2021-10-02, 00:48
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad jag tycker är förstås relevant, eftersom du frågar mig vad jag menar är skillnaden mellan sexuell karaktär och sexuell posering.

Du greppar efter halmstrån med irrelevanta hårklyvningar, helt poänglöst.
Citera
2021-10-02, 00:55
Medlem
rskworpbs avatar
På Hanif Balis facebook för 6 timmar sedan:

Gunnar Hökmark
Hanif, oavsett allt du fått gå igenom, och de allra flesta förstår hur svårt och vidrigt det varit, så är det fel skäl att sluta, du går själv starkare ur detta och ska ta det med dig,
Senast redigerad av rskworpb 2021-10-02 kl. 01:03.
Citera
2021-10-02, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb

Jag tänkte exakt det samma angående dina besynnerliga hårklyvningar när du försökte argumentera
för att få den minderåriga flickan i fängelse och dina grundlösa beskyllningar emot åklagaren i fallet.

Det går ju liksom inte att döma flickor till fängelse enbart för att de haft konto på Tinder
och likaså var dina märkliga beskyllningar emot åklagaren helt felaktiga.

Jag anser att flickan agerade korrekt som gjorde en anmälan och åklagaren har i sin tur också agerat korrekt
genom att lägga ner förundersökningen om ingenting direkt brottsligt går att bevisa.

Moderaterna agerar också korrekt om de uppmanar Hanif Bali att inte ställa upp för omval
då han uppvisat bristande lämplighet och omdöme.
Citera
2021-10-02, 00:56
Medlem
Citat:
Jag har redan gjort det, men visst. Åklagaren skriver

För att det ska vara frågan om sexuell posering i den mening som avses i lagtexten krävs att det antingen är frågan om medverkande i eller utförande av sexuell handling eller ohöljd exponering av sexuell innebörd.

Bilder i underkläder, framåtlutad i urringning eller liknande är ju definitivt inte en "sexuell handling" iaf. Men är de "ohöljd exponering av sexuell innebörd"? Troligen inte väl?

Är det av sexuell karaktär? Ja det skulle jag nog säga att det kan vara, beroende på kontext.

Rent hypotetiskt, förstås.

Det som är sexuellt för en person kanske inte är det för en annan.
En bild på ett par fötter kan vara superporr för någon men bara underligt för någon annan.
Citera
2021-10-02, 00:58
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Jag har redan gjort det, men visst. Åklagaren skriver

För att det ska vara frågan om sexuell posering i den mening som avses i lagtexten krävs att det antingen är frågan om medverkande i eller utförande av sexuell handling eller ohöljd exponering av sexuell innebörd.

Bilder i underkläder, framåtlutad i urringning eller liknande är ju definitivt inte en "sexuell handling" iaf. Men är de "ohöljd exponering av sexuell innebörd"? Troligen inte väl?

Är det av sexuell karaktär? Ja det skulle jag nog säga att det kan vara, beroende på kontext.

Rent hypotetiskt, förstås.

En urringning sexuell karaktär? Visst om man musselman kanske.

Tycker din grop börjar bli lite väl djup nu.
Citera
2021-10-02, 00:59
Medlem
Troians avatar
Citat:

Om vi lämnar själva terminologin där hän, så är min poäng att det går att tro att förmå en flicka att skicka bilder av en viss karaktär är brottsligt, men inte alls är det - då sexuell posering kräver relativt explicita bilder.

Det skulle exempelvis kunna vara så att flickan menar att hon blivit förmådd att skicka bilder på sig själv i underkläder. Jag menar att det då är bilder av sexuell karaktär, du kanske inte kallar det för det. Oavsett vad vi kallar det är det troligen inte ett brott. Men det är inte märkligt om flickan tror att det är eller kan vara ett brott, och därför anmäler HB.

Det är alltså inte så att det är fastslaget att hon hävdar att hon blivit förmådd att skicka nakenbilder eller något annat som faller under kategorin sexuell posering. Åtminstone påstår inte åklagaren det.
Senast redigerad av Troian 2021-10-02 kl. 01:05.
Citera
2021-10-02, 01:01
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12-12
Jag tänkte exakt det samma angående dina besynnerliga hårklyvningar när du försökte argumentera
för att få den minderåriga flickan i fängelse och dina grundlösa beskyllningar emot åklagaren i fallet.

Det går ju liksom inte att döma flickor till fängelse enbart för att de haft konto på Tinder
och likaså var dina märkliga beskyllningar emot åklagaren helt felaktiga.

Jag anser att flickan agerade korrekt som gjorde en anmälan och åklagaren har i sin tur också agerat korrekt
genom att lägga ner förundersökningen om ingenting direkt brottsligt går att bevisa.

Moderaterna agerar också korrekt om de uppmanar Hanif Bali att inte ställa upp för omval
då han uppvisat bristande lämplighet och omdöme.

Ytterligare någon form av moraliserande trådsanning som vi inte vet något om. Att hjälpa en ung kvinna med ett skolprojekt känns inte direkt som någon brist på omdöme.

Att hon sedan fått spader och börjar dreva mot HB är hennes fel.
Citera
2021-10-02, 01:02
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
En urringning sexuell karaktär? Visst om man musselman kanske.

Tycker din grop börjar bli lite väl djup nu.

Beroende på kontext skrev jag. Om någon efterfrågat ”sexiga bilder” och då får en bild i djup urringning, så skulle jag kalla det för ”sexuell karaktär”.
Citera
2021-10-02, 01:04
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det som är sexuellt för en person kanske inte är det för en annan.
En bild på ett par fötter kan vara superporr för någon men bara underligt för någon annan.

Ja, därav skrev jag ”beroende på kontext”…
Citera
2021-10-02, 01:06
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Om vi lämnar själva terminologin där hän, så är min poäng att det går att tro att förmå en flicka att skicka bilder av en viss karaktär är brottsligt, men inte alls är det - då sexuell posering kräver relativt explicita bilder.

Det skulle exempelvis kunna vara så att flickan menar att hon blivit förmådd att skicka bilder på sig själv i underkläder. Jag menar att det då är bilder av sexuell karaktär, du kanske inte kallar det för det. Oavsett vad vi kallar det är det troligen inte ett brott. Men det är inte märkligt om flickan tror att det är eller kan vara ett brott, och därför anmäler HB.

Det är alltså inte så att det är fastslaget att hon hävdar att hon blivit förmådd att skicka nakenbilder eller något annat som faller under kategorin sexuell posering. Åtminstone påstår inte åklagaren det.

Istället för att utgå från dina egna tankar kan vi hålla oss till lagen som åklagaren redogör för:
Fråga är om bilderna och omständigheterna kring dessa kan
utgöra brottet utnyttjande av barn för sexuell posering. För att
det ska vara frågan om sexuell posering i den mening som
avses i lagtexten krävs att det antingen är frågan om
medverkande i eller utförande av sexuell handling eller ohöljd
exponering av sexuell innebörd. Handlingen ska för en vuxen
person ha en klar och otvetydig sexuell karaktär (se prop
2004/05:45 s 146).
Aktuella bilder kan ej anses utgöra sexuell
posering. Förundersökningen ska därför avslutas/läggas ner,
då det numera saknas anledning anta att brott som hör under
allmänt åtal har förövats.
Citera
Medlem
Citat:
När sa HB att det finns en intern konspiration? Det verkar vara din tolkning och han gick åt både media och tyckonomer som du.

Hanif Bali skrev själv i sitt första Facebook inlägg om en påstådd komplott och konspiration.

Hanif Bali skrev sedan i sitt andra Facebook inlägg om sina partikollegor och beskyllde Moderaterna
för att vara en del av det hela.

Citat:
Ytterligare någon form av moraliserande trådsanning som vi inte vet något om. Att hjälpa en ung kvinna med ett skolprojekt känns inte direkt som någon brist på omdöme.

Att hon sedan fått spader och börjar dreva mot HB är hennes fel.

Jag kan fortfarande undra exakt vilket skolprojekt som Hanif Bali skulle ha velat hjälpa den minderåriga flickan med
mitt i sommarlovet mellan högstadiet och gymnasiet?

Jag tror många inom Moderaterna inser att han nog kan ha haft annat i tankarna också
och därför ifrågasätter hans lämplighet och omdöme.
Citera
Medlem
RyanCrockers avatar
Citat:
Vad vill du säga?
Det fanns ingen begäran om bilder och inga nakenbilder.
Allt var en fantasi från kvinnan.
Min fråga är varför åklagaren berättar att inga bilder av sexuell karaktär skickats. Men inte berättar att han aldrig efterfrågat bilder av sexuell karaktär.

Är det för att bilder har skickats av icke sexuell karaktär, men inga bilder av någon typ har efterfrågats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in