2021-10-02, 15:36
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIANLUIGI1
Fast det du skrev i inlägget är ju lögn, ren och skär lögn. Varför ljuger du.

Vart ljuger jag.
Och sen spekulerar jag och visst kan det bli fel ibland.
Det är ju inte direkt så jag har en lärobok att luta mig på.
Och jag har också gått i skola så att tro jag inte vet det du vet är ju bara korkat.
Citera
2021-10-02, 15:38
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
För att det är högre där vattnet slutar än där TT står.
Kanske, en möjlighet.

Hur ser en fjällsjö ut? En vägg av vatten?

Så Turnig Torso står i en dal? Husen mellan TT och vattnet är också dolda, hur kommer det sig?
Citera
2021-10-02, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Så Turnig Torso står i en dal? Husen mellan TT och vattnet är också dolda, hur kommer det sig?

Ja hur kommer det sig när längre avstånd setts och det inte är så. För mig pekar det mot att det är en sänka efter vattnets avslut just i detta fall..
Citera
2021-10-02, 15:46
Medlem
GIANLUIGI1s avatar
Citat:
Ja hur kommer det sig när längre avstånd setts och det inte är så. För mig pekar det mot att det är en sänka efter vattnets avslut just i detta fall..

TT står inte i någon svacka.
Citera
2021-10-02, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIANLUIGI1
TT står inte i någon svacka.

Ok. Då är jorden oregelbunden kan vi slå fast.
Vattnet kan mycket väl vara högre än marken bara en liten bit bort utan att du kan observera det.
Sen om den är en glob är en annan fråga och kräver andra svar.
Citera
2021-10-02, 15:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
För att det är högre där vattnet slutar än där TT står.
Kanske, en möjlighet.

Hur ser en fjällsjö ut? En vägg av vatten?

Är det så då? Vi kollar.

https://usonmiljoteknik.se/turning-torso/

Flygfoto på TT där man även ser vattnet. TT står icke lägre än stranden. Det måste vara nåt annat som gör att vattnet skymmer nederdelen av tornet.

Hade vattnet varit platt som du påstår, hade man ju även sett stranden framför byggnaden, hur lågt det än står. Det gör man ju inte. Vattnet skymmer stranden totalt.
Citera
2021-10-02, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är det så då? Vi kollar.

https://usonmiljoteknik.se/turning-torso/

Flygfoto på TT där man även ser vattnet. TT står icke lägre än stranden. Det måste vara nåt annat som gör att vattnet skymmer nederdelen av tornet.

Hade vattnet varit platt som du påstår, hade man ju även sett stranden framför byggnaden, hur lågt det än står. Det gör man ju inte. Vattnet skymmer stranden totalt.

Jag tror det beror på andra faktorer och skulle bli väldigt förvånad om vattnet kan kröka. Kanske kröka genom att forsa åt ett håll pga av hur det ser ut och rör sig under vattenytan.

Men kan du visa på ett experiment där vattnet kröker pga gravitation el nåt så blir jag glad.

Men hur som helst har det setts längta avstånd utan att det täcker så detta med TT är tyvärr ointressant.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-10-02 kl. 15:57.
Citera
2021-10-02, 16:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag tror det beror på andra faktorer och skulle bli väldigt förvånad om vattnet kan kröka. Kanske kröka genom att forsa åt ett håll pga av hur det ser ut och rör sig under vattenytan.

Men kan du visa på ett experiment där vattnet kröker pga gravitation el nåt så blir jag glad.

Så nu skyms nederdelen av tornet pga vattnet forsar? Varför säger du så? Det är ju ingen fors i Öresund.

Ett experiment? Varför inte titta på världen som den ser ut?

https://www.zmescience.com/science/news-science/power-lines-curvature-earth-04233/amp/

Foto på elledningar över Lake Pontchartrain taget med teleobjektiv. Det syns tydligt att ledningsstolparna - som alla är lika höga - bildar en kurva.
Citera
2021-10-02, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Riktningar i söderut på en rund jord är detsamma som riktningarna på en platt jord, de är båda i förhållande till nord, geografisk eller magnetisk nord.

Däremot visuellt på en sfärisk jord ser riktningarna söderut att peka på alla åt samma punkt, men det är en fråga om olika kartprojektioners förhållande till kompassvinkel.

Det Södra korset kan inte ses direkt söderut oavsett var man än befinner sig söder om ekvatorn, den kan bara observeras på natten. Således kan Södra korset enbart observeras i den riktning där natten befinner sig. Detta fenomen talar för både en platt jord och en rund jord. I den platta jordens version av fenomenet rör sig himlen och inte jorden.
Under stora delar av dygnet är det mörkt samtidigt i Sydamerika och Afrika. Ändå ser dom södra korset samtidigt rakt i söder. Hur passar det med plattjordkartan?
Citera
2021-10-02, 16:18
Medlem
trickydicks avatar
Minns ett roligt YouTube-klipp som jag nu inte hittar En flatearter räknade på bild av ett hus med ett berg i bakgrunden. Han viste exakt vart bilden var tagen avstånd till huset och höjden på berget.
Ju mer han räknade på det ju mer ändrade han ståndpunkt. Han såg att jorden måste vara rund tillslut. Detta upprörde såklart de andra plattjordarna.

Nån som hittar klippet? Tror det var från SciMandans kanal.
Citera
2021-10-02, 16:21
Medlem
Citat:
Du tänker som en moralisk människa. Det är där felet ligger. En sån här sak njuter vissa skadade individer av, att bara kunna lura hela världen ger dom en enorm känsla av att vara mer gudalik än människa.

Sen tjänar ju nasa 52 miljarder per dag så det ekonomiska motivet finns ju.

Och att alla skulle vara med på det är ju fel.
Om jag inte kommit över detta hade jag lätt kunna utföra allt mitt arbete vad det än kunde vara med mentaliteten att den globala beskrivningen är korrekt.

Lantmätare funkar lika bra på en platt jord( troligtvis bättre)
Konstruktörer har det lättare på en platt jord och behöver aldrig tänka på kurvatur el dylikt. Där har jag personlig erfarenhet.
Navigatörer navigerar utifrån att jorden är platt.

Kan tänka mig det är många av dessa som fattat men inte vill bli utskrattad för konsensus är så stark..

Sen om dom gömmer mer land vet jag inte men det e ju lämpligt att göra en boll av världen så ingen tror det finns mer att utforska..

Men jag säger alltid, jag är öppen för starka glob bevis. Hade varit skönt om man kan lita på allt.
Vilka lantmätare navigerar på platt jord.
Vilka navigatörer navigerar utifrån jorden är platt källa på det.
Hur gick det med fotot på en platt jord har du hunnit skaffa det.
Alla andra planeter i solsystemet är glober sluta hitta på saker
Citera
2021-10-02, 16:36
Medlem
GIANLUIGI1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Vilka lantmätare navigerar på platt jord.
Vilka navigatörer navigerar utifrån jorden är platt källa på det.
Hur gick det med fotot på en platt jord har du hunnit skaffa det.
Alla andra planeter i solsystemet är glober sluta hitta på saker

För att han ljuger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in