2021-10-02, 01:07
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyanCrocker
Min fråga är varför åklagaren berättar att inga bilder av sexuell karaktär skickats. Men inte berättar att han aldrig efterfrågat bilder av sexuell karaktär.

Är det för att bilder har skickats av icke sexuell karaktär, men inga bilder av någon typ har efterfrågats?

Åklagaren har inte sagt det du påstår.
https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/ovriga-dokument/am-132330-21_bea_33_1_1.pdf
Citera
2021-10-02, 01:08
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Beroende på kontext skrev jag. Om någon efterfrågat ”sexiga bilder” och då får en bild i djup urringning, så skulle jag kalla det för ”sexuell karaktär”.

Jo, men då pratar du om omständigheter och inte om bildens innehåll, vilket jag ville få fram från början. Men nu har du erkänt det.

Du rör dig i någon form av gränsland mellan filosofi och juridik, lite som du känner för.
Citera
2021-10-02, 01:10
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Istället för att utgå från dina egna tankar kan vi hålla oss till lagen som åklagaren redogör för:
Fråga är om bilderna och omständigheterna kring dessa kan
utgöra brottet utnyttjande av barn för sexuell posering. För att
det ska vara frågan om sexuell posering i den mening som
avses i lagtexten krävs att det antingen är frågan om
medverkande i eller utförande av sexuell handling eller ohöljd
exponering av sexuell innebörd. Handlingen ska för en vuxen
person ha en klar och otvetydig sexuell karaktär (se prop
2004/05:45 s 146).
Aktuella bilder kan ej anses utgöra sexuell
posering. Förundersökningen ska därför avslutas/läggas ner,
då det numera saknas anledning anta att brott som hör under
allmänt åtal har förövats.

Ja. Bilderna föreställer inte en handling som är av otvetydig sexuell karaktär då. Får man väl anta. Förstår inte din poäng.
Citera
2021-10-02, 01:10
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12-12
Hanif Bali skrev själv i sitt första Facebook inlägg om en påstådd komplott och konspiration.

Hanif Bali skrev sedan i sitt andra Facebook inlägg om sina partikollegor och beskyllde Moderaterna
för att vara en del av det hela.

Jag kan fortfarande undra exakt vilket skolprojekt som Hanif Bali skulle ha velat hjälpa den minderåriga flickan med
mitt i sommarlovet mellan högstadiet och gymnasiet?

Jag tror många inom Moderaterna inser att han nog kan ha haft annat i tankarna också
och därför ifrågasätter hans lämplighet och omdöme.

Har inte bruden själv sagt att det handlade om studierelaterad hjälp? När de träffades, hur och varför vet vi inte.
Citera
2021-10-02, 01:13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jo, men då pratar du om omständigheter och inte om bildens innehåll, vilket jag ville få fram från början. Men nu har du erkänt det.

Du rör dig i någon form av gränsland mellan filosofi och juridik, lite som du känner för.

Omständigheterna är relevanta, förstås. Jag har inte påstått något annat.

Jag diskuterar varken juridik eller filosofi. Den juridiska biten är dessutom av allt att döma utagerad. Jag diskuterar vad som faktiskt kan ha hänt, skulle inte kalla det för filosofi heller.
Citera
2021-10-02, 01:16
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Omständigheterna är relevanta, förstås. Jag har inte påstått något annat.

Jag diskuterar varken juridik eller filosofi. Den juridiska biten är dessutom av allt att döma utagerad. Jag diskuterar vad som faktiskt kan ha hänt, skulle inte kalla det för filosofi heller.

Nej, inga omständigheter är relevanta för att prata om någon bild på en urringning som av sexuell karaktär. Särskilt inte när vi har det här fallet som fokus.

Glöm det och gå vidare.
Citera
2021-10-02, 01:16
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ja. Bilderna föreställer inte en handling som är av otvetydig sexuell karaktär då. Får man väl anta. Förstår inte din poäng.

Poängen var att du bör utgå från lagen och inte dina egna känslor.
Citera
2021-10-02, 01:19
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nej, inga omständigheter är relevanta för att prata om någon bild på en urringning som av sexuell karaktär. Särskilt inte när vi har det här fallet som fokus.

Glöm det och gå vidare.

Om politikern Hanif Bali bett om den typen av bilder (ej olagliga) av en 15-16 årig flicka, så menar jag att det kan tas upp.

Andra i tråden menar att hon ljuger rakt av. Det är också en möjlighet.

Båda möjligheterna måste inom ramen för den här tråden kunna diskuteras.
Citera
2021-10-02, 01:21
Medlem
Troians avatar
Citat:

Om diskussionen reduceras till ”Har Hanif Bali gjort sig skyldig till brott?” så håller jag med dig.

Men diskussionen är bredare än så. Däremot handlar det inte så mycket om känslor.
Citera
2021-10-02, 01:22
Medlem
Citat:

Det glädjer mig att du kanske äntligen har kommit till insikt om den saken.

För då kan vi ju alla vara överens om att den minderåriga flickan inte bör hamna i fängelse som du tidigare skrev.

Både Hanif Bali och den minderåriga flickan är ju oskyldiga till brott tills motsatsen är bevisad
och således bör ju ingen av de båda rimligen hamna i fängelse.

Då kan vi kanske äntligen bortse från alla dina tidigare känslor här i diskussionen
och kan istället utgå från svensk lagstiftning.
Citera
2021-10-02, 01:24
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Om diskussionen reduceras till ”Har Hanif Bali gjort sig skyldig till brott?” så håller jag med dig.

Men diskussionen är bredare än så. Däremot handlar det inte så mycket om känslor.

Den här tråden har mest handlat om vänstertrollens snuskgubbefantasier, det finns inget av substans alls och därför kunde inte ens en woke-åklagare ens misstänka Bali.
Citera
2021-10-02, 01:25
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12-12
Det glädjer mig att du kanske äntligen har kommit till insikt om den saken.

För då kan vi ju alla vara överens om att den minderåriga flickan inte bör hamna i fängelse som du tidigare skrev.

Både Hanif Bali och den minderåriga flickan är ju oskyldiga till brott tills motsatsen är bevisad
och således bör ju ingen av de båda rimligen hamna i fängelse.

Då kan vi kanske äntligen bortse från alla dina tidigare känslor här i diskussionen
och kan istället utgå från svensk lagstiftning.

Självklart hör mytomanen hemma i fängelset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in