Citat:
Ursprungligen postat av
tenor302
Tråden verkar innehålla många poster om vad som ev. kan gå sönder på elbilar.
Men jag vill veta vilka servicepunkter som brukar finnas hos de bilföretag som vill "tvinga på" sina kunder service på el-bilar.
Min bror har en Tesla S och som jag förstår det gör dom ingen regelbunden service, eftersom det inte behövs. (enligt Tesla..)..
Varför "behövs" det på andra modeller...?, undrar
/T
Naturligtvis behöver även en tesla servas, tesla rekommenderar att man ska se över bilen regelbundet och serva den enligt ett rekommenderat serviceschema, bla bör bromsarna smörjas en gång per år eller varje 2000.e mil, kupeluftfilter ska bytas reglebundet, bromsvätska likaså, och AC-systemet ska servas, om man behåller bilen länge bör man även se över byte av kylvätska, startbatteri etc, men tesla kräver inte att du ska lämna in bilen på service för att garantierna ska gälla, det ansvaret ligger istället på kunden själv.
Alla andra biltillverkare kräver istället att du regelbundet ska serva bilen för att garantierna ska gälla, det är i princip samma saker man byter och servar på tesla som alla andra elbilar, det handlar om byte av kupeluftfilter, bromsvätka, kylarvätska, startbatteri, rengöring/smörjning av bromsar etc,,
Säkerhetsrelevanta kontroller som kontroll av bromsar, fjädrar chassikomponenter etc, görs ju också på varje service, men hos tesla ligger detta ansvaret istället hos kunden.
Hyundai och KIA har tätast serviceintervaller av alla elbilar, varje 1.500.e mil eller en gång per år.
Peugeot har tex varje 2.500.e mil eller en gång per år.
Renault varje 3.000.e mil eller en gång per år.
Volkswagen varje 3000.e mil eller vartannat år.
Utöver detta kan det även vara rekommenderat att byta oljan i växellådan efter åtminstone 10-15.000 mil.