2021-10-02, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Varför skulle man inte tro på vittnet menar du?

Har inga skäl att inte tro på vittnet. Just genom att det är en granne och någon som verkligen känner igen snubben ifråga och att tidspunkten är så exakt angiven EFTER bombdådet, så ser jag inte någon anledning att misstro vittnet.

Men det är väldigt mycket aktiviteter som utgår från det vittnesmålet och jag öppnade bara för möjligheten att eftersom man inte hittar mannen så kanske han är kvar i huset fast inte en hel kropp då och att explosionen och branden kanske var så kraftig att det inte blev mycket kvar av kroppen.

Men någongång måste man ju börja städa upp i huset och då kommer kanske en liten kroppsdel fram.

Så jag tror att det är bara att vänta och se hur det blir.
Citera
2021-10-02, 09:26
Medlem
Här finns en video på honom när han pratar med mamman genom klättring.
Där ser man även hans cykel och det är inte en damcykel 😅
https://www.expressen.se/tv/nyheter/bilderna-visar-mark-lorentzon-vid-mammans-aldreboende/
Citera
2021-10-02, 09:28
Medlem
Vad är det som säger att han inte kunnat lämna landet innan han blev efterlyst? Det tog ju ändå några dar?

Bil till Danmark?
Citera
2021-10-02, 09:28
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Svenskarnas falska godhet. Man vurmade över afghaner och körde elbil i stället. Denna stackare lämnades åt sitt eget öde. Ut skulle han också när mamma blev sjuk. Värden tänkte väl hyra ut lägenheten till ockerhyra åt ett företag. Alltfler människor i marginalen är pressade. En del har styrka att ge igen.

Och denna falska godhet gör allt fler arga. Skillnaden är att de flesta inte agerar på den mer än verbalt. Mark saknade den spärren. Det finns fler som han och en självransakan och analys är alltid viktig i ett samhälle. Värdarna får faktiskt representera en mänsklig aspekt och göra bedömning. Jag är iaf för en Lex Mark efter detta där värdarna börjar se människan i fall som detta.
Citera
2021-10-02, 09:30
Medlem
Men hur tänker du här? Du tror på vittnet som sett honom EFTER att bombem briserat och sedan tror du ändå han blivit ihjälsprängd av explosionen...
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Har inga skäl att inte tro på vittnet. Just genom att det är en granne och någon som verkligen känner igen snubben ifråga och att tidspunkten är så exakt angiven EFTER bombdådet, så ser jag inte någon anledning att misstro vittnet.

Men det är väldigt mycket aktiviteter som utgår från det vittnesmålet och jag öppnade bara för möjligheten att eftersom man inte hittar mannen så kanske han är kvar i huset fast inte en hel kropp då och att explosionen och branden kanske var så kraftig att det inte blev mycket kvar av kroppen.

Men någongång måste man ju börja städa upp i huset och då kommer kanske en liten kroppsdel fram.

Så jag tror att det är bara att vänta och se hur det blir.
Citera
2021-10-02, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Är du säker på att så var fallet under hela perioden? Att besök möjliggjordes.
Han låter onekligen sjuk annars - om han utan att blivit avhyst agerade aggressivt.
Konsekvenserna av att psykiskt sjuka människor lämnas åt sig själva om de inte har starka anhöriga eller självinsikt och styrka att kämpa.

Det är lite oklart. Enligt mailen verkar det som han fått träffa henne och skyddsstoppet bara varade en kort stund. Men enligt denna personalen var det helt stopp.
Så det kan ju vart så att det var längre än jag trodde.
https://www.expressen.se/nyheter/tidigare-anstalld-vi--fick-porta-lorentzon--fran-aldreboendet/
Citera
2021-10-02, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Men hur tänker du här? Du tror på vittnet som sett honom EFTER att bombem briserat och sedan tror du ändå han blivit ihjälsprängd av explosionen...
Ja det är en märklig vändning. Varför tror inte polisen på vittnena spm har sett honom. Har de motstridig information eller är det vittnena som inte är trovärdiga?
Citera
2021-10-02, 09:35
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexkl87
Här finns en video på honom när han pratar med mamman genom klättring.
Där ser man även hans cykel och det är inte en damcykel 😅
https://www.expressen.se/tv/nyheter/bilderna-visar-mark-lorentzon-vid-mammans-aldreboende/

Stackars människa, inte för att jag försvarar hans sprängning. Han måste verkligen mått riktigt dåligt. Vingla på staplade trädgårdsmöbler i bar överkropp för att tala med mamman. Han hade behövt hjälp.
Citera
2021-10-02, 09:37
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexkl87
Om man läser mailen han skickat och svaren från chefen på hemmet så verkar det som att han fått träffa henne. Han har ju även klättrat upp på fasaden och pratat med mamman. Senast häromdagen satt han och gosade med mamsen i parken utanför med några vänner. Polisen verkar ha kommit och avhyst honom någon gång men då har han vart stökig.

Tack. Fast jag tror att faktiska besöksförbud iaf under en period kan ha framkallat stämningen och hans beteende. Så nedrans ointelligent av boendet och myndigheterna att inte förstå hans starka behov av att ”skydda” modern och fortsätta deras tajta relation. Han har också genomgått ett trauma när modern blivit plötsligt sjuk och tillvaron förändrats så drastiskt
Citera
2021-10-02, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Stackars människa, inte för att jag försvarar hans sprängning. Han måste verkligen mått riktigt dåligt. Vingla på staplade trädgårdsmöbler i bar överkropp för att tala med mamman. Han hade behövt hjälp.

Nej, alltså det är verkligen inte en frisk människa. Någon borde ha gjort ororsanmälan.
(Vilket man kan göra på vuxna. Jag gjorde en på min plastpåse-byx-granne som verkar vara väldigt lik Mark egentligen. )
Citera
2021-10-02, 09:38
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
När kan man få veta på vilken våning det smällde?

Med tanke på att tre portingångar på gatunivå fortfarande är helt stängda, samt att så många människor (140 lägenheter) inte fått komma tillbaka hem, så är väl källaren mest trolig.
En sådan där sammanbindande labyrintliknande källargång som grenar av sig till flera delar av hela huset, och där en kraftigare bomb förvandlar källaren till en slags expansionskammare som trycker på upp genom varenda kanal uppåt/utåt.

Lär få veta tids nog. Tror även bilder kommer uppvisas, men jag tror definitivt att det briserat något större i källargångarna.
Citera
2021-10-02, 09:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goboobog
Vad är det som säger att han inte kunnat lämna landet innan han blev efterlyst? Det tog ju ändå några dar?

Bil till Danmark?

Han borde haft åtminstone ngn dag på sig att dra gissar jag, han kan sitta på vischan i Polen nu tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in