2021-10-01, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Mycket bra mätning från Ipsos där Sverigedemokraterna får 21%. Skjutningarna, sprängningarna och den grova organiserade, gäng och klankriminaliteten sätter såklart sina spår med mördade barn och poliser på öppen gata. Bra förslag angående gängkriminaliteten, välfärden och pensionerna från SD och Jimmie Åkesson den senaste tiden också.

SD ska absolut kräva att M slipar bort sina mest dåliga och opopulära delar av sin politik som redan prövats och ratats av svenska folket. Det är M:s ekonomiska politik många är rädda för, det är bra om SD gör motstånd och kräver kompromisser därav, eftersom SD värnar om och har stöd inom grupper där många har behov av socialförsäkringarna med mera.

Det är verkligen INTE bara M som ska kunna kräva saker, det ska klargöras i nyllet på den fega uffe. Han ska kompromissa och införa SD:s invandringspolitik, kriminalpolitik och slipa bort sina kanter i sin ekonomiska politik där opassande förslag ska förkastas som skrämmer bort väljare. M:s massinvandringspolitik och välfärdsslakt ska aldrig införas igen. Punkt slut. Uffe har inget som helst val om han vill bli statsminister. För SD är det typ skit samma om det skulle baseras på hans politik, tvärtom ska det baseras på SD:s politik i dessa viktiga frågor. M och Kd kan få små smulor att sitta och gnaga på i ett hörn och få besluta om någon ful staty eller något.
M/KD får regeringsmakten och SD får det dom vill ha i den förda politiken.

Hur kan M/KD som får regeringsmakten börja böla över att SD ställer krav?
Citera
2021-10-01, 17:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
SSU närmar sig SD, hur kan det påverka väljarströmmarna? Normalisering av SD kan ge röster, SD som accepteras av S kan få f.d. moderata SD-väljare att gå tillbaka till M?

https://www.youtube.com/watch?v=jiv2fNbc_TE
Det här är en helt ny och spännande situation. Vi har även detta:

Andersson: Vi borde ha protesterat mot Moderaternas migrationspolitik

https://sverigesradio.se/artikel/andersson-vi-borde-har-protesterat-mot-moderaternas-migrationspolitik

Allt hänger nog lite på vad Hanif Bali gör nu.

Jag kan dock tänka mig att med Nooshi Dadgostars intåg som ledare för V så blir det mest jobbigt för Annie Lööf och C framöver.

Allvarligt talat, Sverige är illa ute om inte kursen ändras och jag skulle inte bli förvånad om vi får se överraskande rockader där flera partier tar ett avstamp i något nytt och att en hel del politiker kommer att gråta blod.

Spännande tider som sagt var!
Citera
2021-10-01, 17:17
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Förhoppningsvis kan det gynna alla som är intresserade av sakfrågor istället för teater. Sådana här utspel sänker ju vänsterns "blåbruna" huvudstrategi så verkligen förvånande. De kanske vill sätta press på C om de blir för tuffa i förhandlingarna. Handlar givetvis inte om ett moraliskt uppvaknande. Inget har ju hänt konkret så tror inte det påverkar de som redan tänker rösta SD.

Jag tror att Sd gynnas då man framstår som de vuxna i rummet men det är kanske önsketänkande.....
Det är SSU, hallå!

Jämför denna ungdomliga flört med vad skitungarna i Centerpartiet drömde om för bara ett par år sedan; där fri invandring, tillåtelse att gifta sig med ett barn och plattskatt låg högst på agendan. Här har vi alltså ett försök att ragga tillbaka Sverigedemokrater...tror ni får sansa er lite.
Citera
2021-10-01, 17:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hormods
Bali ställer inte upp 2022.
Kan detta göra SD till andra största parti?

Citat: " Men det finns en gräns för hur mycket man kan agera murbräcka och minröjare för ett parti, för politik som de idag fördömer och om några år adopterar och applåderar. Därför är min vilja att kandidera till riksdagen igen obefintligt, men mitt engagemang för politiken och Sverige är oförändrat och är ganska säker på att jag kommer hitta, med hjälp av er, andra kanaler för engagemang.”"

Detta kan ge SD röster från kritiska moderater, de som stannat i M för att Bali varit hoppet om en bättre politik. Nu när Bali ger upp M så kan många av hans väljare göra det också.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
https://sverigesradio.se/artikel/andersson-vi-borde-har-protesterat-mot-moderaternas-migrationspolitik
Jag kan dock tänka mig att med Nooshi Dadgostars intåg som ledare för V så blir det mest jobbigt för Annie Lööf och C framöver.
Allvarligt talat, Sverige är illa ute om inte kursen ändras och jag skulle inte bli förvånad om vi får se överraskande rockader där flera partier tar ett avstamp i något nytt och att en hel del politiker kommer att gråta blod.

Ja om C blir marginaliserade kanske de tappar väljare? Kanske några går till S eller MP.

Det man kan hoppas på är att Magdalena inser att det håller inte under en hel partiledarperiod för henne med landet i sönderfall, hon måste göra något. Löfven bara sköt problemen framför sig till nästa partiledare; körde på för han räknade med att hinna avgå innan korthuset föll samman.
Citera
2021-10-01, 17:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Det är SSU, hallå!

Jämför denna ungdomliga flört med vad skitungarna i Centerpartiet drömde om för bara ett par år sedan; där fri invandring, tillåtelse att gifta sig med ett barn och plattskatt låg högst på agendan. Här har vi alltså ett försök att ragga tillbaka Sverigedemokrater...tror ni får sansa er lite.

Tänk metapolitiskt, att gå från att SD är dödsknarkarnazister som man aldrig får tala med till att säga att de har en bra pensionspolitik är ett politiskt jordskred. Hela Löfvens nazist-rasist blir löjligt då.

"Ja SD är nazist-rasister med bruna rötter i 30-talet, marscherande stövlar etc., men de har en bra pensionspolitik!" Lite som: "Ja Hitler mördade människor men han var ju djurvän!"
Citera
2021-10-01, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Som sagt - SD pumpade in förtroendekapital i skitpartiet M 2015 och S kommer att kleta M på SD.

Bara nu idioterna i SD kommer till M:s försvar i kampen mot "sosseriet"...

Om Bali istället knivar M är detta ett gyllene tillfälle att ta ut distansen mot fejkarna i M. Det är bra för SD och det är bra för fosterlandet, eftersom det kommer tvinga M att höja tonläget och skrika om att de minsann också tar avstånd från galningen Reinfeldt.
Citera
2021-10-01, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Det är SSU, hallå!

Det här var endå otänkbart för inte så länge sedan, rent konkret betyder det ingenting givetvis. Förmodligen en testballong från partiledningen.

1. Kanske vi kan börja tala om sakfrågor istället för att folk skriker likt djur. Ni är äckliga monster. 2. Allt motstånd mot Sd har alltid varit Fake vilket alla givetvis förstår om man är normalbegåvad men det blir tydligt efter dylika utspel. Det normala är inte invandring och att äta exempelvis bajs utan dess motsats givetvis. 3. Planerar S ev en ny taktik i jmfr med föregående partiledare? Vad får det för konsekv3nser etc.

Intressant när något händer i den trista ankdammen och någon bryr sig om sakfrågor.
Citera
2021-10-01, 22:46
Avslutad
Tycker det verkar vara stiltje i det mesta rörande politiken för tillfället. Kommer några halvhjärtade utspel men läget borde vara rätt så oförändrat då ingenting av vikt har hänt eller förändrats senaste tiden. Dock bör verkligheten börja komma ikapp folk och även om majoriteten har en guldfisks minne så borde avrättningar av barn och poliser få dom flesta att protestera mot den förda massinvandringspolitiken och dess följder.

Det väller fortsatt in 100.000 per år, en stor svensk stad som fylls på varje år i massinvandring främst från mellanöstern och afrika. Folkutbytet är uppenbart och den som inte ser skillnaden mot några få decennier sedan är ju inte klok, särskilt om man är äldre och levde som vuxen då men låter sig intalas att "det alltid varit så här", vilket det definitivt inte varit. Tvärtom har Sverige varit mycket etniskt homogent tills för 30 år sedan.
Citera
2021-10-01, 23:18
Medlem
När SSU ett år före valet skriver att SD har rätt om pensionerna och att S borde samarbeta med SD så är det med säkerhet inget eget initiativ från SSU utan något som är utlagt på entrepenad från partiledningen.

Min gissning är att Socialdemokraternas plan B om regeringspartierna förlorar valet är att bjuda över Moderaterna för att kunna bilda regering med SD som stödparti.

Det var kanske en av anledningarna till att Löfven avgick. Det hade varit svårt för honom att med trovärdighet göra en sådan rockad, men för Magdalena Andersson är det inga problem.

För SD är det naturligtvis bra, i synnerhet som det inte finns något formaliserat samarbete med M, och Kristersson/Busch fortsätter att markera distans till SD. Åkesson kan i ett läge där man blir vågmästare spela ut de båda partierna mot varandra. Jag tror dessutom att S inte skulle ha några skrupler gällande att erbjuda ministerposter till SD om det skulle krävas. För S betyder makten allt.

Slutligen, jag läste för ett par veckor sedan att SSU antagit ett invandringspolitiskt program som var betydligt hårdare än moderpartiets. Är det någon som vet mer om detta och kan länka något? Jag har inte sett något mer om det.
Citera
2021-10-01, 23:40
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Tycker det verkar vara stiltje i det mesta rörande politiken för tillfället. Kommer några halvhjärtade utspel men läget borde vara rätt så oförändrat då ingenting av vikt har hänt eller förändrats senaste tiden. Dock bör verkligheten börja komma ikapp folk och även om majoriteten har en guldfisks minne så borde avrättningar av barn och poliser få dom flesta att protestera mot den förda massinvandringspolitiken och dess följder.

Det väller fortsatt in 100.000 per år, en stor svensk stad som fylls på varje år i massinvandring främst från mellanöstern och afrika. Folkutbytet är uppenbart och den som inte ser skillnaden mot några få decennier sedan är ju inte klok, särskilt om man är äldre och levde som vuxen då men låter sig intalas att "det alltid varit så här", vilket det definitivt inte varit. Tvärtom har Sverige varit mycket etniskt homogent tills för 30 år sedan.

Nja, för ett etniskt homogent Sverige får man gå klart längre tillbaka än 30 år. Åtminstone i Stockholm fanns det ett antal invandrartäta förorter även på den tiden, även om dessa förvisso ökat kraftigt i antal sedan dess och problemen likaså. Men visst, i många mindre städer och orter i Sverige var det kanske tämligen etniskt homogent tills för 30 år sedan och först därefter har de stora demografiska förändringarna uppkommit.

Men ang stiltjen i politiken så tror jag det hör samman med att riksdagen faktiskt bara varit öppen i två veckor och t.ex. budgetpropositionen har lämnades in för en vecka sedan. Nu håller parterna på och tar fram sina listor inför valet. Liksom diskuterar vilka frågar de tänker föra i valet. Jag tror det kommer vara ganska lugnt ett tag till. Både i politiken och i oppinionen.

Min gissning är att det kommer börja ta fart på allvar först efter årsskiftet och därefter bara öka fram till valdagen.
Citera
2021-10-02, 00:16
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
När SSU ett år före valet skriver att SD har rätt om pensionerna och att S borde samarbeta med SD så är det med säkerhet inget eget initiativ från SSU utan något som är utlagt på entrepenad från partiledningen.

Min gissning är att Socialdemokraternas plan B om regeringspartierna förlorar valet är att bjuda över Moderaterna för att kunna bilda regering med SD som stödparti.

Det var kanske en av anledningarna till att Löfven avgick. Det hade varit svårt för honom att med trovärdighet göra en sådan rockad, men för Magdalena Andersson är det inga problem.

För SD är det naturligtvis bra, i synnerhet som det inte finns något formaliserat samarbete med M, och Kristersson/Busch fortsätter att markera distans till SD. Åkesson kan i ett läge där man blir vågmästare spela ut de båda partierna mot varandra. Jag tror dessutom att S inte skulle ha några skrupler gällande att erbjuda ministerposter till SD om det skulle krävas. För S betyder makten allt.

Ja, för S betyder makten allt. Så hur märklig din tanke än kan verka så kanske det faktiskt kan ligga något i den? Det är kanske så de faktiskt resonerar?

Frågan är om M resonerar likadant? Jag har väldigt svårt tro att M skulle acceptera att sätta sig i en regering tillsammans med S, och till råga på allt ge S statsministerposten, så det skulle nog spricka där om inte annat.

Citat:
Slutligen, jag läste för ett par veckor sedan att SSU antagit ett invandringspolitiskt program som var betydligt hårdare än moderpartiets. Är det någon som vet mer om detta och kan länka något? Jag har inte sett något mer om det.

Nej tyvärr har jag inte sett något om det. Men däremot vet jag att SSU fram tills nyligen hade en ordförande (Boström) som förespråkade en klart mer restriktiv invandringspolitik än moderpartiet. Han hade knappast valts och inte heller tillåtits stanna kvar på posten om det inte samtidigt fanns många andra i SSU som delade hans uppfattning. Så m.a.o. är nog inte åsikten om en mer restriktiv invandringspolitik alltför främmande för SSU. (Vad dagens SSU-ordförande står i frågan vet jag tyvärr ej.)

Så det kan ju vara så att SSU påverkat S varför de kan vara på gång att svänga i frågan, eller att S bett SSU skicka ut en "testballong"?

Samtidigt tror jag inte alla i S varit helt bekväma med den invandringspolitik de fört under senare år. Jag undrar om de inte åtminstone till viss del tvingats av MP att föra den politiken.
Citera
2021-10-02, 00:37
Medlem
Citat:

Så är det. På mellanstadiet så fanns det en(!) iranier på hela skolan (~300 elever) i en håla i Skåne, detta var 1988. Noll afrikaner, en eller två juggar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in