2021-10-02, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Snart kommer förtals anmälan in och Hanif kan casha in några hundra tusen

Det här är ett grovt brott att anklaga någon för.

Tyvärr fungerar det inte så.

Ingen har rent juridiskt förtalat någon.
Citera
2021-10-02, 11:53
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Nej givetvis kan det ha varit en bild på hennes svettiga fötter vilket ju kan vara sexuellt för vissa. Ja med din definition av sanningen som något subjektivt utifrån varje individs tycke och smak så har hon ju inte ljugit. Men i den vuxna världen som är verkligheten har hon det eftersom bilden inte anses vara av sexuell karaktär.

Jag säger inte att hon inte ljugit. Jag säger att vi vet inte, eftersom vi inte vet vad det var för bild och i vilken kontext den (eventuellt) skickades.
Citera
2021-10-02, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det finns bara en bild och den var helt oskyldig och det fanns inga belägg ens för att den har skickats till Bal eller begärts av honom. Den finns bara på kvinnans mobil.
Länk?
Citera
2021-10-02, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Du kanske skulle ha påtalat det runt de första 10.000 inläggen i tråden som behandlat just det som var orsaken till anmälan både till M och polisen nämligen en anmälan om uppmaning till sexuell posering som är ett brott.

En anmälan till M ledningen hade knappast rönt någon uppmärksamhet vare sig internt inom M eller i pressen om det rört en like på Tinder som anmälningsunderlag.
Jag har massa gånger sagt att jag är ointresserad av den legala frågan, och nu när fallet är nedlagt behöver vi väl inte diskutera det mer? Ni som bara bryr er om lagen, varför stannar ni kvar? Den biten är ju avgjord.
Citera
2021-10-02, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om bilden har ett sexuellt innehåll är något som åklagaren bedömt. Vad som bedömts är om bilden utgör sexuell posering, och så är det alltså inte.

De som i tråden påstått att en nakenbild skickats hade med all säkerhet fel. Finns heller inget stöd för att HB efterfrågat det.

Exakt! Tack.
Vilket är det enda som är relevant för den här tråden.
Då kan vi stänga den delen av diskussionen
Citera
2021-10-02, 11:56
Medlem
Citat:
Jag säger inte att hon inte ljugit. Jag säger att vi vet inte, eftersom vi inte vet vad det var för bild och i vilken kontext den (eventuellt) skickades.

Jo vi vet ju att den inte var av sexuell karaktär för det har rättsväsendet bedömt. Är du rättshaverist?

Eftersom fallet lades ner var anklagelserna alltså falska, för det har rättsväsendet bedömt. Fattar du?
Citera
2021-10-02, 11:57
Medlem
Troians avatar
Citat:
En åsikt som är vanlig och farlig idag. Bara man upplever att man blivit utsatt för något även om det är helt uppåt väggarna pga ens egna psykiska sjukdom ska det ändå inte betraktas som felaktigt utan ”du har rätt till din sanning”. Den filosofin är ju en grogrund för slik smutskastning. Vi måste kunna avfärda ogrundade anklagelser som falska.

Fast det är ju inte riktigt så svart-vitt. Det finns ju lägen där man inte är särskilt oense om sakomständigheterna, men däremot oense om det är brottsligt eller inte.

Men visst har du en poäng i sak. Just när det gäller den här typen av brott menar jag att den som anser sig utsatt inte kan förväntas ha full koll på vad som är lagligt eller inte.
Citera
2021-10-02, 11:58
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HYXXA
Länk?

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/ovriga-dokument/am-132330-21_bea_33_1_1.pdf
Citera
2021-10-02, 11:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Jo vi vet ju att den inte var av sexuell karaktär för det har rättsväsendet bedömt. Är du rättshaverist?

Eftersom fallet lades ner var anklagelserna alltså falska, för det har rättsväsendet bedömt. Fattar du?

Åklagaren bedömer om det rör sig om sexuell posering. Inte om bilden är av sexuell karaktär.

Flickan kan mycket väl upplevt bilden och situationen som ”sexuell”, och på den grunden anmält honom. Det går alltså inte att slå fast att anklagelserna var falska.
Citera
2021-10-02, 12:02
Medlem
Citat:

Det rättsliga definitionen är mer specifik än vanliga människors. Rimligtvis är bilderna inte helt oskyldiga, då skulle hon knappast ens försökt använda dem som bevis, det förstår du ju själv. Det enda som kan konstateras är att de inte är brottsliga.
Citera
2021-10-02, 12:03
Medlem
Citat:
Fast det är ju inte riktigt så svart-vitt. Det finns ju lägen där man inte är särskilt oense om sakomständigheterna, men däremot oense om det är brottsligt eller inte.

Men visst har du en poäng i sak. Just när det gäller den här typen av brott menar jag att den som anser sig utsatt inte kan förväntas ha full koll på vad som är lagligt eller inte.

Ja visst men här är det ju som jag skrev helt ogrundade anklagelser.

Visst hade det moraliska läget varit en annan om Bali tex varit otrogen Mot sin gravida sambo med en 15 åring och haft sex och erkänt detta men att det inte var brottsligt. Fast så var inte fallet
Citera
2021-10-02, 12:04
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det är bara du som tror att det är en betydande skillnad här och en åklagare skulle åtala om det var ett gränsfall för att få saken prövad men nu blev han inte ens misstänkt för brott.

PS. Ska du backa från din förra lögn som jag avslöjade dig med?
(FB) Hanif Bali anklagad för olämpligt sexuellt beteende mot 16-åring (Utredn nedlagd)

Nej, en åklagare ska åtala om den anser att det gå att få den anklagade dömd. Den bedömningen gör inte åklagaren.

Givetvis har åklagaren tagit del av hennes historia, och skulle hon påstått att HB exempelvis misshandlat eller våldtagit henne så skulle man antagligen öppnat en utredning också för det. Men nu har några sådana uppgifter inte framkommit, så den nedlagda utredningen avser endast utnyttjande av barn för sexuell posering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in