2021-10-02, 00:30
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja det påstods. Men det finns inga uppgifter om att kvinnan påstod att det rörde sig om nakenbilder. Men andra påstod det ja.
Hon polisanmälde för exakt det

De initiala uppgifterna i medierna talade om "han ha uppmanat flickan att skicka bilder av sexuell karaktär". Sannolikt var det hon polisanmälde honom för, men att hon inte kände till rekvisiten för brottet. Kanske kände hon inte ens till rubriceringen som det eventuellt skulle kunna falla under.

Poängen: Jag menar att "bilder av sexuell karaktär" inte nödvändigtvis är sexuell posering.
Citera
2021-10-02, 00:31
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Åklagaren har yttrat sig om att bilderna inte var nakenbilder eller av sexuell karaktär. Frågan är varför fallet ens togs upp när inget har visat på att HB ska ha utnyttjat flickan och att hon själv skickat någon bild.

Var har åklagaren sagt att bilderna inte är av sexuell karaktär?

Fallet togs upp för att det fanns skäl att misstänka att ett brott hade begåtts.
Citera
2021-10-02, 00:31
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Har du ens läst den artikeln som skrevs efter en intervju med den kvinnliga mytomanen där hon anklagade Bali?

Edit:

Menar du intervjun med henne? Den har jag läst ja. Eller menar du någon artikel som ska ha publicerats efter detta? Osäker på vilken du menar då.
Citera
2021-10-02, 00:33
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:

Fallet togs upp för att det fanns skäl att misstänka att ett brott hade begåtts.

Är du svagbegåvad?
Fråga är om bilderna och omständigheterna kring dessa kan
utgöra brottet utnyttjande av barn för sexuell posering. För att
det ska vara frågan om sexuell posering i den mening som
avses i lagtexten krävs att det antingen är frågan om
medverkande i eller utförande av sexuell handling eller ohöljd
exponering av sexuell innebörd. Handlingen ska för en vuxen
person ha en klar och otvetydig sexuell karaktär (se prop
2004/05:45 s 146). Aktuella bilder kan ej anses utgöra sexuell
posering. Förundersökningen ska därför avslutas/läggas ner,
då det numera saknas anledning anta att brott som hör under
allmänt åtal har förövats.

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/ovriga-dokument/am-132330-21_bea_33_1_1.pdf
Citera
2021-10-02, 00:34
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Aftonbladet

Citat:
Åklagaren lägger ner förundersökningen mot riksdagsmannen Hanif Bali (M).

Hon anser inte att de aktuella bilderna utgör sexuell posering.
Citera
2021-10-02, 00:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Är du svagbegåvad?
Fråga är om bilderna och omständigheterna kring dessa kan
utgöra brottet utnyttjande av barn för sexuell posering. För att
det ska vara frågan om sexuell posering i den mening som
avses i lagtexten krävs att det antingen är frågan om
medverkande i eller utförande av sexuell handling eller ohöljd
exponering av sexuell innebörd. Handlingen ska för en vuxen
person ha en klar och otvetydig sexuell karaktär (se prop
2004/05:45 s 146). Aktuella bilder kan ej anses utgöra sexuell
posering. Förundersökningen ska därför avslutas/läggas ner,
då det numera saknas anledning anta att brott som hör under
allmänt åtal har förövats.

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/ovriga-dokument/am-132330-21_bea_33_1_1.pdf

Sexuell karaktär är ett bredare begrepp än;

a) "medverkande i eller utförande av sexuell handling" eller
b) "ohöljd exponering av sexuell innebörd"

Bilder i exempelvis djup urringning, underkläder eller liknande är knappast något av a) eller b) - men skulle jag säga av "sexuell karaktär".
Citera
2021-10-02, 00:38
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
De initiala uppgifterna i medierna talade om "han ha uppmanat flickan att skicka bilder av sexuell karaktär". Sannolikt var det hon polisanmälde honom för, men att hon inte kände till rekvisiten för brottet. Kanske kände hon inte ens till rubriceringen som det eventuellt skulle kunna falla under.

Poängen: Jag menar att "bilder av sexuell karaktär" inte nödvändigtvis är sexuell posering.

Kan du ge något tankeexempel som skiljer de två definitionerna åt och hur de skulle skilja sig i bedömningen i detta fall?

Givetvis går det inte att skilja på dessa.
Citera
2021-10-02, 00:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Aftonbladet

Ja, hon bedömer inte att det rör sig om sexuell posering. Hon gör inte någon vidare bedömning av bilderna, utan (åtminstone utåt sett) nöjer sig med att konstatera att de inte utgör skäl att misstänka att HB begått något brott. Det är också hennes jobb. Däremot säger hon inget om vad bilderna faktiskt föreställer. Hon uttalar sig heller inte om bilderna kan anses vara av sexuell karaktär (dvs. utanför rubriceringen).
Citera
2021-10-02, 00:40
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Sexuell karaktär är ett bredare begrepp än;

a) "medverkande i eller utförande av sexuell handling" eller
b) "ohöljd exponering av sexuell innebörd"

Bilder i exempelvis djup urringning, underkläder eller liknande är knappast något av a) eller b) - men skulle jag säga av "sexuell karaktär".

Fast vad du tycker är kanske lagom relevant?
Citera
2021-10-02, 00:42
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ja, hon bedömer inte att det rör sig om sexuell posering. Hon gör inte någon vidare bedömning av bilderna, utan (åtminstone utåt sett) nöjer sig med att konstatera att de inte utgör skäl att misstänka att HB begått något brott. Det är också hennes jobb. Däremot säger hon inget om vad bilderna faktiskt föreställer. Hon uttalar sig heller inte om bilderna kan anses vara av sexuell karaktär (dvs. utanför rubriceringen).

Sexuell karaktär går i princip inte att särskilja från sexuell posering i fallet.
Citera
2021-10-02, 00:42
Medlem
Troians avatar
Citat:
Kan du ge något tankeexempel som skiljer de två definitionerna åt och hur de skulle skilja sig i bedömningen i detta fall?

Givetvis går det inte att skilja på dessa.

Jag har redan gjort det, men visst. Åklagaren skriver

För att det ska vara frågan om sexuell posering i den mening som avses i lagtexten krävs att det antingen är frågan om medverkande i eller utförande av sexuell handling eller ohöljd exponering av sexuell innebörd.

Bilder i underkläder, framåtlutad i urringning eller liknande är ju definitivt inte en "sexuell handling" iaf. Men är de "ohöljd exponering av sexuell innebörd"? Troligen inte väl?

Är det av sexuell karaktär? Ja det skulle jag nog säga att det kan vara, beroende på kontext.

Rent hypotetiskt, förstås.
Citera
2021-10-02, 00:45
Medlem
Troians avatar
Citat:
Fast vad du tycker är kanske lagom relevant?

Vad jag tycker är förstås relevant, eftersom du frågar mig vad jag menar är skillnaden mellan sexuell karaktär och sexuell posering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in