2021-10-01, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det här sprängdådet lär ha krävt en en hel del av både planering, tid och förberedelser. Då lär han även ha planerat för vart han skall ta vägen när han stängde lägenhetsdörren, för sista gången.

Men håller med om att han sannolikt begränsas av dålig ekonomi.

Enligt tidigare inlägg tog han ut 26000:- från mammans konto för att förhindra att mammans gode man skulle försnilla dessa (om han hade rätt eller var paranoid är just nu irrelevant). Jag minns inte om detta stod i en FUP eller liknande dock, hittar det inte nu så tyvärr kan jag inte se om det var nyligen eller för många år sedan.

Om han är en kalkylerande person vilket vi absolut inte kan utesluta så kan han ju sett till att ha tillgång till dessa nu.

EDIT: Hittade källan, Mål nr Ä 6779-21

Citat:
Den 20 april 2021 tömdes Maria Lorentzons transaktionskonto på hela summan som fanns där, 26037 kronor
Senast redigerad av pipatron 2021-10-01 kl. 00:53. Anledning: Hittade källa
Citera
2021-10-01, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, håller han ut så kan ett förråd vara rimligt, eller kolonistuga som någon nämnde. Eller någons husvagn. Den vänkrets han kan ha lär ju polisen ha koll på. Frågan är om han är förslagen nog att kunna stjäla en bil? Hans eventuella tekniska kunskaper har vi ju inte mycket grepp om...

Det krävs viss skogsvana och ok tält och sovsäck för att hålla sig undan i Ängårdsbergen i det här vädret, utöver de förberedelser som krävs. Så inomhus någonstans är kansk en rimligare gissning? Detta om det inte är så att han redan avslutat själv och tagit sitt liv... Det är ju inte osannolikt och kanske bomben var ett försök till "utökat självmord".

Fördomsfullt eller ej, så har jag fått uppfattningen att det inte finns någon vänkrets att tala om ...
Citera
2021-10-01, 00:57
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
A eller övergivna sommarstugor. Han kan befinna sig varsomhelst. Lika gärna kan han ha tagit repet och hänger och dinglar i ett träd någonstans i skogen eller sänkt sig själv i sjö eller hav. Han måste bara lokaliseras. Jag tror han befinner sig i närområdet och planerar en attack till. Han vet redan att han kommer åka fast. Därför är han extremt farlig just nu.
Skulle bli sjukt förvånad ifall han begått suicid, typ enda anledning dylika människor gör det är för att ”snuva” någon på känslan att ta fast honom.
(Min personliga reflektioner då alltså)

Det syns ju när han skriver mejlen tex, det är inte haveristens vridande på detaljer som gör att han får rätt.
Om man läser ser man att man mera upplyser det uppenbara - han har rätt plus en oförrätt har begåtts.
Kristallklart!
Att mejlen växer för varje mejl är inte det haveristiska igen, det är nog att han tycker att han nog förklarar för dåligt bara eftersom inte alla fått sparken och han fått en ursäkt.

Om man känner sig berättigad att spränga sitt hus för att alla är pissfittor, då tycker man nog att det fortfarande skall be om ursäkt, ingen skam, skuld eller dåliga känslor kring gärningen.
Därför finns inget motiv för suicid.

Det är inte den typiska självömkandet i mejlen heller, utan mer ilska, frustration över att man inte tar reson när han broderat ut det så bra.
Personalen är dumma, chefen är psykopat, gode mannen försöker förstöra för honom, att alla är så pantade att dom inte förstår.
Citera
2021-10-01, 00:58
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pipatron
Enligt tidigare inlägg tog han ut 26000:- från mammans konto för att förhindra att mammans gode man skulle försnilla dessa (om han hade rätt eller var paranoid är just nu irrelevant). Jag minns inte om detta stod i en FUP eller liknande dock, hittar det inte nu så tyvärr kan jag inte se om det var nyligen eller för många år sedan.

Om han är en kalkylerande person vilket vi absolut inte kan utesluta så kan han ju sett till att ha tillgång till dessa nu.

EDIT: Hittade källan, Mål nr Ä 6779-21

Uttaget på 26 000 förefaller ha skett före april 2021.
Citera
2021-10-01, 00:59
Medlem
Citat:
Ja, håller han ut så kan ett förråd vara rimligt, eller kolonistuga som någon nämnde. Eller någons husvagn. Den vänkrets han kan ha lär ju polisen ha koll på. Frågan är om han är förslagen nog att kunna stjäla en bil? Hans eventuella tekniska kunskaper har vi ju inte mycket grepp om...

Det krävs viss skogsvana och ok tält och sovsäck för att hålla sig undan i Ängårdsbergen i det här vädret, utöver de förberedelser som krävs. Så inomhus någonstans är kansk en rimligare gissning? Detta om det inte är så att han redan avslutat själv och tagit sitt liv... Det är ju inte osannolikt och kanske bomben var ett försök till "utökat självmord".

Det underliga är ju att han iaktogs gående iväg från byggnaden utan ytterkläder, efter eller iaf strax innan ha sprängt sitt eget hus. Låter inte som att han alls planerat för framtiden utan kanske helt enkelt gett upp och bestämt sig för att ta livet av sig. Dock krävs det nog lite förberedelse även för det, en frisk vuxen man kan inte bara hoppa ner i en kanal och hoppas på att drunkna, eller ens räkna med att dö genom att hoppa framför en spårvagn.
Citera
2021-10-01, 01:00
Medlem
Citat:

Så svårt är det inte att klara några nätter i terräng i det här vädret.
Du behöver inte ens ett tält. Men jag håller med dig, han ligger förmodligen i en källare, stuga, kolonilott ect och trycker. Men där kan man ju inte som civilperson börja leta å härja. Då begår man ju själv olaga intrång. Om alla bara håller ögonen öppna nu och är lite extra uppmärksamma så åker han snart fast. Desto fler som letar desto bättre.
Men använd sunt förnuft isåfall. Inget hjälte spelande så ingen stryker med.
Håll avstånd och larma.
Citera
2021-10-01, 01:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Fördomsfullt eller ej, så har jag fått uppfattningen att det inte finns någon vänkrets att tala om ...

Garanterat en enstöring, dom är farligast, en Breivik typ som tur är misslyckades. Troligen stack han mot Danmark eller Tyskland samma natt, vidare mot Polen.
Citera
2021-10-01, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Garanterat en enstöring, dom är farligast, en Breivik typ som tur är misslyckades. Troligen stack han mot Danmark eller Tyskland samma natt, vidare mot Polen.

Det är nog lättare för honom att gömma sig i Sverige än de länderna du rabblade upp.
Citera
2021-10-01, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Vet ej, men efter ha hört med min gode militär sa han TATP, behövs ingenting, kan göras hemma, luktar, brinner, bara dårar framställer det.

Tack!
Citera
2021-10-01, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Sorry TATP, texten flög iväg med mig.

Ok då blir det lättare att läsa på! Jag hittade detta lilla stycke från Wikipedia:

Citat:
Large-scale TATP synthesis is often betrayed by excessive bleach-like or fruity smells. This smell can even penetrate into clothes and hair in amounts that are quite noticeable.

Det skulle ju förklara varför han plastade in alla kläder och till och med gamla skor nere i förrådet som en användare skrev tidigare.
Citera
2021-10-01, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE

Enligt vittne så gick han från huset i t-shirt så han får nog sno en jacka på vägen.
Men visst, de länder du nämner är en tanke.

Antar att polisen har koll på hans konto om sådant finns, men det skulle inte förvåna mig
om han är en sådan person som samlat kontanter i byrålådan.
Senast redigerad av nantes 2021-10-01 kl. 01:17.
Citera
2021-10-01, 01:14
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Han lär ha lämnat landet. Förmodligen lämnade han landet redan några timmar efter attacken. Det är lättast att lämna landet innan han är lyst eller polisen ens börjat få en bild över vem som är GM. Så ju fortare man lämnar landet desto bättre.

Att ta sig till Polen eller Danmark från Göteborg är ju inga konstigheter. Så länge han håller sig inom Schengenområdet kan han flyga under radarn.

Han är sannolikt extremt farlig och beredd att mörda allt och alla som kommer i hans väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in