2021-10-01, 11:45
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Du misstar dig nog ganska mycket, hans mamma var hans ekonomiska säkerhet, det handlar inte om att älska sin mamma.

Så jag tror att han inte är i Göteborg

Fel, han ville enligt uppgift träffa sin mamma varje dag och blev därför galen när coronan kom och äldreboendet isolerades. Så det handlade absolut inte bara om ekonomisk säkerhet, då skulle han inte brytt sig om henne.

Hans föräldrar skildes på 70-talet och han växte upp med enbart mamma (läste jag tidigare), sådant kan skapa en mycket stor koppling till modern.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Är det verkligen den här dysfunktionella polska förtidspensionären som är skyldig eller finns det annat dolt i bakgrunden? Den här personen har antagligen omkommit skyldig eller oskyldig i sprängningen om han saknas är min teori. Jag tror inte han stuckit någonstans. Isf har han fått hjälp och det här går djupare än "den ensamma galningen" narrativet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Folk reagerade, att det luktade konstigt och att han bar på grejor. Vi vet inte om detonationen har varit i lägenheten, eller om det har varit i ett källarförråd.

Han sågs ute på gården efter explosionen, gåendes lugnt därifrån och någon ska ha ropat "vad har du gjort!". Så jag tror inte det var en detonation av misstag, detta var planerat. Tänk på att han skulle ha vräkts senare samma dag...

Eftersom han då inte hade någon väska/packning med sig så tror jag han har förberett ett gömställe innan.

Det har inte varit i lägenheten. Det borde du veta vid det här laget. Allt har hänt i källarregionerna.
Citera
2021-10-01, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Tro mig, killen är rätt skärpt. Långt högre än en vanlig människa. Tyvärr har det släppt åt fel håll. Istället för en kändiskarrär som ett uppskattat geni så förvandlas han till en livsfarlig dåre. Killen var ämdå skön filur som ung.

Ja det faktum att han lyckats med den bomb han verkar skapat, ta sig därifrån förhållandevis ”obemärkt” och dessutom lyckas hålla sig borta, gör ju att han knappast är helt bakom flötet. Snarare tvärt om.
Han är säkert en dåre på många sätt, utan att för den sakens skull vara korkad. Han tänker sannolikt noggrant igenom sina steg och värderar dem.
Citera
Medlem
fardtjanstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Folk reagerade, att det luktade konstigt och att han bar på grejor. Vi vet inte om detonationen har varit i lägenheten, eller om det har varit i ett källarförråd.

Han sågs ute på gården efter explosionen, gåendes lugnt därifrån och någon ska ha ropat "vad har du gjort!". Så jag tror inte det var en detonation av misstag, detta var planerat. Tänk på att han skulle ha vräkts senare samma dag...

Eftersom han då inte hade någon väska/packning med sig så tror jag han har förberett ett gömställe innan.
Jag är helt enig med dig med det jag markerat.
Det har jag tjatat om många gånger nu, men polisen letar i byggnader och hos närstående och vänner vilket förefaller meningslöst, han finns i en båt eller husvagn.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Du misstar dig nog ganska mycket, hans mamma var hans ekonomiska säkerhet, det handlar inte om att älska sin mamma.

Så jag tror att han inte är i Göteborg

Så är det förmodligen. Nu när den kranen är täppt har han ingen direkt koppling till Göteborg som det verkar.

Frågan är exakt vad han jobbade med inom rederinärinen. Om han var utbildad, matros eller jobbade iland. Han borde åtminstone kunna veta hur smita ombord på fartyg och den vägen lämnat Göteborg och landet. Det är väl det som gäller eller att han simmar med fiskarna.
Citera
2021-10-01, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man kan ju se skillnad på detonationsstället om det är en fast laddning (typ dynamit) som sprängts, eller om det är en gas som detonerat. Bensin har en ganska exakt område av luft/bensingas-blandning för att detonera vilket gör att det bara brinner om blandningen är fel. Men blandar man med andra vätskor så kan antändningsområdet blev betydligt bredare.

Det kan alltså ha varit en behållare med vätska som först antänts så att innehållet förgasats och att det sen blivit en kraftig rökgasexplosion. Det är inte säkert att det var med flit utan det kan ju ha varit tillverkning som gått snett. Av skadorna att döma är det inte frågan om 1 liter utan snarare runt 20 kg bensin i sprängkraft.

Jag tror han kan ha använt handsprit...stulit den systematiskt från olika håll. Det blir ju samtidigt som ett slags "statement" mot Corona som gjorde att han inte fick träffa sin mor.

Han hade även stulit en projektor värd 10k vid ett tidigare tillfället från Elgiganten, den lämnades visserligen tillbaka (se FUP), men kan syftet ha varit att förgasa brännbar vätska mha den?

Eller har han sålt stulna grejer på Tradera för att finansiera det hela?
Citera
2021-10-01, 11:48
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det har inte varit i lägenheten. Det borde du veta vid det här laget. Allt har hänt i källarregionerna.

OK, jag ber om ursäkt isåfall. Jag har under det senaste dygnet inte sett det uttalas klart att själva detonationsplatsen var i källaren, snarare tycker jag polisen varit vag.

Men det är klart att du kan ha rätt!
Citera
2021-10-01, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ja det faktum att han lyckats med den bomb han verkar skapat, ta sig därifrån förhållandevis ”obemärkt” och dessutom lyckas hålla sig borta, gör ju att han knappast är helt bakom flötet. Snarare tvärt om.
Han är säkert en dåre på många sätt, utan att för den sakens skull vara korkad. Han tänker sannolikt noggrant igenom sina steg och värderar dem.

Man kan också ha hög IQ och samtidigt vara lost i en värld av illusioner, att man tänker logiskt inom ett ramverk som är overkligt, att man agerar efter förutsättningar som i sig är verklighetsfrånvända.
Citera
2021-10-01, 11:50
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A

Yep. Polis bör ha en koll på cyklister i rörelse. Han älskade sin cykel som ung grabb och man fick knappt röra den. Bra och gillad kille annars.
Citera
Medlem
Var har du läst att han jobbat med rederier?
Citat:
Ursprungligen postat av Polpa79
Hvorfor tok han navnet Lorentzen?
Hva er linken?

Leste han hadde jobbet med rederier og shopping i Norge. Meget kjent skipsreder familie her som heter Lorentzen.
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Man kan också ha hög IQ och samtidigt vara lost i en värld av illusioner, att man tänker logiskt inom ett ramverk som är overkligt.

Kunde inte ha skrivit det bättre själv. Bästa platsen att studera detta (som jag vet) är här på Flashback!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in