2021-10-01, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
"Mark", hette han inte Max tidigare?

Jag är rätt säker på att jag har träfat honom under namnet Max, för många år sedan. I ett opolitiskt "hobby"-sammanhang.

Han kan ha kallat sig det då han ejentligen heter Majcovice eller något liknande Polskt namn

Var det i Badmintonsammanhang? Det enda fritidsintresse han verkar ha haft enligt tråden
Citera
2021-10-01, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Nu när vanliga media har börjat sprida bilden på honom blir det väldigt svårt för honom att hålla sig gömd, han har ju ett något speciellt utseende och även om han ruffar till sig ute i skogen så behöver han ju skaffa mat och andra förnödenheter.

Och att bo så i skogen kan ju inte vara bättre än vad som än väntade efter vräkningen
Annat boende hade ordnats åt honom? Tyckte jag läste eller hörde det någonstans.
Citera
2021-10-01, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Annat boende hade ordnats åt honom? Tyckte jag läste eller hörde det någonstans.

Ja ingen jävel blir ju utkastad på gatan, om man bara uppfyller dom baskrav som ställs av socialtjänsten.

Dom som är hemlösa i Sverige missbrukar, eller vägrar bete sig som folk, så att socialtjänsten inte KAN ge dom ett boende
Citera
2021-10-01, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Ja, absolut
Jag tyckte också att man är ute med alla möjliga slutsatser om den på förhand dömda Gärningsmannen
Bild publicerad, namn, ålder, mammans relation e t c
Man borde kan man tycka, först spåna vidare kring alternativa Misstänkta, eftersom fallet bara har någon dag på nacken
Kanske har personen alibi för tidpunkten då det skedde, ambitionerna om att ta reda på ovanstående existerar inte heller

För närvarande är han den ENDA misstänkta. Inget talar för någon annan. Finns gott om skäl att misstänka honom. Brottet är utfört av en mycket farlig person. Viktigt att ett gripande sker så snabbt som möjligt. Han kan utgöra fortsatt fara för allmänheten förstår du väl? Även om han grips och är oskyldig är det rättfärdigat att lägga ut foto, namn etc för att skynda på processen för gripandet i sig. Han hittas snabbare på det här viset. Oavsett utkomst av skyldig eller ej är det positivt för utredningen. Antingen åtalas mannen som skyldig eller kan avskrivas och då kan polisen släppa fokus på honom och rikta den mot andra teorier. Finns dessutom vittnen som sett den här mannen lämna byggnaden precis innan.
Citera
2021-10-01, 23:44
Medlem
goseigens avatar
Från expressen.

Citat:
Enligt uppgift har polisen fått en rad tips om att han synts vid olika platser, vilket föranlett snabba uttryckningar, men uppgifterna har sedan visat sig inte stämma.

https://www.expressen.se/gt/mystiken-kring--mark-lorentzon-efter-bombdadet/

Med det tror jag inte att han explicit har hotat någon vårdcentral...

Min känsla är nu att man inte direkt kommer att behöva springa ifatt honom när man finner honom.
Citera
2021-10-01, 23:45
Medlem
madeinflens avatar
Ju mer som framkommer om honom desto mer tycker jag han faktiskt framstår som ett offer för ett rätt hårt och empatilöst samhälle med lite plats för avvikande och besvärligt.
Tror inte han haft för uppsåt att skada människor och inte såg vidden av konsekvenserna av sprängningen. Ren desperation som gick överstyr. Ensamhet och utsatthet i kombination med ansvaret för modern, utanförskapet och diagnosen väcker sympatier.

Vårdboendets chef och personal kan mycket väl varit omänskliga och framståt som psykopater med tanke på hur illa våra äldre sköts. Att isolera honom från hans enda trygghet var fel av boendet. Inte bara i hans fall utan generellt under pandemin.
Senast redigerad av madeinflen 2021-10-01 kl. 23:53.
Citera
2021-10-01, 23:50
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Eller så är det så här då.

En kufisk och lite märklig person bor där och det gillar inte "Öfverklassen" Som vill sitta och titta på Wahlgrens familj på tv.

Det händer någon och alla pekar genast ut den här mannen.

Som det framkommit så är ju det här en udda person som inte klarar av normalt samspel med andra människor men han är ändå tillräckligt intelligent så han förstår när folk pratar kring honom.

Men i hanns grava autismspektra värld så kommer han reagera annorlunda, feltolka saker och handla därefter. Det vill säga helt dysfunktionellt.

Fina grannar att reagera så här så fort något hände, snacka om att bli utpekad på förhand.
Citat DN
"Han berättar att han sprang ut på altanen som vetter mot innergården och fick syn på en man ungefär tio meter bort. Han hörde en kvinnlig granne skrika ”så där ska du inte göra” åt mannen.

– Jag började också skrika åt honom, ”vad har du gjort din jävel!”, och då försvann han, säger Lars-Gunnar Wolmesjö.

Källa https://www.dn.se/sverige/ogonvittnet-efter-explosionen-det-var-formodligen-garningsmannen-jag-sag/

Förmodligen blev autismmannen rädd när han direkt blev utpekad och så klart stack.

Som jag sagt tidigare i tråden, det finns andra saker som hänt i huset. Bland annat en polis som har en hotbild mot sig så man vet ju aldrig. Självklart talar inte mycket för den här mannen men överväg att det fortfarande finns andra möjligheter och om vi säger att man på grund av det här helt enkelt söker helt fel gärningsman så går ju dygnen och möjligheten att ta rätt gärningsman blir allt sämre för varje dygn som går.

En gärningsman som rekat kände kanske till den här "Konstiga" mannen och placerade ut bomben just där det förvirrar mest.

Jag har en ganska stor tillit till att polisen är mer insatt än dig……
Citera
2021-10-01, 23:50
Medlem
Citat:

Jag är rätt säker på att jag har träfat honom under namnet Max, för många år sedan. I ett opolitiskt "hobby"-sammanhang.
Det är inget som jag sett någon uppgift på. Däremot spekuleras det i en massa att han skulle hetat så och så utan att någon egentligen vet. Givetvis kan dom som känner honom veta hur det varit.

Jag kan i alla fall bidra med något som jag vet och det är att 1991 såg hans folkbokföring ut så här.

http://www.laddy.se/visa-bild/1454/
Senast redigerad av leosurvey 2021-10-01 kl. 23:56.
Citera
2021-10-01, 23:51
Medlem
Scientologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag tror inte att han lever. Han försvann i en t-shirt, är fattig som en kyrkråtta och så vidare. Frågan är dock varför han i så fall inte stod kvar när bomben briserade? Varför göra sig omaket att fly och begå självmord på en helt annan plats?

Precis det är en logisk frågeställning. Han är inte färdig och kommer nog att försöka leverera så gott det går. (och jag hoppas självklart att jag har fel) Han har ett litet budskap!
Citera
2021-10-01, 23:51
Avstängd
dacks avatar
Citat:

Det var möjligtvis inte på casckada i Stettin eller viking bar i Gedansk på den gamla goda tiden och bakom muren du träffade Max.
När du nämner opolitiskt hobby.
Citera
2021-10-01, 23:53
Medlem
Men nej han kommer inte att spränga några bomber. Han stack iväg på cykel och har inte med sig några kemikalier.

Han försöker bara hålla sig undan och har säkert någon vän som hjälper honom.
Citera
2021-10-01, 23:54
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Ju mer som framkommer om honom desto mer tycker jag han faktiskt framstår som ett offer för ett rätt hårt och empatilöst samhälle. Tror inte han haft för uppsåt att skada människor och inte såg vidden av sprängningen.
Ensamhet och utsatthet i kombination med ansvaret för modern, utanförskapet och diagnosen väcker sympatier.
Vårdboendets chef och personal kan mycket väl varit omänskliga etc med tanke på hur illa våra äldre sköts

Stackars liten……..🤦🤦🤦
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in