Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Nej, vi vet inte.
Om man som du anser, att Hanif Bali ska betraktas som klandervärd då "vi vet inte" och han "kan ju också gått över gränsen för ett acceptabelt beteende, utan att bryta mot lagen", så säger man, att hon inte har gjort ngn falsk anmälan.
Om man däremot anser, att Hanif Bali inte ska betraktas som klandervärd då "vi vet inte" och åklagaren har lagt ner ärendet, så anser man rimligen att anmälan var falsk.
Jag menar inte att anklagelserna om bilder utgör någon grund för att betrakta HB som klandervärd.
En falsk anmälan innebär i min värld att man gör en anmälan som bygger på osanning.
Det kan vara så. Att hon ljuger om bildernas karaktär och/eller att hon förmåtts skicka dem. En falsk anmälan, kort sagt.
Men det kan också vara så att bilderna i någon mening faktiskt är sexuella, och att hon förmåtts att skicka dem. Dock inte så att säga tillräckligt sexualiserade för att nå upp till sexuell posering. Då är det, menar jag, inte en falsk anmälan.
Men åklagaren med sin utbildning och erfarenheter gör bedömningen att bilderna inte utgör grund för fortsatt förundersökning.