2021-09-16, 08:56
Medlem
thebandit777s avatar
Bytte till Cheap Energy förra månaden, men priset i avtalet stämmer inte. Elpriset enligt Cheap Energy är 88,99 öre/kWh - spotpriset ligger på 0,588.

Fakturan är dubbelt så dyr som enligt avtalets exempel. Är jag blåst? Vad kan jag göra?
Citera
2021-09-17, 11:47
Medlem
don tonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Bytte till Cheap Energy förra månaden, men priset i avtalet stämmer inte. Elpriset enligt Cheap Energy är 88,99 öre/kWh - spotpriset ligger på 0,588.

Fakturan är dubbelt så dyr som enligt avtalets exempel. Är jag blåst? Vad kan jag göra?

Tror att priset du har fått är utan moms och skatter.... Brukar vara så som skojjarna plockar kunder.
Ett seriöst elbolag nämner vad totalsumman blir per kWh.
Citera
2021-09-17, 22:36
Medlem
Stoppables avatar
Citat:

Om du är privatperson så åberopa ångerrätten.
Citera
2021-09-17, 22:39
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av don tony
Tror att priset du har fått är utan moms och skatter.... Brukar vara så som skojjarna plockar kunder.
Ett seriöst elbolag nämner vad totalsumman blir per kWh.

Olagligt att ge priser exkl moms mot privatperson, så om så är fallet så är det bara att bestrida fakturorna och byta elleverantör.

Ett seriöst elbolag (finns väldigt få tyvärr) använder sig utav telefonförsäljare som endast bryr sig om provision och kommer göra allt dom kan för att få kunderna att signera avtalen.

"Fast månadsavgift" används frekvent, "Det är bara 89 kr per månad!"
"Kommer hela min faktura endast vara 89 kr per månad?"
"Exakt! Din månadsavgift kommer vara 89 kr."

"Premium priset du får av mig sköts utav våra inhouse-buyers som köper/tradar på daglig basis och ger våra kunder de absolut lägsta möjliga priserna!"
Fakturan som sen kommer är 2x högre än vad det egentliga spotpriset är.

Osv osv osv.
Citera
2021-09-18, 07:52
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoppable
Om du är privatperson så åberopa ångerrätten.

Tror det har gått för lång tid sedan avtalet tecknades, men det finns ingen bindningstid så jag mailade och sa upp skiten. Återstår bara att se om de kommer att krångla.
Citera
2021-09-21, 09:54
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Tror det har gått för lång tid sedan avtalet tecknades, men det finns ingen bindningstid så jag mailade och sa upp skiten. Återstår bara att se om de kommer att krångla.

Ingen bindningstid hos dom brukar innebära 24 månaders uppsägningstid.
Citera
2021-09-21, 09:58
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavur2020
Hej!

En äldre bekant till mig har blivit lurad av detta "elbolag".
Han är världens snällaste människa som råkar ut för detta.

*De riktar sig främst in på småföretagare som inte har någon ångerrätt enligt lag.

*De kan börja samtalet med "Hej jag ringer på en undersökning.." "Hej jag ringer från DITT elbolag och vill bara kolla om... " sen när de fått ut alla uppgifter så registrerar de ett byte med bindningstider från 24mån uppåt.

*De är kända av elmarknadsbyrån som bedrägeri.
*Elskling.se har bannat de från deras hemsida.

Googlar man på Stockholms elbolag ab och läser omdömen så kan man se hur människor har blivit lurade.
https://www.google.com/search?q=stockholms elbolag

*Det är 4 kvinnor som äger företaget som lurar människor att byta till deras "elbolag"!
2016 omsatte de 14 miljoner och 2018 omsätter de 172 miljoner.

Jag blev förbannad när jag fick reda på detta, har pratat med lite kriminella barndomsvänner jag har som är sugna på att göra lite hembesök. Men jag tackade nej i sista sekund.

Vad har ni för erfarenheter kring detta bolag?

bra att namnen är ute på dem. då de inte tycker lagöverträdelser är nåt allvarligt så är det fritt fram att ge sig på dem! nån av de duger väl att penetrera?
Citera
2021-09-24, 00:53
Medlem
Citat:

Ring/kontakta konsumentombudsmannen.
Det verkar faktiskt som att det "Cheap Energy" håller på med saker som är kriminella.

Men såna här svin verkar oftast komma undan med sina brott, till skillnad från nån fattig stackare som snattar mat eller åker utan biljett i kollektivtrafiken.

Ju mer pengar en brottsling lyckas roffa åt sig, desto mindre är risken att denne får nåt straff för det.

Även om detta företag lyckas fiffla sig till att dom inte får något straff, så är faktum att det dom gjort och gör, är verkligen omoraliskt.

Såna som skor sig på gamla och försvarslösa människor, och människor som är lite "dumsnälla" och lätta att manipulera för proffs som cheap energi, ja dom måste ju vara psykopater.

Man undrar hur dom sover gott om nätterna.

Girighet kombinerat med psykopati/sociopati och en allmän brist på moral är en farlig kombination.

Det finns även advokater man kan få gratis råd av, sök på Google, för advokater kan nog mer om lagen än dessa svin.
Lycka till
Citera
2021-10-02, 04:00
Medlem
De söker folk:
https://jobb.blocket.se/ledigt-jobb-i-kavlinge/Stockholms-Elbolag/Ny-medarbetare-s%C3%B6kes-till-v%C3%A5rt-trevliga-kontor-i-L%C3%B6ddek%C3%B6pinge/1900367
Citera
2021-10-02, 04:07
Medlem
Går det att få fram några namn och adresser så att de kan få hembesök?
Citera
2021-10-02, 05:57
Medlem
De uppger sig ha ett stockholmskontor på Strandvägen 7A (som man inte kan vare sig besöka eller skicka post till). Men där ligger ett hotell (finns kontor i bottenvåningen men de har en annan adress tror jag).
Citera
2021-10-02, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
De uppger sig ha ett stockholmskontor på Strandvägen 7A (som man inte kan vare sig besöka eller skicka post till). Men där ligger ett hotell (finns kontor i bottenvåningen men de har en annan adress tror jag).
Adressen Strandvägen 7A går ju till ett företag som hyr ut virtuella kontorsplatser. Personerna bakom Stockholms Elbolag har knappast varit där, syftet med den adressen är nog bara att ge företaget en trovärdig image. Ett sätt att leva upp till namnet Stockholms Elbolag.

Stockholms Elbolag,
Svealands Elbolag,
Energi2 Elhandel,
Elify Energy Group,
Morningside Group
styrs allihop från adressen Teknikvägen 14 Löddeköpinge (nybyggt kontor i industriområde).

Tre av bolagens styrelsepersoner bor dessutom i Löddeköpinge.

Av någon anledning håller Cheap Energy till på Kansligatan 7 Kävlinge med boxadress i närbelägna Furulund.
Styrelseledamoten i samtliga energibolag är dock också skriven på en adress i Kävlinge.

Handlar om människor som vill sitta hemma och kela med sina hundar samtidigt som systemet hostar ut fakturor. Tillför inget mervärde. "Entrepenörsskap" när det är som sämst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in