2021-10-01, 15:09
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidTension
Nu handlade det om en offentlig person och då kan det väl vara så att ärendet inte lades ner lika lättvindigt som annars. Jag vet inte hur åklagaren resonerat där, men tycker det kvittar om det tog en dag eller två veckor. Det viktiga är att sanningen kom fram - dvs att bruden ljugit.
Eftersom det handlar om en riksdagsman så hamnar det hos Särskilda åklagarkammaren som undersöker saken. Det är väl inte långsökt att tro att hade samma sak hamnat hos polisens utredare så hade det blivit arkivet direkt.
Citera
2021-10-01, 15:12
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Ok, det står inte klart och tydligt men ifall flickan inte blir dömd för falsk tillvitelse så kan vi konstatera att åklagaren iaf inte tror att flickan ljuger.

Det enda som konstaterats är ju att bilderna inte är olagliga, vilket de flesta redan misstänkte sen innan. Domen förändrar absolut ingenting, vilket är lite konstigt. Om det nu är en komplott och det inte finns några bilder, borde man inte gå till botten med det?

Vi får väl se, jag hoppas inte att denna härvan är över utan att antingen advokaten överklagar, eller att flickan utreds för falsk tillvitelse.

Nej, det kan vi inte konstatera. Det är dina fabler. Faktum är att det är svårbevisat.

https://lawline.se/answers/vad-kravs-for-att-en-person-ska-kunna-domas-for-falsk-tillvitelse
Citera
2021-10-01, 15:12
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12-12
Jag förklarade för dig senast igår att dina anklagelser emot åklagaren var grundlösa och att
förundersökningen sannolikt skulle läggas ner.

Den här åklagaren ifråga har ju bara skött sitt jobb, får man in en anklagelse om misstänkt brott
så måste det ju först kollas upp och utredas innan det läggs ner.

Jag kan inte hitta några bevis på att åklagaren skulle ha velat skada Hanif Bali på något sätt?

Att du under hela tråden har upprepat felaktigheter innebär inte att det blir sanningar. Dags att pudla och be om ursäkt nu för dina falska beskyllningar mot offret Bali.

Åklagaren kunde förstås på 5 sekunder konstatera att den enda bild kvinnan kunde visa upp inte var sexuell och då faller allt. Att hon inte ens kunde visa upp att hon skickat den till Bali och heller inte att han har begärt den gör detta än mer absurt. Åklagaren borde lagt ner ärendet direkt och inte väntat så här länge.
Citera
2021-10-01, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Hoppas verkligen att Hanif har printscreenat och dokumenterat alla på Twitter som förtalat honom. Go get 'em, Hanif. Kan nog ge en bra slant..

Det ska ganska mycket till för att det ska betraktas som förtal när det gäller en offentlig makthavare.

Jag tror inte det finns särskilt många inlägg om Hanif Bali som skulle tänkas utgöra förtal.

Det är ju fullt tillåtet att få ha vilka åsikter man vill om offentliga makthavare, både positiva och negativa.
Citera
2021-10-01, 15:13
Medlem
I min värld så är/bör det vara olagligt att falskt anklaga andra för brott i syfte att smutskasta. Kommer vi nu att få se någon åklagare dra igång en rättsprocess mot anmälaren?
Citera
2021-10-01, 15:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ***
Fast det finns inget åtal och ingen dom, och således inget att överklaga.

Målsägaren kan begära överprövning av beslutet att lägga ner förundersökningen. Det var det som hände med Assange efter det att en chefsåklagare i Stockholm lagt ner förundersökningen.
Citera
2021-10-01, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Att du under hela tråden har upprepat felaktigheter innebär inte att det blir sanningar. Dags att pudla och be om ursäkt nu för dina falska beskyllningar mot offret Bali.

Åklagaren kunde förstås på 5 sekunder konstatera att den enda bild kvinnan kunde visa upp inte var sexuell och då faller allt. Att hon inte ens kunde visa upp att hon skickat den till Bali och heller inte att han har begärt den gör detta än mer absurt. Åklagaren borde lagt ner ärendet direkt och inte väntat så här länge.

Jag ska alltså be om ursäkt för att jag hela tiden hävdat att förundersökningen om brott kommer läggas ner?

Det visade ju sig att jag fick rätt och du fick fel, då du bestämt hävdade att åklagaren skulle döma Hanif Bali felaktigt för brott.

Jag kan konstatera att dina beskyllningar mot åklagaren visade sig vara felaktiga, hon gjorde sitt jobb korrekt.

Hela ärendet har gått precis som förväntat från första början, någonting direkt brottsligt går inte bevisa,
däremot består fortfarande det olämpliga uppträdandet vilket är ett återstående bekymmer för Moderaterna.
Senast redigerad av 12-12 2021-10-01 kl. 15:20.
Citera
2021-10-01, 15:19
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
Du kanske har glömt kontexten, men jag frågade om det bara var en slump att han skulle hjälpa en ung snygg brud med "läxläsning". Hur många unga blekfeta killar har han hjälpt tro?
Din fråga och dina insinuationer känns rätt creepy.
Jag hänvisar gärna till Sargons lag.
Du får sluta projicera dina sjuka fantasier på Hanif.

Han är friad. Du får försöka komma över det och hitta en annan flugsmälla att svinga runt med.
Citera
2021-10-01, 15:20
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Målsägaren kan begära överprövning av beslutet att lägga ner förundersökningen. Det var det som hände med Assange efter det att en chefsåklagare i Stockholm lagt ner förundersökningen.
Visst kan man det, men det talades om en dom i det jag citerade. En dom som alltså inte finns och inte kan överklagas. I detta fallet är det ju i så fall bara Riksåklagaren som kan övepröva beslutet eftersom det är den Särskilda Åklagarkammaren som har beslutat.
Citera
2021-10-01, 15:20
Medlem
Apnackes avatar
Det finns ju inga fall där kvinnor ljuger om detta, källa: Cissi Wallin i onsdagens 30 minuter, jag blir väldigt förvirrad nu.

Hoppas HB återgår till politiken helst igår.
Citera
2021-10-01, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Polisanmälan byggde på att hon hade skickat nakenbilder på uppmaning av HB. Åklagaren, som har sett bilderna, har nu uppgett att bilderna inte var nakenbilder. Så jo.
Polisanmälan byggde på att hon blivit *uppmanad* att skicka sexuella bilder av Hanif. Bilderna kanske var utmanande men inte sexuella. Hanif kanske uppmanade till mer långtgående bilder än de som faktiskt skickades. Utredning nedlagd =/= MÄ ljuger. Utredning nedlagd = Hanif Ali Baba kan inte *bevisas* ha gjort vad som påstås med det underlag som finns i dagsläget.
Citera
2021-10-01, 15:23
Medlem
JdeKoofs avatar
Förlåt en kanske dum fråga men varför är HB så impopulär inom det egna partiet att någon/några velat totalsänka honom lagom inför nomineringarna?
Jag tycker det var ganska uppenbart redan från början att det var lite "väl lägligt" att göra detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in