2021-10-02, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Bara en Googling bort:
/.../Although the overall risk of severe illness is low, pregnant people and recently pregnant people are at an increased risk for severe illness from COVID-19 when compared to non-pregnant people.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/need-extra-precautions/pregnant-people.html

Maternal and Neonatal Morbidity and Mortality Among Pregnant Women With and Without COVID-19 Infection
The INTERCOVID Multinational Cohort Study
Conclusions and Relevance In this multinational cohort study, COVID-19 in pregnancy was associated with consistent and substantial increases in severe maternal morbidity and mortality and neonatal complications when pregnant women with and without COVID-19 diagnosis were compared. The findings should alert pregnant individuals and clinicians to implement strictly all the recommended COVID-19 preventive measures.
https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/fullarticle/2779182?guestAccessKey=fed2ea98-6893-42aa-87e4-9664222f3842&utm_source=For_The_Media&utm_medium=r eferral&utm_campaign=ftm_links&utm_content=tfl&utm _term=042221

Arbetsmiljöverket verkar ha googlat dom också. Gravida är riskgrupp då fostret sätter ner immunförsvaret hos modern. Därför ska gravida skyddas när Sverige öppnar upp.
FHOM tycker att gravida ska gå till jobbet som vanligt.
Citera
2021-10-02, 08:02
Medlem
Citat:
Bara en Googling bort:
/.../Although the overall risk of severe illness is low, pregnant people and recently pregnant people are at an increased risk for severe illness from COVID-19 when compared to non-pregnant people.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/need-extra-precautions/pregnant-people.html

Maternal and Neonatal Morbidity and Mortality Among Pregnant Women With and Without COVID-19 Infection
The INTERCOVID Multinational Cohort Study
Conclusions and Relevance In this multinational cohort study, COVID-19 in pregnancy was associated with consistent and substantial increases in severe maternal morbidity and mortality and neonatal complications when pregnant women with and without COVID-19 diagnosis were compared. The findings should alert pregnant individuals and clinicians to implement strictly all the recommended COVID-19 preventive measures.
https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/fullarticle/2779182?guestAccessKey=fed2ea98-6893-42aa-87e4-9664222f3842&utm_source=For_The_Media&utm_medium=r eferral&utm_campaign=ftm_links&utm_content=tfl&utm _term=042221
En ökad risk, ja, men från låga nivåer. Och det förklarar inte varför bara två gravida har dött i Sverige under hela pandemin.
Citera
2021-10-02, 08:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
En ökad risk, ja, men från låga nivåer. Och det förklarar inte varför bara två gravida har dött i Sverige under hela pandemin.
Varför har du fortfarande dödsfall som indikation på allvarliga komplikationer?

Jag kan tänka mig att det hänger ihop med kvalitén på vården men framförallt kapaciteten.
Citera
2021-10-02, 08:05
Medlem
Citat:
Varför fabulerar du kring detta fortfarande?

Redovisa dina källor för ditt påstående.
Vilket av påståendena?

Flockimmunitet = vaccinationsgraden skyddar även andra. Det är definitionen av flockimmunitet.

Kanadas fall:
https://health-infobase.canada.ca/covid-19/epidemiological-summary-covid-19-cases.html#a9
Citera
2021-10-02, 08:08
Medlem
Citat:
Det där är inte just nu, utan summan av alla Kanadas ovaccinerade fall ända sen 14 december förra året.

Om vaccinet stoppade smittspridningen så borde vi se färre fall även bland ovaccinerade, och bli befolkningsgrupper med låg vaccinationsgrad, exempelvis barn. De vaccinerade skulle skydda de ovaccinerade från att smittas.

Om man har vaccinerat 50% av befolkningen, men "bara" får 50% färre fall i befolkningen, så innebär ju det att vaccinet inte stoppar smittspridningen? Det stoppar ju bara utvecklandet av sjukdom i den här gruppen som är vaccinerade.
Vaccinen gör ju inte riktigt det eftersom många vaccinerade verkar bli sjuka och en del dör. Sen så är det ju de som blivit sjuka som smittar mest.
Citera
2021-10-02, 08:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Vilket av påståendena?

Flockimmunitet = vaccinationsgraden skyddar även andra. Det är definitionen av flockimmunitet.

Kanadas fall:
https://health-infobase.canada.ca/covid-19/epidemiological-summary-covid-19-cases.html#a9
Jag vill att du redovisar en artikel där det framgår att vaccinerade smittar lika mycket som ovaccinerade.

Helst inte några egna hopkokta statistikberäkningar utan en klar redovisning.

Publicerad i någon av de seriösa kanalerna.
Citera
2021-10-02, 08:14
Medlem
virvelbaggs avatar
Vilka är det som i media filmas bakifrån med luva/mössa och förvrängd röst?

Sex köpare, kriminella och just det, ovaccinerade sjuksköterskor.
Sjuksköterskan Maria vill inte vaccinera sig: ”Har antikroppar”

Men bland sjukvårdspersonalen finns fortfarande många som inte vill vaccinera sig. En av dem är sjuksköterskan Maria som menar att hon med hjälp av skyddsutrustning ändå kan garantera säkerheten för patienterna.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sjukskoterskan-maria-vill-inte-vaccinera-sig-har-antikroppar

Maria som inte heter Maria vill inte gå ut med vem hon är. Är inte detta helt sinnessjukt.

I början skulle vaccinet stoppa pandemin, men vaccinet skyddade inte bra mot sjukdom.
Men nu verkar det gör det igen och all smittspridning beror på ovaccinerade. Ingen grupp i samhället är väl just nu så bespottad som ovaccinerade sjuksköterskor. Oavsett om de sprider smitta runt sig eller inte.
Citera
2021-10-02, 08:15
Medlem
Citat:
Varför har du fortfarande dödsfall som indikation på allvarliga komplikationer?

Jag kan tänka mig att det hänger ihop med kvalitén på vården men framförallt kapaciteten.
Har du vaknat på fel sida eller? Det var exakt det här jag frågade postaren, som själv är från Bulgarien.

Men jag förstår nu att du "kan tänka dig" att vårdkvaliteten är sämre i Bulgarien. Tack, det hade jag aldrig kunnat föreställa mig.
Citera
2021-10-02, 08:15
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Det är ju betryggande att de har en smittskyddsläkare som går till botten med problemet. Misstänker att Tegnell och company kan försöka köra in en fura i det arbetet.

Edit:
En man som gör sitt jobb!

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är rätt att inte tillåta rena lögner på tex. Tuben oavsett om det gäller vaccin, 5G, covid, judar, marsmänniskor eller vad som helst.
Däremot är det viktigt att inte blockera saklig kritik, självupplevda erfarenheter och liknande.

Svårigheten är naturligtvis att sätta upp lämpliga gränser och förklara dessa så att alla förstår.
Är man lite paranoid så anser man troligen att dessa lögner för det första inte är lögner och för det andra tas de bort av de som ingår i konspirationen, inte för att det är lögner.

” Till exempel kommer nu innehåll som hävdar att influensavaccin orsakar infertilitet, eller att sprutor mot mässlingen, påssjuka och röda hund kan orsaka autism, att tas ned.
– Vi tar bort saker som att vaccin är farliga eller orsakar hälsoproblem, att de orsakar autism, cancer, infertilitet eller att de innehåller mikrochip, säger Youtubechefen Matt Halprin till Washington Post.”
Citera
2021-10-02, 08:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Har du vaknat på fel sida eller? Det var exakt det här jag frågade postaren, som själv är från Bulgarien.

Men jag förstår nu att du "kan tänka dig" att vårdkvaliteten är sämre i Bulgarien. Tack, det hade jag aldrig kunnat föreställa mig.
Kan tänka mig att den är överbelastad om inte annat.

https://apnews.com/article/coronavirus-pandemic-health-pandemics-bulgaria-bucharest-a7541bb8eb92fdc7756983cbf2371a6c

Kan tänka mig att deltavarianten tar hårdare även på gravida i kombination med vaccinovilja.
Senast redigerad av arbetet 2021-10-02 kl. 08:19.
Citera
2021-10-02, 08:21
Medlem
Citat:
Jag vill att du redovisar en artikel där det framgår att vaccinerade smittar lika mycket som ovaccinerade.

Helst inte några egna hopkokta statistikberäkningar utan en klar redovisning.

Publicerad i någon av de seriösa kanalerna.
Det är mycket man vill här i livet, men bevisbördan ligger på den som säljer in ett läkemedel.

Jag har inte sett några indikationer eller kvalitetsstudier på att vaccinet stoppar smittan på populationsnivå. Inte en enda. Tills jag ser bevis på att ett läkemedel har en egenskap utgår jag från motsatsen. För det är så man gör.
Citera
2021-10-02, 08:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det är mycket man vill här i livet, men bevisbördan ligger på den som säljer in ett läkemedel.

Jag har inte sett några indikationer eller kvalitetsstudier på att vaccinet stoppar smittan på populationsnivå. Inte en enda. Tills jag ser bevis på att ett läkemedel har en egenskap utgår jag från motsatsen. För det är så man gör.
Varför då?

Du kan använda dig av befintliga siffror. Som sämst skyddar mRNA-vaccinerna runt 60% mot nya varianter. Du kan alltså börja med att räkna bort dem från de smittsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in