2021-10-01, 14:01
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Märkligt att MGM är så svår att hitta för polisen. Jag förutsätter att han mår/har mått psykiskt dåligt. Kan han ha tagit livet av sig?
Kanske var det det han gjorde i källaren den morgonen? Kanske hittar kriminalteknikerna resterna av en kropp snart.
Citera
2021-10-01, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yax
Må så vara, men det finns ju ingenting som tyder på att gärningsmannen här skulle vara en incel. Hade han smällt KFUK's eller Grupp 8's lokaler i luften kanske man hade kunnat misstänka nåt sånt. Att jag reagerar, är för att incel har blivit nåt j-vla modeord som används i tid och otid på detta forumet.

Män som hatar kvinnor är knappast en ny företeelse.
Såna har funnits i alla tider.
Men det finns det andra trådar att diskutera i.
Citera
2021-10-01, 14:02
Medlem
fardtjanstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Kanske var det det han gjorde i källaren den morgonen? Kanske hittar kriminalteknikerna resterna av en kropp snart.
Så då var det hans spöke som grannarna såg lämna huset strax innan smällen ?
Citera
2021-10-01, 14:03
Medlem
Svennis7254s avatar
En artikel från SVT som berättar att Polisen känt till att han mannen "fulskrivit" sig i Polisens lägenhet

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/den-jagade-mannen-var-skriven-pa-samma-lagenhet-som-en-polis
Citera
2021-10-01, 14:04
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
"Ingen traditionell bomb". Fruktansvärt nyfiken på vilken typ av bomb han använt.

Borde gå att göra en kvalifierad gissning, stor förödelse med eventuell "långsam" explosion.
Det brann ju en hel del efter explosionen. Borde kunna vara en ledtråd.
Förmodligen något som är relativt enkelt att få tag på ute i handeln.
Är ingen expert men killgissar utan att skämmas så, gas kanske, på tub i riklig mängd.

Men det kommer nog fram förr eller senare vad det var som small när polisen är klar med utredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Ännu inte hittad. Var kan en fd skeppsmäklare tänkas gömma sig ?
På en båt?
Senast redigerad av Lagerkommandant 2021-10-01 kl. 14:12.
Citera
2021-10-01, 14:05
Medlem
Hittade lite om bakgrunden till vräkningen i denna artikeln.

Egentligen är det mannens mamma som stått på kontraktet, sedan över 40 år. Hon ska dock inte ha bott i lägenheten på länge. I vintras sa hon upp den, via sitt ombud. Utflytt skulle ske senast sista april. Men lägenheten och förrådet tömdes aldrig. I stället bodde sonen kvar.

Skulle vräkas klockan nio samma morgon
I somras slog Kronofogden fast att hyresvärden Ernst Rosén hade rätt att vräka hyresgästen från den aktuella tvårumslägenheten. Men nycklarna lämnades inte in, och i slutet av augusti ansökte hyresvärden om Kronofogdens hjälp att verkställa vräkningen.

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyresgast-jagas-for-explosionen-i-goteborg-bodde-olovligt-och-skulle-vrakas/
Citera
2021-10-01, 14:05
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Jag tycker det förefaller motsägelsefullt att vara starkt modersbunden till den grad han verkar vara, och att flytta utomlands och arbeta som skeppsmäklare. Hur ser du på det?

Någon som vet vilken utbildning han faktiskt har? Det har spekulerats men jag har inte sett något underbyggt påstående.

Hörde bara vad som man snackade om i kvarteret. Bodde ju ett par hus ifrån killen och på 70 och 80-talet kände man sina grannar och folk runt omkring. Det skvallrades friskt. Skvaller innehåller en skopa sanning och en påhitt. Efter ett tag umgicks han med andra nördar som var lugnare än oss. Han var mer av en plugghäst och bäst i klassen på den tiden. Att han flyttade hem när hon blev sjuk och gammal säger en hel del. Jag har träffat mamman och hon var en kvinna som krävde disciplin, ingen mjukis direkt. Hon gillade inte att han umgicks med oss då vi hade bus för oss. Han gillade umgås med fastighetsskötare Eriksson som bodde ett par portar längre ner, på nummer 16 tror jag, för han gillade att pyssla med teknik.
Citera
2021-10-01, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
"Ingen traditionell bomb". Fruktansvärt nyfiken på vilken typ av bomb han använt.
Är inte övertygad om att den ens kommer förtjäna att kallas för ”bomb” faktiskt. Det kan i min värld fortfarande vara fråga om en mordbrand som gått lite snett.
Folk pratar om deflagration och att det inte kan orsaka skador av det här slaget men tar inte hänsyn till omständigheterna. En gasblandning i ett slutet utrymme, som en källare, deflagrerar initialt. Men deflagrationen ökar både tryck och värme vilket komprimerar resterande gasblandning och reaktionshastigheten ökar i en ond spiral.
Ingenting av skadorna tyder på högexplosivt och branden närmast utesluter det.
Citera
2021-10-01, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Så kan det mycket väl vara. Men det känns ändå inte särskilt konstruktivt att rikta den agressionen mot sina grannar. Vad har de gjort för ont. Någon eller flera av dem kunde ha avlidit.

Det kanske har varit så att grannarna har varit mer delaktiga i att få honom vräkt än vad vi vet. Kanske har de påverkat hans mammas gode man så att hans mammas lägenhet sas upp också. Hans udda utseende och beteende kan räcka för att provocera överklassmänniskor som de i Annedal.
Och här kan du läsa vad en "granne" tycker om ML:

https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=1415927&threadid=335 9220

Massa oväsentligheter om ML:s uppenbara tvångsneurotiska beteende:

Citat:
Ursprungligen postat av Switchblades
Verkar inte ha haft ett jobb då han under dagtid kutat fram och tillbaka till hans mor på äldreboendet. På nätterna har han gått upp och ner ur källaren flera gånger. Kommer och går udda tider.

En gång väntade han i hissen i nästan 2 minuter på att jag skulle låsa upp dörren och först då gick han ut ur hissen. Han låser sin dörr flera gånger, rycker i handtaget och håller på. En gång gick han ut i trapphuset, tryckte upp hissen, stod bara där och vände och gick tillbaka in igen. Asså det är för mycket för att skriva ner/komma ihåg allt här

Och här har han varnat både polisen och hyresvärden:

Citat:
Ursprungligen postat av Switchblades
Läs mina tidigare inlägg, redan då pekade jag ut ML som ev MGM. Bor granne med honom och har sjukt många obehgliga möten med den här personen! Fy fan och jag som tom varnat polisen på samma våning och hyresvärden om hans märkliga beteende!!

Har den uppenbart osympatiske grannen gjort några försök att få ML att känna sig välkommen undrar jag, eller ens tänkt den tanken?

Man kan inte behandla människor hur illa som helst utan att de reagerar, tyvärr tror överklassen/borgarna/kapitalisterna det.
Citera
2021-10-01, 14:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzsor133
Tror ni det här blir olöst? Tror ni han kommer undan?

Polisiärt är brottet redan uppklarat. Om det även leder till åtal och en offentlig FUP återstår att se. Det krävs en fysisk person för att väcka åtal.
Citera
2021-10-01, 14:18
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fardtjansten
Så då var det hans spöke som grannarna såg lämna huset strax innan smällen ?
Vittnesuppgifter är färskvara som snabbt blir skämd av vad man hört, läst och därmed inbillar sig.
Citera
2021-10-01, 14:18
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Ja, det är förstås en möjlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in