com/watch?v=DZ8O2tJOGLE&t=757s

Problemet med att bromsarna knappt används är vad som visas här:

Beläggen är limmade på en plåtbit. Limmet löses upp av fukt som inte torkar bort om man sällan bromsar och lossnar från underlaget.
Lösningen för elbilar och vanliga bilar är enligt det sponsrade testen är att beläggen är "spikade" på underlaget.

Den här killen har koll på det mesta:
https://www.youtube.com/user/EngineeringExplained
Citera
2021-10-17, 17:11
Medlem
Tråden verkar innehålla många poster om vad som ev. kan gå sönder på elbilar.
Men jag vill veta vilka servicepunkter som brukar finnas hos de bilföretag som vill "tvinga på" sina kunder service på el-bilar.

Min bror har en Tesla S och som jag förstår det gör dom ingen regelbunden service, eftersom det inte behövs. (enligt Tesla..)..

Varför "behövs" det på andra modeller...?, undrar

/T
Citera
2021-10-17, 18:06
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Men jag vill veta vilka servicepunkter som brukar finnas hos de bilföretag som vill "tvinga på" sina kunder service på el-bilar.

Min bror har en Tesla S och som jag förstår det gör dom ingen regelbunden service, eftersom det inte behövs. (enligt Tesla..)..

/T

Naturligtvis behöver även en tesla servas, tesla rekommenderar att man ska se över bilen regelbundet och serva den enligt ett rekommenderat serviceschema, bla bör bromsarna smörjas en gång per år eller varje 2000.e mil, kupeluftfilter ska bytas reglebundet, bromsvätska likaså, och AC-systemet ska servas, om man behåller bilen länge bör man även se över byte av kylvätska, startbatteri etc, men tesla kräver inte att du ska lämna in bilen på service för att garantierna ska gälla, det ansvaret ligger istället på kunden själv.

Alla andra biltillverkare kräver istället att du regelbundet ska serva bilen för att garantierna ska gälla, det är i princip samma saker man byter och servar på tesla som alla andra elbilar, det handlar om byte av kupeluftfilter, bromsvätka, kylarvätska, startbatteri, rengöring/smörjning av bromsar etc,,

Säkerhetsrelevanta kontroller som kontroll av bromsar, fjädrar chassikomponenter etc, görs ju också på varje service, men hos tesla ligger detta ansvaret istället hos kunden.

Hyundai och KIA har tätast serviceintervaller av alla elbilar, varje 1.500.e mil eller en gång per år.
Peugeot har tex varje 2.500.e mil eller en gång per år.
Renault varje 3.000.e mil eller en gång per år.
Volkswagen varje 3000.e mil eller vartannat år.

Utöver detta kan det även vara rekommenderat att byta oljan i växellådan efter åtminstone 10-15.000 mil.
Citera
2021-10-17, 18:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302

/T

Mysteriet kan bero på att de andra företagen bygger elbilar med delar från fossilbilarna.
De delarna är dimensionerade för att gå sönder om de inte underhålls. Det är för att hålla igång återförsäljarnätet.

Tesla har ju istället dimensionerat delarna efter bilens egenskaper. De hade ju inget gammalt förråd av fossilskrot. Dessutom behöver de inte försörja några återförsäljare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in